Gå til innhold
Arkivverket

[#80474] Serverproblemer


Gjest Bernt Martin Mikkelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Martin Mikkelsen

Bruker særlig helgene til å søke i Digitalarkivet, men den siste måneden har jeg ikke lyktes pga serverproblemer. Hvorfor er det slik? Hvorfor spesielt i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

rkivverket må av og til som alle andre gjøre en del servicearbeider på sitt utstyr. Vnaligvis er planlagt arbeider knyttet til tidspunkter når de ansatte har fri slik at det er minst mulig forstyrrelse i deres arbeider.Derfor havner slike ting på tidspunkt hvor vi andre har fri fra våre vanlige jobber og da tenker å nytte datasystemene. For oss er det ofte hobby som vi gjør for egen regning.Når Arkivverket har jobber de vet kommer blir også dette annonsert i god tid, som siste stopp som var annonsert. Det er derfor naturlig at vi aksepterer at Arkivverket må gjøre ting som i minst utstrekning berør deres arbeider. Dette kan berøre våre hobbyvirksomheter og det får vi bare registrere. Når det skjer uforutsatte tiger også ofte folkene raskt på plass og vi som brukere får god service. Husk at all innsats fra Arkivverket er betalt og arbeid i helgene er dyrere enn på hverdag, men berør færre ansatte og dermed rimeliggere for Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Denne gangen meldt DA fra om at det skulle bli driftstans på lørdag pga. strømutkobling. Sjekk Arkivforumet når det er feil du lurer på Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er grunnen til at det tar lengre tid med kirkebøkene og skifteprotokollene. Yngve Nedrebø, SAB / DA, 28.8.2010 16:40 (4) Det ser ut til at strømforsyningen på den serveren som inneholder alle bildene er røket. Det betyr at tålmodigheten må strekkes helt til mandag.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

I grunnen synes jeg at vi ofte er for utolmodige hvis det oppstår feil.Feil oppstår til alle døgnets tider og vi kan ikke forvente at de ansatte skal ha toppberedskap utenfor 'normal' arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Andere nettsteder har vel kanskje heller ikke utlagt skifter, kirkebøker osv. Det at Digitalarkivet har mer på sine sider enn mange andre, gjør det vel også sitt til at det er mer å vedlikeholde enn på mange andre nettsteder. Det igjen gjør at det lettere oppstår feil. Nå har jo Yngve Nedrebø redegjort for dette på Arkivforumet som det skrives av Rune her. Er ellers enig med Otto om at noen av oss er for lite tålmodige når det gjelder Digitalarkivet(der regner jeg med meg selv også tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kan være at 8 har rett i størrelsen, men Arkiverkets servere er nå tross alt i Norge og dekker allerede mye av de norske behovene og gir en god og fantastisk hjelp på en Norsk språkdrakt og plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Alle har behov for driftsstans i ny og ne for nødvendig oppgradering og vedlikehold. Å påstå noe annet er bare tøv. Denne gangen var det strømstans fordi man skal utvide Statsarkivet i Bergen, og i den forbindelse måtte man legge om strømkabler. Da man skulle starte opp serverne etter strømstansen som varte 5-6 timer røk strømforsyningen i den serveren som inneholder bildene fra de skannede kirkebøkene og skifteprotokollene.At noen lager det til et stort problem, er ubegripelig. Og at de samme menneskene tydeligvis forventer at man skal hente inn fagfolk i helgen for å utbedre en feil på et gratistilbud til oss brukere, ja det er toppen av storforlangenhet.Har man så lite tålmodighet å fremvise, bør man finne seg en annen hobby enn slektsgranskning.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det går ikke å sammenligne Ancestry med DA. Den første er en bet.tj. og har følgelig mer penger å bruke på utstyr og vedlikehold. DA er avhengig hva de får fra staten og det er vel ikke overvettes kan jeg tenke meg. Er vi villige til å betale for den formidable jobben de gjør på DA så har de råd til backup server og vi slipper stopp. Siden de fleste av oss synes det er bra med gratis tilgang får vi bare finne på noe annet å gjøre den korte tiden DA er nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Martin Mikkelsen

Jeg håper vi kan avslutte debatten om Digitalarkivet. Jeg valgte galt forum, men har fått svar forlengst. Jeg er meget fornøyd med DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Vesterås

Av alle elektroniske tjenester jeg regelmessig benytter meg av, så ligger Digitalarkivets tjenester på min topp-5 liste. Jeg har brukt disse tjenestene siden de ble lagt ut på nett, og har hatt stor nytte og glede av dem.Ildsjelene bak skal ha all mulig honnør for det arbeidet de har lagt ned i tjenestene, og være vel vitende om at de aller fleste som benytter seg av dem, er fornøyde med dem.Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Åh, jeg har idet siste blitt mere og mere irritert over de store manglene hos emigrantprotokollene fra Kristiania. Jeg ser lett det, da jeg har registrert utvandrerne herifra, tatt fra mikrofilm for 25 år siden. Når det gjelder FT 1875, så er hele hjembygda mi lagt til feil navn. Nei, jeg legger meg ikke flat for DA. Har de ikke begynt å registrere en 1885 folketelling før de har rettet førnevnte emigrantprotokollene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom du er så misfornøyd med tilbudet hos DA, så kan du jo kanskje begynne å bidra selv. Dette er en gratistjeneste. Dersom du heller ønsker en betalingstjeneste, så får du kanskje melde deg inn et annet sted.Mye vil ha mer og fanden vil ha fler.Mvh. Rune Thorstensen en flittig bruker av tjenestene siden starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg legger meg ikke langflat for deg heller. Vel, jeg har vel bidratt med mitt. Jeg ville ikke betale for søk på emigrantprotokollene. Det er vel heller at en skulle få betalt for alle bomturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Tråden ble åpnet med spørsmål angående tekniske problemer i DA. Spørsmålstilleren har fått svar, og har gitt uttrykk av å være fornøyd. Det som nå foregår i tråden, bør berettige redaktøren til å stoppe tråden. Vi har dessverre for mange slike 'diskusjoner' i brukerforumet. La oss roe oss ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(15) er missfornøyd med de data han finner. Nå er det nå slik at det mange steder foregår arbeid for å rette opp de mangler som finnes i de registreringer som en gang ble gjordt. Muligens burde (15) heller stille sine ressurser til rådeighet for at dette bliir bedre enn å klage på arbeidet som mange gjør også som frivillig arbei.Ellers er jeg enig at dette tema gjerne bør stenges da tema har fått sitt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er nevnt i et innlegg at det aldri er stopp på Facebook, men har faktisk hørt på radioen i dag at Facebook var nede i går, så da går det antagelig an der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Otto har en peker i innlegg (23) hvor det står 'DIS-Norge og Registreringssentralen har innledet samarbeid med Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (Mormonerkirken) i Utah for om mulig å få overført resten av 1875-tellinga til digitalt format.'Uansett hvor interessant materialet hadde vært, den prisen hadde jeg aldri betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.