Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Almedal

[#80499] Hvor er gårdene Gloppedal/Birkedal, Gilje og Espedal i Strand prestegjeld ?

Recommended Posts

Gjest Jan Almedal

Siri Toresdatter Gloppedal er ført som utflyttet i 1823 i kirkeboken (Strand Ministralbok 1816-1833, side 13) for Strand i Rogaland (gift med Aanund Aanundsen Reiersdal i Åseral).Hun er døpt 29.1.1797, (Strand Ministralbok 1769-1816, side 30) med foreldre Tore Bjørnsen og Gunnil Nielsdatter.I folketellingen for 1801 er familien listet under Gloppedal under Birkedal i Hølle sogn, Strand prestegjeld.Foreldrenes giftermål (10.3.1793) finnes i Strand Ministralbok 1769-1816, side 93, og er da oppgitt som Tore Bjørnsen Gilje og Gunnil Nielsdatter Espedal.I FT 1801 finnes alle disse gårdene i Hølle sogn i Strand prestegjeld. I FT 1865 finner jeg Gloppedal/Birkedal og Gilje i Forsand, mens søk på Espedal ikke gir noen treff i Rogaland. Jeg finner heller ikke de samme gårdene i FT 1900. Er der noen med lokalkunnskap som vet hvor gårdene Gloppedal under Birkedal, Gilje og Espedal kan være, og om de er omtalt i noen bygdebøker (de står ikke i bygdeboken for Strand, og heller ikke i andre Rogalandsbøker jeg fant på Deichmanske i Oslo.)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Gloppedal u/Birkedal og Gilje hører til Gjesdal kommune nå. Øvre og Nedre Espedal er gårder i Forsand kommune. Det skal være bygdebøker fra alle disse gårdene. mvh Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Almedal

Supert.Tusen takk Anne.Mvh Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Birkedal og Gilje hører til Forsand kommune i tellingen 1900. mvh Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.