Gå til innhold
Arkivverket

[#80565] Annette Mathilde Petersdatter ,Eidsvoll f.1869.Var henens far svensk?


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

Annette Mathilde Petersdatter,Eidsvoll,f.24.01.1869,gift til Eidsvoll m/Edvard Olsen HAugerud 9.juni 1887 i Eidsvoll kirke.Det er fremdels spekulasjoner i familien om at hennes far var en svensk rallar.Han skal hete Peter Nilsen Brekke og skal være født i 1829.Mer vet jeg ikke. Kan noen hjelpe her?HAn skal ha oppholdt seg i Oslo(Kristiania/Aker?) og hun er født i Eidsvoll 24.01.1869,far er oppgitt til Peter Nilsen Brekke Vestre Aker. Men hvem er han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja dette er absolutt en sannsynlig kandidat. Dersom det er riktig,må jeg jo forsøke å søke videre i Sverige. Hm,det blir nok ikke lett. Skulle det være inn/utflyttede-lister i Vestre Aker mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Jada,vi jobbet en del med det.Og jeg fikk god hjelp.Men spørsmålet nå er hvor kommer Annettes far fra.Ryktet vil ha det til at han er en svenske,og det kan godt stemme.Vi fant 'far'forrige gang;men ikke hans avstamming igjen.Og jeg har nå lovet å skrive ned det jeg har funnet,men her stopper det litt opp på farssiden inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis det er riktig mann jeg fant i V-Aker i 1865, så bodde han da på en annen gård.Hvor han befant seg i 1869 kan vi ikke finne ut, men han KAN ha vært bosatt på en av Brekke-gårdene. Det blir bare gjetning, og jeg tror jeg først ville begynt med å lete under innflyttere i kirkeboken for V-aker for om mulig finne flere opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

HildeJa det var interessant.Særlig tatt i betraktning at Annettes mor var nettopp en Thomasdatter,Anne Marie f.1838.Men kan det vær en sammenheng der?Jeg må sjekk om hun hadde en søster'Georgine' f 1839. Foøvrig finner jeg endel svensker og andre som flytter inn/ut i EidsvollBjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjarne Paul Nerby

Mere problem i Eidsvoll:Tugthuset Kristiania,Storgt. 33 Da har jeg kommet et stykker videre,men: i) Hva kan en bli satt på Tugthuset for?Ha satt barn på en kvinne? ii) Og hvorfor kom Peter Nilsen Brekke f.1829 dit?Og døde han der? iii)Og hva gjorde Georgine Thomasdatter fra Eidsvold f.1839 (Annette Mathildes mors søster)der?Og ble hun gift der?Eller døde der?Jeg leter og leter,men det må være enklere måte å lete på?Jeg finner ikke mer. Kanskje noen greier dette bedre enn meg?Fra farens skifte-protokoll finner jeg:Det var skifte etter ham 8.august 1879. Der står det:'Selveier Thomas Kristoffersen,Raaholt,67 Aar gml.Ægtehstr.Andrine Jensdtr, Søn Hendes,Datter Karen gift med Sadelmaker Schjerven Xania,Datter Marie,Datter Kristine,Datter Georgine'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.