Gå til innhold
Arkivverket

[#80536] Gyth (Skottland til Vefsn, 1600-t.)


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Her kommer spørsmål om slekten Gyth, som bl.a. Sigrid Undsets mor, Charlotte, tilhørte. Skredderen Alexander Jacobsøn Gyth eide Rynes gård i Vefsn på 1600-tallet (http://www.nose.dk/Norge/gyth.html). Jeg har lest at slekten Gyth skal ha kommet fra Skottland. Er det noen som har gransket denne slekten lenger bakover? Vet man hvor i Skottland slekten kom fra? Og hva som evt. er den språklige bakgrunnen for navnet (gælisk, fransk, engelsk?) Jeg har søkt på nettet uten å finne svar, men kanskje er det skrevet litteratur om emnet?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Brage,Jeg er pa ingen mate en kjenner av slekten GRYTH, men har en del notater om dette.I folge tradisjonen skal en soster av ovennevnte mor til Nobel-prisvinner Sigrid UNDSET, Anna Charlotte GRYTH 1855-1939, ha vaert forlovet med en KUNST-aettling i Danmark.Vedkommende var sonn av Bennedicardt Frederik Vilhelm RYSSEL KUNST 1824-1889 og hustru Caecilia Cathrina Christine NIMB 1824-1898, Kalundborg, Danmark. Hans soster skal angivelig ha vaert bosatt i Amerika.Det kan vaere en del informasjon om slekten GRYTH i denne forbindelse da Bennedicardt's bror, Christian Frederik Ferdinand f. 1817, var gift med Cathrine Henriette Emma J:dtr. SCHWARTZLOZE f. 1816 i Tyskland, men av Nederlandsk bakgrunn.Om onskelig kan jeg se naermere etter GRYTH i denne sammenheng via det store materialet jeg har tilgang til. Det kan synes som om at slekten MUHLE fra Odense spiller en vesentlig rolle i denne sammenheng.Mvh fra de Lave Land Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Thomas, dette høres meget interessant ut! Se gjerne nærmere etter Gryth/Gyth, jeg er interessert i alt som kan belyse slektens historie i tidlige ledd. Jeg er heller ingen kjenner, men er selv etterkommer av Gyth i Norge (uten r) gjennom Margrethe Alexandersdatter Gyth (gift Jæger), datter av lensmann i Alstahaug, Alexander Anderssøn Gyth og hans kone Elen Maria Pettersdatter. Mvh BragePS: Snakker vi om to forskjellige slekter Gryth og Gyth? Jeg mener å ha lest i en biografi om Undset at moren het Gyth som ugift. Jamfør http://no.wikipedia.org/wiki/Sigrid_Undset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har gjennomgått Chr. Dag Spangens privatarkiv, og spesielt 'Sigrid Undsets slekt' uten å finne svar på det du spør om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Lars Ove! Jeg setter pris på at du tok deg tid til dette. Synd at det ikke var mulig å finne ut noe mer. Kanskje det rett og slett ikke er mulig å svare på? Selv har jeg søkt i University of St. Andrews' database over skotter, irer, walisere og engelskmenn som dro til Skandinavia/Baltikum i perioden 1580-1707 (SSNE), uten å finne noen 'Gyth' el.lign. på tur til Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.