Gå til innhold
Arkivverket

[#80470] Rosensverd Våpenmerke/skjold.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Eksisterer det noe eksakt/troverdig våpenmerke for Rosensverd?? Noe har jeg sett, men vil gjerne vite om det mest eksakte, om det finnes.Er samtidig interressert i hva tittelen til Rolf Sjøfarsen f ca 1470 og hans far Sjøfar Sigurdsen. (Fødselsår på begge ca ca ??) Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg er usikker på hva du mener med 'eksakt/troverdig våpenmerke for Rosensverd' og 'det mest eksakte'. Et våpenmerke (våpenskjold) kan gjengis på flere forskjellige måter, slik du vil finne for våpnene til slekten som er kalt Rosensverd (også betegnet som Østby-ætten, bl.a. på Tore Vigerusts nettsider). Et slektsvåpen vil ofte også variere litt i detaljene mellom forskjellige slektsmedlemmer, slik som f.eks. i Kruckow-ætten.Jeg tolker imidlertid det du skriver slik at du iallfall er interessert i å få se segl med våpen eller andre våpenavbildninger som ble brukt av de to personene du nevner. Er det noen som kan gi henvisninger til slike avbildninger ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes åpenbart at noen avbildning av våpenet ikke eksisterer, så jeg får vel nøye meg med beskrivelser som er nevnt, (eks.Vigerust) Avbildningen jeg har sett stemmer rimelig godt med den beskrivelsen. (Merkelig om noen kan gi en beskrivelse av våpenet uten å ha sett det et sted??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke sett segl med våpen for Rolv Sjøfarsson eller Sjøfar Sigurdsson. Det finnes segl (i RA) med våpen for Bård Rolvsson, Mogens Bårdsson og Tjøstel Bårdsson. Dessuten finnes våpnet i våpenbøker fra 1700-tallet. Derimot har jeg ikke sett våpnet i de norske våpenbøkene fra ca 1580-1620. Noen våpenbøker fra slutten av 1600-tallet og senere har våpnet til slekten Handingmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene! Kan du Tore svare på hvilken tiknytnig Handingmand og Rosensverd hadde? Var det et inngifte her, eller er jeg ute på de såkalte viddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er en gjengs teori om at slektene har felles opphav, selv om det er ukjent i detalj; dessuten er det inngifte. Handingmand-navnet antas å være fordansking av ordet håndgangne menn (handgengnir madr) i 'Rosensverd'-enes adelsbrev fra 1450-årene. Slektenes våpen er ganske like - men muligens ikke identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.