Gå til innhold
Arkivverket

[#80522] Carl Olsen f. 1830 i Christiania.


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

Dette var merkelig. Jeg har funnet Ole Baardsen som konfirmant på Ringsaker i 1822, henvisning når han giftet seg 29.11.1833 ved Garnisonsmenigheten, Oslo.Der står det at han er født 20.03.1808 og at foreldrene er Baard Hansen og Anne Hansdatter. På Ringsaker fant jeg en gard Saugstad men ingen Baard. Tydligvis er det en gard på andre siden av Mjøsa med omtrent samme navn med både Baard og Anne.Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nå var du raskere enn meg, Kirsti. :-)Jeg fant den akkurat nå. Her står det jo Saugstad ved navnet hans. Glem vielsen på Toten i innlegg 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er en søster av Olava, Antonette Frederikke: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 6 (1828-1841), Fødte og døpte kvinner 1834, side 175. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Der fant du en _ordentlig_ bekreftelse på at Ole er sønn av Baard Hansen Saugstad og Anne Hansdatter. Og konas fødselsdato også: 20. februar 1803 i Fredrikstad.Får disse en Laura, tro? Kanskje hun er Carls søster - eller kanskje hun ikke er i slekt i det hele tatt..Har du funnet noen søsken til Olave tidligere, Per Arne?Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg har ikke funnet noen søsken til Olava, men jeg har konfirmasjonen til hennes mor. Halden, klokkerbok (1815 – 1833) s. 482 – 483 og derved Christina Dorthea Lindstrøms foreldre.Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Akkurat, ja. Da var hun Olavas søster. Jeg sjekket dåpen til Laura i 1866 igjen (som Per Arne hadde funnet i innlegg 10) og det går jo fram av denne at både Olava og søsteren hennes kaller seg Sukkestad: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 2 (1864-1872), Fødte og døpte 1866, side 83. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 199)Dette var morsomt, Kirsti. :-) Du er jamen god til å finne ting! Mvh Anne-Lise (som tar kvelden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Det er mulig at jeg går litt i surr, men jeg har problemer med å se koblingen mellom de i innlegg 35 og 36 og de endre her. Er Ole Sogstad bror til Baard Hansen?Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Per Arne. :-)Kirsti fant bare ytterligere to søsken til Olava.Ole Baardsen Sogstad gift med (Chri)stina Dorthea f. Lundstrøm har altså fire barn vi har funnet hittil:Antonette Frederikke f. 1834Olava Sophie f. 1836Lauritz Theodor f. 1840Johanne Laura Therese f. 1845(Det er henne siste her som sannsynligvis er fadder ved to av dåpene til Olaves barn. Da kalles hun pike Laura Olsen.)Neida, Ole er Baard Hansens sønn, men Ole kaller seg både Sogstad og Sukkestad ved barnedåpene. (Familien i Ringsaker har kanskje flyttet eller kjøpt en gård til. Det går det jo an å finne ut av.)Dessverre har vi hittil ikke funnet ytterligere et søsken til Ole og Andreas. Dersom Olavas og Carls familiemedlemmer hadde hadde troppet opp i en barnedåp hos enda et søsken av Carl, ville det gjort det sikrere at Ole Olsen og Henrikke Larsdatter er foreldrene. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Laura (35) og Lauritz (36) er begge søsken til Olava, foreldre er Ole Bårdsen og (Chri)stine Lindstrøm. Bård Hansen er Oles far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg har lett etter Ole Olsen og Henrikke Larsdatter uten hell. Siden de ikke er med i barnebarnas dåper regner jeg med at de er døde før 1860. Jeg har sett på døde i Grønland, Aker og Domkirken uten å finne noe. Jeg fant en Ole Olsen fra Vaterland, (som er rett ved Grønland) som døde i nov. 1833, men det tror jeg er han som var far til denne jenta som ble døpt i Aker i 1833: LenkeJeg fant denne dåpen i kirkeboka først og lurte på om morens fornavn var feilskrevet, men jeg tror egentlig ikke det er det.. Der sto det at faren Ole Olsen var død av kolera. (Det var en voldsom koleraepidemi i Kristiania i 1833).Jeg finner ikke Henrikke Larsdatter heller. Ved FS-søk kommer det opp én født i Kristiania, men det er 1791, så det tror jeg er feil. Ikke lett, dette.. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Amerikanerne er imponert hva dere har funnet ut om deres forfedre.Det er ikke lett å finne personer i Christiania med så vanlige navn.Har dere sett etter foreldrene til Christina Dorthea Lindstrøm f. 20.02. 1803 og konfirmert i Halden 05.10.1817. Ved konfirmasjonen står det at hennes foreldre er Ole Pedersen Lindstrøm og Cathrina Jacobsdatter. Det kan være slik som med hennes mann Ole Baardsen at hun er født et annet sted,Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen.Jeg så etter nå og jeg fant (Chri)Stine Dorthea døpt i Halden 5. mars 1803: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 2 (1792-1812), 'Uægte' fødte og døpte 1803, side 350-351. Permanent sidelenke: Lenke (dåp nr. 10 nederst) Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Tilbake til Henrikke Larsdatter og Ole Olsen..Jeg har funnet lysningen fra 3. mai 1825: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Forlovererklæringer nr. 6 (1821-1826), Forlovererklæringer 1825, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7713&idx_id=7713&uid=ny&idx_side=-70>Lenke (midterste på høyre side)Her står det at Ole er konfirmert i Aker 3. oktober 1802 og at Henrikke har attest fra Norderhov. Her flytter hun til Christiania 30 år gammel: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 8 (1814-1833), Utflyttede 1825, side 612-613. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 15)Jeg har funnet konfirmasjonen hennes i Norderhov 20.09.1812, (17 år gammel): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 7 (1812-1814), Konfirmerte 1813, side 196. Permanent sidelenke: Lenke (øverst høyre side)Jeg har ikke funnet dåpen hennes.3. oktober 1802 er det tre Ole Olsen som konfirmeres i Aker - den ene fra Schulerud og den andre fra Høibraate. Den siste er f. Krabel (og et ord jeg ikke forstår): Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Konfirmerte 1803, side 218. Permanent sidelenke: Lenke (begynner nederst v. side)Det er flere steder en finner Schulerud/Skul(l)erudgårder - på Austmarka i Vinger bl. a. Siden han konfirmeres i Aker, skal en vel kanskje holde seg her. På Skulerud i Aker i 1801 er det en Ole Olsen 15 år, som er søstersønn til enten husbonden eller kona hans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg beklager at jeg ikke har svart tidligere, men jeg har vært borte i dag. I dag tidlig så jeg det du skrev i går kveld og tenkte at nå kommer vi ikke lengre, men der tok jeg feil.Jeg har ikke fått studert alt i detalj så jeg har ikke noen kommentar ut over det at jeg er imponert over hva du har klart å få fram.Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.