Gå til innhold
Arkivverket

[#80566] Gunleik Bolkesjø


Gjest Gunnar Bolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Bolstad

Gunleik (Gullich) Olsen Bolkesjø, f.1777, var stortingsrepresentant for Bratsberg Amt i tre perioder rundt 1830. Som valgmann i amtet hadde han møtt helt siden 1814, som representant for Hierdahl prestegjeld (Hjartdal). Jeg forsøker å finne ut mer om mannen, om hans foreldre og eventuelle slektsforbindelser andre steder i Telemark, men bygdeboka for Hjartdal er nokså taus om dette. Noen som vet noe mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dåpen til Gunleik i 1777. En av fadderne synes å være Leif Ellevsen - er farbror kanskje? - Telemark fylke, Hjartdal, Ministerialbok nr. I 5 (1776-1801), Fødte og døpte 1778, side 11-12. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7953&idx_id=7953&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Takk for gode tips! Ja, det er riktig mann, Grethe. Jeg er interessert i å finne ut om noe kobler ham på de andre bondemagnatene som opptrådte lokalt i det gryende demokratiet etter 1814. Noen 'snakket sammen' også på den tida, men etter litt andre kriterier.Så da blir det en titt i Gransheradsoga, Jon Anders. Jeg var ikke klar over det sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Du bør lese 'Bolkesjå. 1881-1951', utg ved Ketil Kvaale 1954. Jeg tror det må være en historikk omkring hotell/vertshus. Men der er et kapittel om Gunleik Olavsson Bolkesjå. M.m. Jeg vet ikke noe om kvaliteten på boka. Mitt eksemplar kjøpte jeg antikvarisk pga at det hadde tilhørt Maja Bjørneboe. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Du finn ganske utførlege biografiske opplysningar om Gunleik Olsson Bolkesjå og meir til på side 577–579 (om Øvre Bolkesjå) i Gransheradsoga. Likeså er han omtala på side 668–669 i same bok under 'Bygdestyring'.Hjartdal er delvis eit blindspor. Men Hjartdal og Gransherad utgjorde eitt prestegjeld på denne tida, og likeså ein kommune i perioden 1837–59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Sjekket Gransheradsoga og oppdaget, ikke så overraskende, at Gunleik Bolkesjø via sin far Ellef Huristveit er oldebarn av Ole Hovdejord i Hitterdal, og tremenning til flere av de andre valgmennene som møttes i Skien for å utpeke representanter fra Bratsberg Amt til Riksforsamling/Storting i årene 1814-21.En annen som møtte på valgmøtene fire ganger av fem mulige i dette tidsrommet, var Hans Anfindsen Bernaas fra Tinn. I Tinnsoga går det fram at foreldrene hans kom fra en gård som heter Maurud, og han ble selv gift med ei dame fra Gvåle. Er vi på vei mot Hitterdal for Anfindsens del også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Sakset fra FS: Hans Anfindsen,født 1781. Foreldre Anfind Gunnbjørnson og Sigrid Sørensen:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100008339500&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Tele&juris2=Tele&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Telemark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeAnfind Bernaas i 1782: LenkeAnfind Gunnbjørnsen i 1801,på Bernaas øvre: Lenke Hans Anfindsen,gift med Joran Olson i 1803: LenkeKirkeboken,venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Til innlegg 10 og spekulasjonar om eit mogeleg opphav i Heddal for Hans Anfinnsson Bernås sin del, eller forfedrene hans. Det er ikkje noko som tyder på det.Far hans var truleg fødd på LIen i Tessungdalen og mor hans var også fødd i Tinn, begge i tida cirka 1740–50. Dessverre manglar kyrkjeboka for denne perioden, men Tinnsoga peikar på skifte som kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Jeg ble nok litt 'carried away'. ;-) Men det er virkelig artig å se hvor mange av de første valgte politikerne i Øvre Telemark som hadde tette familiebånd med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.