Gå til innhold
Arkivverket

[#80478] mor til Randi Larsdatter f.1759 Rakkestad


Gjest Anne Sollman
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sollman

Randi er gift med Christen Eriksen Stryker, viet 21.10.1781. Ved Randis dåp 18.05.1759 er far oppgitt som Lars Olsen, men mor står ikke der. Noe som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Anne.Skannede kirkebøker blir kanskje ikke tilgjengelige før mandag, så akkurat nå får en ikke sjekket mye. Har du funnet dåpene til barna deres? Mormoren er kanskje å finne blant fadderne. Jeg legger ut lenke til folketellingen, så er det lettere å lete etter dåpene: LenkeVennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant åtte barn med dåpsdatoer da jeg tok foreldresøk i Familysearch (International Genealogical Index / Norway - 8)Jeg er ikke heldig med lenker til funnene på FS, men jeg prøver: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det var dette jeg fant ialle fall:International Genealogical Index / Norway - 8 Select records to download - (50 maximum) 1. Mari - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 08 SEP 1793 Rakkestad, Ostfold, Norway 2. Berthe - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 28 MAR 1784 Rakkestad, Ostfold, Norway 3. Maren - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 09 MAR 1783 Rakkestad, Ostfold, Norway 4. Berthe Nordre Watvedt Christensdatter - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 28 MAR 1784 Degernes, Ostfold, Norway 5. Erik Stryker Christensen - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 27 JAN 1788 Degernes, Ostfold, Norway 6. Mari Finnestad Christensdatter - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 08 SEP 1793 Rakkestad, Ostfold, Norway 7. Søren Kierboe Christensen - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 03 FEB 1799 Rakkestad, Ostfold, Norway 8. Ole Christensen - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 01 JAN 1796 Rakkestad, Ostfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Takk for hjelp igjen, da er det bare å vente på å komme inn på kirkebøkene. Ser ut som at mormora høyst trolig kan hete Maren som er navnet på den eldste datteren. Datter nr 2 heter Berthe lik fars mormor og nr 3 heter Mari som farmora. Men det er jo ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Fra overformynderirullen for Rakkestad (Lenke)Kort oppsummert: Skifte på Aas 23 aug 1773, etter Lars Olsen. Side 335 i skifteprotokoll.Arvinger (umyndige): sønnen Søren 18 år, sønnen Ole 13 år, datteren Ragndi 15 år, datteren Helena 10 år. Arven består i jordgods (gården Aas) og løsøre. Formynder er moren OLAUG SØRENSDATTER under tilsyn av sin bror Ole Sørensen Schammelsrud.Videre er det opplyst at Ragndi er gift med Christen Erichsen Watvedpl. Helena er gift med Lars Nielsen Welund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Hei AnneChristen Eriksen Stryker f. 1759 kom fra Stryker, litt syd for Degernes. Han var en av ialt 7 søsken og sønn til ekteparet Erik Tostensen Stryker f. 1701, død 5. des. 1779, gift den 4. mai 1745 med Mari Christensdatter Stenraaden f. 1721 død 21. okt. 1770. Er dette av interesse? Jeg er svært interessert i etterslekt til Christen Eriksen Stryker....finnes den?Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Tusen takk Erlend, dette var fine saker. Enig med Anne-Lise, fint forum og mange hyggelige hjelpere. Takk igjen. Kan kanskje hjelpe deg litt Sigmund. Christen var gift med Randi Larsdatter dpt 18.05 1759 i Rakkestad (se dette tema om henne). I 1801 tellingen bodde familien på Kierbo i Rakkestad, disse barna er nevnt Berthe dpt 38.03.1784 (Nordre Watvedt), Erik dpt 27.01.1788 (Stryker), Mari dpt 08.09.1793 (Finnestad), Ole dpt 01.01.1796 og Søren dpt 03.02,1799 (Kierbo). Dessuten er det en datter Maren f. 09.03.1783. Hun bodde antagelig ikke hjemme ved 1801-tellingen. Håper dette kan være til hjelp, men du har det kanskje allerede. Min forfader er Erik. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Hei Sigmund, jeg fortsetter litt til med 'min' gren. Erik Christensen var far av Ole Eriksen f. 1819. Ole var gift med Marthe Helgesdatter f. 1821. 1865 telling i Trøgstad, gården Smedbye. Der er barna Hans f.1845, Johannes f. 1847, Carl f. 1849, Edvard f. 1852, Martin f. 1856 , Andreas (min oldefar) f 1858, Torval f. 1861 og Sofie f. 1863 nevnt. Min oldefar Andreas endret etternavn til Dahl. Jeg vet lite om denne slekten, men tror at flere av disse barna dro til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Anne.Jeg fant trolovelsen til Lars Olsen Aas og Olou Sørensdatter 4. mars 1744 og vielse 23. mars 1744: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 2 (1741-1751), Kronologisk liste 1744, side 32. Permanent sidelenke: Lenke (fjerde nedenfra på høyre side)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.