Gå til innhold
Arkivverket

[#80435] Tyding av skrift fra kirkebok


Gjest Raymond Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Raymond Ronessen

Kan noen hjelpe meg å tyde fødested til Ragnild (nr. 120) - LenkeKlarer ikke finne henne i folketellinga i 1865. Trenger hjelp her også!Med vennlig hilsen Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Knudshovde ligger i Folldalen, den gang i Lesja Prestegjeld, senere Lilleelvdal, hvor gården finnes i 1865.Jeg har funnet Ragnhild og foreldrene i bygdebok for Folldal bind 1 side 625.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette kan være Ragnild i 1865:LenkeIfølge bygdeboka ble hun gift 18/9-1870 med Hans Gundersen Engelsgård fra Dovre. De flyttet i 1879 til Tromsø.Stemmer dette med den Ragnild du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ifølge bygdeboka bodde de på Nyløkken i Dovre i 1875. Utflyttingen er registrert i kirkebok for Dovre i 1885, se nr 3:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Dovre, Ministerialbok nr. 2 (1879-1890), Utflyttede 1879-1886, side 194. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Dette var interessant stoff, Astrid. Den Ragnild jeg søker har jeg funnet ut følgende om: Gift første gang 27. okt. 1861 med Hans Irgens Svendsen (f. 1831, Russevåg, Lenvik) i Lenvik kirke. Hans Irgens dør 12 aug. 1885 av tæring. De bor da på Grasmyr i Lenvik og har fått 7 barn. Ragnhild gifter seg andre gang 8. sep. 1887 med Johan Andreas Antonsen (f. 1853, Fugleli, Målselv) i Lenvik kirke. Johan dør 26. okt 1920, og de bor da i Grasmyrskogen, Lenvik. Ragnild dør 16. jun 1932, med bosted i Grasmyrskogen, Lenvik.I kirkeboka for viede står det at Ragnild var konfirmert i Dovre, men opprinnelig fra Lesja, og at faren het Ole Thoresen. Dette stemmer med den Ragnild jeg la ut lenke til i mitt første innlegg.Jeg har ikke lyktes å finne konfirmasjonen hennes i Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Trur nok jeg har vært litt snar når jeg skulle lete etter opphavet, se nr. 77 for året 1841 Lenke Her finnes også ei Ragnild med far som heter Ole Thoresen. Mora heter her Sigrid Christophersen, og det stemmer også med foreldrene til ei Ragnild som blir konfirmert i Lenvik i 1857. Men om dette er samme personen, hvorfor opplyses det følgende i kirkeboka ved hennes andre ekteskap i 1887: Merknad: Bruden konf. i Dovre Prg. Brudens 1ste egteskab opl. ved Mandens Død. Skifteretten af 19/10-86 vedl. Ark. ?Ble litt forvirra nå. Den Ragnild du snakker om, er sikkert den første som jeg la ut lenke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, det er den Ragnhild som du la ut dåpen til i første innlegg, jeg snakker om, og hun er jo åpenbart ikke 'din'.Din R. er vel født i Dovre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis nå denne siste er den riktige Ragnhild, så ble foreldrene gift 22/3-1835 i Dovre, nr 5:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 5 (1830-1842), Ekteviede 1835, side 427. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved vielsen står Sigrid Christoffersdatter Skomagerhougens far feil oppført som Christopher Hansen.Sigrid Christophersdatter Slethougen ble konfirmert i Dovre kirke 24/6-1827, med foreldre Christopher Englesen og Ragnhild Syversdatter. Fødselsdato mangler.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 4 (1820-1829), Konfirmerte 1827, side 530-531. Permanent sidelenke: LenkeBygdebok for Dovre bind 4, side 78, under husmannsplassen Sletthaugen eller Skomakerhaugen (under Siljehaugen 61):Sigrid, født 8/4-1812, gift 1835 med Ola Toresson frå Bækken 71/1.Videre under Bekken 71/1, bind 4 side 178:Ola Toresson født 8/1-1809. Foreldre: Tore Olsson og Mari Ingebrigtsdotter. Det står at Tore O. ga skjøte til sønnen Ole T. i 1844 for 360 spd. Ole Toresen solgte bruket i 1846. Ellers er ingen nevnt hans kone og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Datteren Bergithe døpt i Vor Frue i Trondheim 4/7-1847, da er de sikkert underveis nordover:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A08 (1840-1854), Fødte og døpte 1847, side 66. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Du verden så mange opplysninger du har! Tusen takk! Bare for å følge opp dattera Bergitte, så ble hun konfirmert i Lenvik kirke 27. jul. 1862, og det oppgis at fødested er Trondheim. Hun gifter seg i Lenvik kirke 10. okt. 1868 med Markus Olsen (f. 1840, Grasmyr, Lenvik) og får 10 barn. Bergitte dør 1. feb. 1923, Grasmyr, Lenvik, og Markus dør 5. mai 1925, Grasmyr, Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

For øvrig kan nevnes at:Ole Thoresen døde 23. mar. 1884, bopel: Grasmyr, Lenvik. Begravd 8/4 sa.Sigrid Christophersdatter døde 20. jun. 1906, bopel: Grasmyr, Lenvik. Begravd 26/6 sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tore Olsen skal i følge FS være døpt 1/7-1838 i Lesja. Det finnes også en Mari døpt 6/12-1835.Hvis du skal lenger bakover i tid med disse, kunne det være lurt å låne bygdebøkene for Dovre i 4 bind. De er veldig bra. Jeg kjøpte dem til slutt etter å ha holdt med min datters farsslekt i Dovre en godt stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.