Gå til innhold
Arkivverket

[#80522] Carl Olsen f. 1830 i Christiania.


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg har besøk fra Amerika og prøver å hjelpe dem med å finne sine forfedre. Har problemer med å finne forfedrene til Carl Olsen f. 1830 i Christiania. LenkeKan muligens være denne Carl LudvigLenkeEr det noen som kan hjelpe meg?Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Per Arne.Er det folketelling du vil legge ut? Hvis du høyreklikker på det blå/lilla nummeret foran navnet og velger 'kopier lenkeadresse', så kan du lime inn lenken på nytt. På denne måten blir lenken permanent.(For lenke til skannede kirkebøker er det annerledes, søk på 'Lage lenker' i søkefeltet her oppe til høyre.)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Nå var det svært mange Carl Olsen i Kristiania på den tida. Hvis den riktige er den du har i 1885-tellingen kan det være han og Olava som gifter seg 31. mai 1859, se Lenke Det kan stemme når det gjelder barnas alder, men disse bør finnes i kirkebøkene for å være helt sikre.leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Fant sønnen Josef: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 4 (1876-1880), Fødte og døpte 1879, side 141. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 95 - nederst)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hmm.. de må ha fått en sønn til, som de kalte Josef, for denne står det et kors ved navnet, så det virker som han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja - her er han: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 4 (1876-1880), Fødte og døpte 1879, side 160. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 185)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Den lenken som ikke fungerer gikk til en Carl Ludvig med far Ole Hansen, så det er feil.De Leif Erik har funnet må være rett, yrke og far til Olava Sofie stemmer. Jeg har sett igjennom det meste for Oslo, men ikke for Grønnland. Å finne den rette Ole Olsen er ikke lett.Jeg har funnet dåpen til Laura (Laura Sofie) og Karl (Carl Johannes)Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Laura ble døpt i gamle Aker 5. aug. 1866 (Ministr. 1864 – 1872 s. 83) og Karl Johannes i Domkirken (Ministr. 1863 – 187 s. 321)De flyttet mye rundt i OsloMvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Jeg gjetter på at Carl hadde en bror som hette Andreas. Andreas fikk tvillinger (Marie og Olava) i 1860, og både Carl og Olava var faddere Lenke Det kan jo være en hjelp i letingen etter deres far Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Ja, det ser ut som det er den nærmeste familien som er faddere. Olavas ”pikenavn” var Saugstad (fra Ringsaker) og det er bare personer med det navnet og OlsenMvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Andreas' kone het egentlig Christina, ser jeg i dåpen til Laura. Hun og Andreas er faddere også ved den første datteren, Marie Frederikkes dåp 30. juni 1861: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 1 (1861-1865), Fødte og døpte 1861, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=593&idx_id=593&uid=ny&idx_side=-12>Lenke (nr. 77)Her er Andreas m/familie i 1865-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En Carl Olsen blir døpt i Gamle Aker i 1830.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Fødte og døpte 1830, side 64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.De samme foreldrene døper en sønn Andreas i 1826.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1826, Løse vedlegg 1844, side 334-335. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Se hva Kirsti har funnet! Jeg skulle til å se etter dem i den samme kirkeboken, da jeg ble opptatt med noe annet en stund.Selv om Carl og familie har flyttet flere ganger, er det viktig å se på hvor vielsen er og hvor de døper sitt første barn. Om de har vokst opp på Enerhaugen, er jo Grønland menighet området de tilhører (iallfall fra 1861, ser jeg på Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Grønland_kirke)Takk for rosen, men den må deles når det er dugnad. Det var jo forøvrig du selv som fant fram til Gamle Aker kirke, da, Per Arne. :-)Jeg tror en må se etter om Ole Olsen og Henrikke Larsdatter får flere barn og se om familien dukker opp i ytterligere noen dåper for å få bekreftelse på at disse er de riktige. Var det ikke en pike Laura Olsen med på en av dåpene? Hun kan være søster av Carl og Andreas. Slik som det ser ut hittil, er det bare familie tilstede som faddere, så det er jo greit å vite når en leter videre.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ergerlig... Det var i dåpen til Marie Fredrikke (lenke i 13) hvor Laura Olsen var med som fadder. Hun behøver ikke være Carls søster, men Olavas, for hun var jo også datter av en Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Carls foreldre Ole Olsen og Henrikke Larsdatter gifter seg her i Aker i mai 1825 (nr. 46) Lenke Etter dette er Ole født ca 1787 og Henrikke ca 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg er imponert over hva dere har klart å få fram av et håpløst utgangspunkt.Vi har Henrikke Larsdatter f. omkr. 1795 og gift med Ole Olsen f. omkr. 1787. Henrikke er et så sjeldent navn så jeg tenkte en kunne søke på det navnet i folketellingen fra 1801. Går det ikke å søke for hele landet for den tellingen?Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det er morsomt å finne det en leter etter og det er spesielt morsomt når en er flere om å lete. :-)Jeg tenkte jeg først skulle lete etter denne Laura, som er med som fadder i Maries dåp. Jeg tenkte at om hun får barn som har Carl og Andreas som faddere, vil det styrke sannsynligheten for at Ole Olsen og Henrikke er de riktige foreldrene til Carl.Dersom Laura Olsdatter er søster til Olava, må en finne foreldrene først. Faren til Olava heter Ole Baardsen Saugstad. Jeg har muligens funnet vielsen hans på Toten på Gjøvik og Toten slektshistorielag:(Sakset derfra, for jeg kan ikke lage lenke hit) Protokoll: A9 TotenSide: 199aNr: 044År: 1816Kirke: H.K.Vielsesdato: 20.04.1816Lysningsforlanger: 351Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested AlderBrudgom Ungk. Landv., G.B. Ole Baards. Skaanhaavd M 44 AarBrud Enk. Maren Magerete Olsdr. Lae K !!Forlover Ole Lae M Forlover Niels Staboe M Jeg har i allfall ikke funnet noen annen Ole Baardsen gift i det området.Dette er vel hans foreldre igjen på Saugstad i 1801: LenkeJeg kan titte litt til etter Laura eller andre søsken av Carl og Olava. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Vielsen i kirkeboka (nr. 44 - h. side) Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Klokkerbok nr. 1 (1814-1820), Ekteviede 1816, side 195. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.