Gå til innhold
Arkivverket

[#80482] Hans Christopher Grønberg død 1805 i Oslo Fødd ?


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

I skifte ettter Hans Christopher Grønberg i Oslo under skanna Skifteprotokoll side 374 står alle hans 7 barn oppramset. Noen som klarer å tyde hva barn nr 2 heter. Al?? Christophersen. Klarer heller ikke å lese hele skiftet, lurer på hvor han kommer fra. Har skjønt at navnet Grønneberg som står i skiftet kommer stort sett fra Larvik området. Han står oppført som Grønberg i 1801 folketelling, men det er den samme mann. Jeg finner heller ikke sønnen Fridrerich eller Christopher etter skiftet 1805.Noen som kjenner til noe om denne familie. Jeg er ane av datteren Catarina, som flyttet til Lørenskog.Nå ligger ikke Skanna kirkebøker over Larvik ute på nettet for disse årstallene, så jeg får ikke skjekket. Hans Christpher burde være fødd sånn ca. 1728, men hvor??? og hva het moren til disse barna.Noen som vet noe om denne familie. Takknemlig for alt.Datteren Anne Sophie var enke i 1801 og bodde hos sin søster Marthe Willumsen i Tollbodgaden i Oslo, da het hun Ramnaas, men i følge skiftet i 1805 var hun gift og bosatt på Erreboe hvis jeg har klart å tyde skiftet riktig, vanskelig å tyde skriften. Hvor er Erreboe, er det også i Larvik.Takknemlig for hjelp, hvis noe vet noe.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en rekke Grønnebergnavn i skifter i Larvik. Det finnes en gård Grønneberg i Tjølling, og jeg kan se om det er en nevnt en Hans Christopher i mine Tjøllingbøker. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel Hans Christoph Grønneberg i Brunlanes i 1801. Lensmand: LenkeDa kunne vi trenge Brunlanes-bøkene , men de har jeg ikke for hånden i øyeblikket.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om disse Grønnebergfamilier har noe med de du søker etter.Finner en del Grønnebergnavn under Tjølling å Vestfoldslekt. Et eksempel her: LenkeI mine Tjøllingbøker finner jeg litt om Hans Grønneberg som ble lensmand i Brunlanes , bodde på Eidsten som nevnt i 1801-tellingen. Far var Eidsvoldsmannen Anders Grønneberg. s. 185 , bok nr. II av Jan W. Krohn-Holm.Vet ikke om dette er til hjelp?Mvh. Gunn \

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiTakk for viljen til å hjelpe, men vi snakker ikke om samme Hans Christopher Grønberg. Han var 73 år i 1801 og bodde hos sin datter i Oslo, Marthe Willumsen. Han døde i 1805 også i Oslo.Disse kan selvfølgelig være i slekt. Jeg har jobbet mye med han for 10 år siden og har nå tatt opp tråden på nytt, men har foreløpig lite å gå på.Han hadde 7 barn:Friderich, Al?, Johannes (Johan),Christopher, Marthe, Anne Sophie, Catarina.Takk for at dere ville hjelpe, jeg skrev ikke at han bodde i Oslo 1801, min feil.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiTakk skal du ha, tanken har streifet meg også at han kan være dansk, derfor lurer jeg på om noen klarer å tyde skiftet etter han for meg, da det står noe om at en av sønnene er i eller bor i Wordingborg? Har problemer å tyde dette skiftet over Oslo 1795-1806 side 373-374.Noen som klarer å tyde denne skrift.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.