Gå til innhold
Arkivverket

[#80498] slekt med familienavnet Granan


Gjest Gry Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Andersen

Min biologiske fars familienavn var granan. det sies at familien kom fra Sverige men deler av den bosatte seg i Sør Norge. skulle så gjerne funnet ut hvor i Sverige familien kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du gir oss ikke mye å gå på når du ikke oppgir navn, årstall eller hvor i Sør-Norge familien har bodd!Slektsnavnet Granan finnes ikke i folketellingen 1900, og Granan finnes ikke oppført som gårds- eller plassnavn i Oluf Ryghs Norske Gaardnavne ([url="http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html>http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html). Navnet lyder heller ikke særlig svensk, og jeg finner det ikke den svenske telefonkatalogen. Dette får meg til å tro at navnet er ''konstruert'' og at familien har tatt navnet som erstatning for et annet (vanligere) navn.På DIS' gravminnesider (http://www.disnorge.no/gravminner/index.php) er det oppført tre personer ved navn Granan. Rolf Granan (27/2 1917 - 3/5 1987) er begravet på Bekkelaget i Oslo, og Trygve Granan (28/5 1922 - 31/3 1987) og Brynhild Granan (30/9 1921 - 26/9 2005) ligger i samme grav i Askim.Her er en Rolf, født den 27.februar 1917 i på Fagerborg i Kristiania av foreldre Bysælger Carl Johan Carlsen (født 1883 i Hønefoss) og hustru Maria Bertha Olufine f. Zachariassen (født 1883 i Kristiania) - se nr.19 blant Mandkjøn her - Lenke ( Oslo fylke, Fagerborg, Fødselsregister nr. 1 (1916-1925), Fødte og døpte 1917, side 33). Familien var bosatt i Fauchalds gate 1 (3.etg.). Foreldrene var blitt gift i 1911 (se rubr.12), og paret hadde tidligere fått ett barn som døde før sønnen Rolf ble født (se rubr.13 og 14).Og her blir Trygve født den 28.mai 1922 av samme foreldre og på samme adresse - se nr.44 blant Mandkjøn her - Lenke (samme fødselsregister, s.152).Vi kan dermed fastslå at Rolf Granan og Trygve Granan var brødre, og at familien har endret etternavnet fra Carlsen til Granan.Her er brødrenes far ved folketellingen 1900 i Danmarks Gade 54 i Kristiania - Lenke. Moren Julie er enke og manufakturhandlende, og hun var født 1858 på Kongsberg. Sønnen Karl, født 1883 på Hønefoss, var betjent i en farvehandel, og han hadde brødrene Axel (født 1885 på Hønefoss) og Adolf (født 1891). Sammen med dem bor også enke og pensjonist Maren Olsen, født 1827 på Kongsberg, kanskje en slektning av Julie (- hennes mor?).Carl Johan Carlsen ble født på Hønefoss den 28.januar 1883 av foreldre skredder Andreas Carlsen (født 1858) og hustru Julie Marie Olsdatter (født 1858) - se nr.2 nest øverst her Lenke (Buskerud fylke, Hønefoss, Ministerialbok nr. 1 (1875-1887), Fødte og døpte 1883, side 25). I rubrikken for faddere står det at foreldrene er metodister.Her gifter Carl Johans foreldre seg den 31.mars 1882 på Hønefoss - se par nr.2 her - Lenke (samme kirkebok, side 168). Brudgommen, skreddersvenn Anders Carlsen, oppgis født 4.mai 1858 på Hønefoss, og hans fars navn var Carl Nilsen Haga. Bruden, Pige Julie Marie Olsen, oppgis født den 12.mars 1858, og hennes far var Vaske[?]arbeider Anders Olsen. Også ved vielsen oppgis det at paret var metodister.Her er Andreas Carlsens dåpsinnførsel - se nr.73 her -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Andersen

Hei. 100% klaff og trygve var min biologiske far. jeg har blitt fortalt at familien var svensk og innvandret fra Sverige,så dette var store nyheter for meg. tusen takk så lenge jeg må sjekke ut de vedlagte lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det var jo hyggelig!Og sannelig tror jeg at jeg har funnet den svenske tilknytningen også. Her er nok din farmors familie ved folketellingen 1900, bosatt i Munkedamsveien 59 i Vika - se personene 17685-17689 her Lenke .Her ser vi din farmor Marie Zachariassen, født 1883, ugift og kassererske i farvehandel (- og når vi vet at hennes vordende ektemann Carl Johan også arbeidet i en farvehandel i Kristiania i 1900, kan vi jo lett forestille oss hvordan kjærligheten har blomstret mellom malingsspann, koster og pensler...). Hun har to søsken - broren Oskar (født 1888) og søsteren Agnes (født 1890). Barnas far er August Zachariassen fra Dalsland i Sverige, født 1857, maskinist ved Akers Verksted, og moren er Anna Zachariassen, født 1848 i Horten.Så om ikke Carlsen/Granan-familien opprinnelig var svensk, kom altså din farmors far fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er din farmors dåp i Johannes kirke i Kristiania - se nr.14 blant Kvindekjøn her - Lenke ( Oslo fylke, Johannes, Ministerialbok nr. 3 (1882-1896), Fødte og døpte 1884, side 32).Berthe Marie Olufine var født den 24.november 1883 og ble døpt den 17.februar 1884. Hennes foreldre var mekanisk arbeider August Zachariassen (født 1857) og hustru Anne Lene f. Olsen (født 1846). Familien bodde i Søgaden 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er vielsen av din farmors foreldre den 26.august 1883 i Trefoldighet kirke i Kristiania - se nederst på denne siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5436&idx_id=5436&uid=ny&idx_side=-51>Lenke (Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 3 (1881-1891), Ekteviede 1883, side 47).Brudgommen August Zachariasson er arbeider med adresse Holmens Gade 5. Han oppgis født i Hjärtung i Sverige i 1857 og konfirmert i Ryr i 1872. Hans far var bonde Zacharias Ericsson.Bruden Anna Lena Olsen var bosatt i Rusløkkveien 12, og hun er oppgitt født i Borre i 1846 og konfirmert samme sted i 1861. Hennes far var bonde Oluf Andersson.Og går vi Anna Lena litt nærmere etter i sømmene, så ser vi at også hun var svensk. Her er konfirmasjonen hennes den 6.oktober 1861 i Borre - se nr.3 her Lenke (Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 6 (1852-1862), Konfirmerte 1861, side 209).Anna Lena oppgis født den 23.april 1846 i Sverige, og hennes foreldre er Oluf Andersen og Britta Marie. Konfirmanten fikk karakteren ''Temmelig godt''.Ved folketellingen 1865 finner vi Anna Lenas foreldre og en bror i Baggerudgaden 8 i Horten -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.