Gå til innhold
Arkivverket

[#80549] Kunsteren Wilhelm Peters etterkommere


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tillater meg å spørre om hjelp til å lete etter etterkommere av Wilhelm Peters, da jeg har fått en forespørsel fra USA.Kunsteren Wilhelm Peters hadde tre sønner, Charles f.ca.1881 (Carolus) Andre f.ca.1884 og Willi f.ca.1884.Familien i FT. for 1885 i Christiania [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f80301&gardpostnr=145&personpostnr=2511&merk=2511#ovre>LenkeI 1900 tellingen var Wilhelm Peters skilt og den ene sønnen Willi er oppført sammen med sin far. LenkeNanna (Hanna) Peters lever sammen med sønnen Andre og der står de oppført som katolikker. LenkeCharles emigrerte til USA ca. 1901, Willi Peters døde i 1. verdenskrig også er det arkitekten Andre Peters.Jeg har funnet en Andre E Peters på DIS gravminner i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei...På Verneforeningens hjemmesider er det publisert en artikkel av Sverre Christophersen: -'Kunstnernes Drøbak'. Her omtales en bekymret henvendelse om Wilhelm Otto fra en sønnesønn Erik Peters Matisse i Paris. --¨Kanskje du må dit for å finne etterslekt??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

--men før du drar til Paris kan du jo google litt på 'peters matisse'. Da vil du se at løytnant Erik P M som var født i 1920 ble skutt av tyskere i 1942. Det synes å fremgå at han etterlot seg en kone; --men barn???Du får iallefall brushet opp fransken din.. teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og jeg beklager sent svar.Til Iver Mosvold: Mange takk for tipset. Dette var jeg ikke klar over. Jeg søkte selv i Dissentersamfunn / Den katolsk apostoliske menighet i Kristiania, men der fant jeg ingenting.Hei Tom Erik Grannes. Joda, jeg har selv lest det fra verneforeningen noe også oldebarnet til Peters har gjordt, men jeg hadde ikke funnet Erik Peters Matisse.Dog er fransken min ganske rusten siden skoledagene, men etter hva jeg forstår så kan mye tyde på at dette er et oldebarn av Wilhelm Peters.Eric Peters Matisse var kunstner og har laget bronsjemedaljongen som pryder gravstøtten sin.Dette blir jo slik som Peters sin grav i Drøbak. Det kan da være den Andre Erik Peters jeg har funnet på DIS kan være den rette, med tanke på navnet Eric Peters Matisse som nå ble funnet, men jeg skulle gjerne ha funnet dåpen hans.Oldebarnet i USA mente å huske at hun som barn hadde hatt besøk fra Norge av en pike som var datter til Andre Peters, men dette ser ut til å by på problemer.Jeg takker så mye for deres bidrag og jeg skal fortsette å lete.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

I mitt foregående innlegg, kom jeg i fare for å skrive feil. Eric Peters Matisse var ikke oldebarn, men selvfølgelig sønnesønn.Jeg har mottatt nye opplysninger fra USA.Sønnen til Wilhelm Peters, arkitekten,Andre Peters giftet seg første gang med en fransk dame og ble senere trolig gift med en fra Norge.Paret fikk en datter, som ble kalt Vivi Peters og de var i New York i 1947. Vivi Peters skal i dag være ca. 72 år idag. Vivi var trolig forkortelse.Med disse opplysninger, så er den Andre E Peters som jeg fant på DIS gravminner trolig ikke den rette, da han var ugift.Skulle noen ha tips i saken eller ha opplysninger om Vivi Peters, så kan send meg gjerne mail c@jegersberg.comMvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Wilhelm Otto giftet seg 26-5-1903 LenkeHvem er hvem 1930:Wilhelm Otto Peters, maler, Drøbak, f.17-8-1851 i Oslo, sønn av smedm. i Oslo Carl P. (1819-1875) og Maren Olsen. Gift 1912 med Sussi Jansen, f.1874, datter av handelsm. i Hammerfest Jacob J.Elev av Eckersberg 1868-70, Stockholm akademi 1870-78, studieopphold i Rom 1873-76 og i Paris 1879-81. Overlærer ved Kunst- og Håndverksskolen, Oslo 1884-1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du verden så bra dette var. Jeg har undret meg over hvem kone nr.2 var.Her er Louise Fredrichsen med sin familie i Munkedamsv.LenkeMange hjertelig takk til deg Carsten Schanche.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.