Gå til innhold
Arkivverket

[#80534] Claus Svane og Sophia Tornøe


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Sophia Tornøe ektet enkemannen Claus Svane 06.02.1786 i huset (NKS). Den skannede kirkeboken for Nykirken den bekrefter ekteskapet mellom de to.Men et par fakta fra FT 1801 får meg til å stusse. Nå er Claus 52-årig enkemann av 1.ekteskap og bor sammen med 3 av sine barn fra første ekteskap. Sophia Tornøe er 35 år og ugift og bor hjemme hos faren, Hans Tornøe, stemoren og en rekke halvsøsken.Spørsmål: finnes det andre ektepar ved navn Sophia Tornøe og Claus Svane i Bergensområdet på denne tiden? Kan ekteskapet ha blitt oppløst uten at det fremkommer i FT? Eller kan folketelleren ha blitt forledet av uriktig informasjon?Noen som kan gi råd?MvhRolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Suplement, 'enkestadiet':Folketeljing 1815 for Bergen Autonr Pg Adresse Førenamn Farsnamn Etternamn Kjønn Siv. status Alder Fag Merknad 16959 16995 KK S2-45 Sophia Swane K 32-47 Borger Huseier, Mad.eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Takk til dere begge. Spørsmålet om hvorfor de to er å finne på forskjellige adresser i 1801 er enda ubesvart. Noen som kan ha en teori?mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Ganske mystisk!Jeg har brukt litt tid på det her. Intet tyder på annet at identitetene til Claus og Sophia er entydige. Opplysningene er konsistente og det finnes ingen andre kandidater, i det minste i Bergen.En ren feil i folkeregisteret ville normalt kunne forekomme kun for den ene husstanden, og manipulasjon av tellingen på denne måten virker utenkelig. Det måtte eventuelt være at begge sider var (stilltiende?) enige om å skjule et mislykket ekteskap....Det fins en skifteakt etter Hans Tornøe av 1793 Lenke hva gir den av info i forhold til protokollen?Vet du om Claus og Sophia fikk barn? Det kunne belyse hva slags samliv de hadde.e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Så vidt jeg har kunnet registrere var det ikke barn i ekteskapet mellom de to. Sophia tituleres som enkemadam når hun inngår nytt ekteskap i 1816, så hun har nok ikke ønsket å viske ut alle spor i forhold til det første ekteskapet.Og det er mulig at et skifte etter Claus vil fortelle om enken ble tilkjent noe av boet.Eller finnes det en slektsbok om familien Tornøe, den hadde jeg hjemme på fjernlån for mange år siden, men da var ikke dette problemet relevant. Kanskje denne boken kan fylle inn med opplysninger.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.