Gå til innhold
Arkivverket

[#80465] Møgedal i Helleland nr 37


Gjest Thor Helliesen Gitlesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Helliesen Gitlesen

Hvor finner jeg opplysninger om gården Møgedal. Etterlyser aner til Anne Torgiesdatter Møgedal 37 og første ektemann Mechel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du gir noen flere opplysninger så kanskje de som ikke har bygdebøker også kan hjelpe litt til.Jeg tror jeg har funnet Anne i hennes 2. ekteskap i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Helliesen Gitlesen

Det er riktig person. Jeg finner ikke Møgedal i bygdeboken for Hetland Skipreite nr 1 Heskestad. Kan det være i bok 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kommer ikke inn på skanna kirkebøker akkurat nå. Men dette er hva jeg har funnet på FS:Dorthe Mikkelsdt. dpt. 3/11 1794 Helleland. Anne Torgiersdt. og Michel Axelsen ble gift 12/6 1792 Helleland. Michel Axelsen dpt. 18/2 1770 Helleland, far Axel Hetland. Har ikke funnet Anne døpt i Helleland så langt.Kan Ole Torgiersen som var på samme gård i 1801 være hennes bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Helliesen Gitlesen

Dette ser jo ut til være en fin start. Jeg tror at Ole er bror til Anne men vet ikke. De er nesten like gamle. Du nevnte FS hvilket verktøy er det (er ganske fersk) Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant til slutt en Anne Torgiersdt. dpt. 30/1 1777 Helleland, far Torgier Møgedal. Det kan jo se veldig riktig ut da.FS = Familysearch som er laget av mormonerne.Lenke FS er et fantastisk hjelpemiddel, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten den. Men, det er ikke alltid riktig det som står der, så opplysningene MÅ alltid sjekkes mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Helliesen Gitlesen

Takk jenter dere hjelper mye Da var jeg uheldig å få feil bydgebok fra biblioteket. Skal bestille nr 2 Fantastisk å få så mye og hurtig hjelp. Har aldri vært på Forum før i dagHilsen Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skrev at FS alltid må sjekkes, men det er ikke bare den som må det. Alt du finner fra bøker, FT (folketellinger) osv. må sjekkes mot kirkebøker. Det er de som gjelder til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Helliesen Gitlesen

Det tar desverre lenger tid enn som så å få tak i bygdeboken, men jeg gleder meg til å begynne der. Kirkebøkene er ikke tilgjengelige i dag. Takk. Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.