Gå til innhold
Arkivverket

[#80499] Hvor er gårdene Gloppedal/Birkedal, Gilje og Espedal i Strand prestegjeld ?


Gjest Jan Almedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Almedal

Siri Toresdatter Gloppedal er ført som utflyttet i 1823 i kirkeboken (Strand Ministralbok 1816-1833, side 13) for Strand i Rogaland (gift med Aanund Aanundsen Reiersdal i Åseral).Hun er døpt 29.1.1797, (Strand Ministralbok 1769-1816, side 30) med foreldre Tore Bjørnsen og Gunnil Nielsdatter.I folketellingen for 1801 er familien listet under Gloppedal under Birkedal i Hølle sogn, Strand prestegjeld.Foreldrenes giftermål (10.3.1793) finnes i Strand Ministralbok 1769-1816, side 93, og er da oppgitt som Tore Bjørnsen Gilje og Gunnil Nielsdatter Espedal.I FT 1801 finnes alle disse gårdene i Hølle sogn i Strand prestegjeld. I FT 1865 finner jeg Gloppedal/Birkedal og Gilje i Forsand, mens søk på Espedal ikke gir noen treff i Rogaland. Jeg finner heller ikke de samme gårdene i FT 1900. Er der noen med lokalkunnskap som vet hvor gårdene Gloppedal under Birkedal, Gilje og Espedal kan være, og om de er omtalt i noen bygdebøker (de står ikke i bygdeboken for Strand, og heller ikke i andre Rogalandsbøker jeg fant på Deichmanske i Oslo.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Gloppedal u/Birkedal og Gilje hører til Gjesdal kommune nå. Øvre og Nedre Espedal er gårder i Forsand kommune. Det skal være bygdebøker fra alle disse gårdene. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.