Gå til innhold
Arkivverket

[#80447] Opphav og hustru til Ole Olsen Skorven, Førde/Vefring/Askvoll, Sunnfjord 1673-


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved tellingen i 1701 finner jeg Ole Olsen som oppsitter på gården Skorven i Førde. Bygdeboken for Askvoll bind III viser at han hadde 4 barn, Orlaug født ca, 1720- død 1759/60, Ole f.1721- d 1833, Brit døpt 26.04.1722 - ? og Lisbeth døpt 07.01.1725- d?.De to siste dåpsdatoen er fra FamilySearch hvor han er oppført som Ole Schu/arvemarchen = Skorvemarken.Er der noen som har kjennskap til denne familien, og som eventuielt kan fortelle meg om hvem han var gift med og eventuelt hvem hans far var?Manntallet av 1666 viser en Erich, trolig Olsen, med sønnene Ole , Mons og Ole. En av disse Ole Erichsønner kan selvsagt være hans far, men det sier bygdeboken ingenting om. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Selv om sjansene skulle være små, løfter jeg likevel denne opp igjen i håp om at noen sitter inne med opplysninger som kan være til hjelp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg har kanskje ikkje så mykje å fare med i forhold til desse på Skorven, men ein liten tanke.I følge BB Askvoll er det kun to av barna til Ole Olsen som blei gift. Orlaug og Ole.Ole blei gift 1741 med Pernille Johannesdotter frå bnr. 1 Nedre Redalen. Foreldra hennar heitte Johannes og Marit. Barna til Ole og Pernille blei i rekkefølge døypte Marte, Ole, Johannes, Dorthea, Anne og Østen.Orlaug blei gift 1742 med Østen Olsen Gjelsvik. Her er ikkje opplsyningar om kva mor til Østen heitte. Barna til Orlaug og Østen (tar kun med jentene) blei døypte Anna og Oline.Sidan kyrkjebøkene er nede for tida, så har eg ikkje fått sjekka dødsfall på Skorven, men kan Dorthea eller Anne-jentene være oppattkalla etter kona til Ole Olsen på Skorven?Litt spekulasjoner dette, i mangel på noko anna handfast, men ....mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fint innspill Egil. Da er det jo Anne som er fellesnevneren hva gjelder jentene til Ole og Orlaug. Da kan man kanskje holde en knapp på at kona het Anne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet dette er vanskelig, men jeg har fortsatt et håp om at det er noen der ute som kjenner denne familien og som kanskje kan bidra til at jeg finner svar på spørsmålene mine.Alle bidrag mottas med takk.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har studert bygdebok bind III for Askvoll og gården Skorven.Erich Skorven var nevnt 1590-1610. En Ole Skorven var nevnt 1613-1655. Han var gift i 1645 (trolig hentet fra koppskatten for Sunnfjord 1645), men navnet på kona er ikke nevnt.Videre nevner boka en Erich Skorven, 38 år i 1666. I 1664 var han 40 år og da heter han Erich Olsen.Jeg tror at Erich Skorven i 1590 var far til Ole Skorven som igjen var far til Erich Olsen f. ca 1624. Denne Erich hadde 3 sønner i 1666, nemlig Ole 8 år, Mogens 5 år og Ole 2 år.På en eller annen måte er disse knyttet til den Ole som var 28 år i 1721, og som jeg i dette temaet har søkt etter opphav og hustru til.'Min' Ole får barn fra 1720-1725, vilket da enten tyder på at han har vært gift tidligere, eller at alderen i 1701 kanskje var feil.På gården Skjærlid i samme bok og område, befinner det seg i 1701 en Ole Erichsen 51 år. Bygdebokforfatteren har ingen formening om hvor han kom fra. Kan det være den OOle Erichsen som var på Skorven i 1666?Dette er bare høyttenking fra min side. Men om noen har synspunkter på det, er jeg absolutt lydhør for deres meninger. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.