Gå til innhold
Arkivverket

[#80533] Gatenavn: Vestregade Gatenr: 460 Tromsø


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

I telling 1900 for Tromsø bor min oldefar på ovenstående adresse: Gatenavn: Vestregade Gatenr: 460 TromsøLenkeEr det noen som vet ca hvilket gatenummer i Vestregate i Tromsø det tilsvarer idag? Har en anelse om at vi er like nedenfor det som idag heter Kongsbakken vgs - Tromsø Gymnas i min ungdom ;-)På forhånd takkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Vestre Gade m.nr. 460 ble nr. 52. Det lå nok litt lenger nord i byen enn du antyder, på oversiden av gaten og mellom den gamle politistasjonen (torvet) og Skanckesmuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk igjen, Alvin.Dette var litt merkelig. For mine opphav bodde på sistnevnte sted utover på 1900 tallet - rart at de bodde der i 1875 - men ikke i 1900. Men det kan jo henne de har flyttet frem og tilbake.TakkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Når det gjelder eierforholdene av de to gårdene skal kort nevnes av det som er tilgjengelig i branntaksregisteret: Nr. 21: 1867 - 1879 Gottlieb Lydersen. 1891 - 1902 I. C. Dreyer & Co. Nr. 52: 1886 - 1909 Gottlieb Lydersen. Skal du finne mer nøyaktige årstall, må du undersøke i panteregister og pantebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Finner man noen registre på nett - f.eks. Branntakst?Og finner man noe sted på nett hva en matrikkel i gammel tid tilsvarer i vegnummer i moderne tid?Vennlig hilsen med ønske om god helg ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Svar på ditt spørsmål 2 under (8) er nei. Noen 'koplinger' finner man under branntakstregisteret. De gamle matr. numrene i byen ligger ikke etter hverandre. Husene fikk sitt matr.nr. fortløpende etter som de ble bygd. Så du finner numrene 'hulter til bulter'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.