Gå til innhold
Arkivverket

[#80569] Jørgen Eriksen Herstad fra Næs, gift i Odalen i 1760 med Maren Tork. Berg


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

I kirkeboka den 20. mars 1760,([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9142&idx_id=9142&uid=ny&idx_side=-116>Lenke) ble Maria (døpt Maren)Torkelsdatter Søndre Berg (1736 - )gift med en fra Næs på Hedmarken.Hvor på Hedmarken ligger Herstad og kan han være inngiftet på Herstad og født på Øvre Sund i Næs, døpt 14.3.1728(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dessverre så står det ikke noe om Jørgen var enkemann eller alderen hans ved vielsen. Har du funnet dødsfallet hans og vært så heldig at det står en alder der. Alderen kan være feil, men den kan gi en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet noen dpt. på FS: Anne 28/6 1763 -- Marthe 18/6 1769 gm. Jørgen Christiansen -- Erich 1/3 1772 -- Jørgen 4/12 1774. Og så lurer jeg på Torchild Jørgensen som var på Herstad søndre i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk for innlegg i debatten!Det er nok mest sannsynlig at Maren Torkelsdatter Søndre Berg flyttet til Hedmarken (kanskje til Næs), enn motsatt. Jeg har i allfall ikke funnet paret i bygdebøkene i Odalen, bare at de giftet seg.De barna som fremkommer på FS, har jeg ennå ikke funnet ved oppslag i kirkebøkene for Nes. Datoene kommer heller ikke fra microfilm, men fra noen bidrag fra andre og de inneholder som oftest feil. Jeg for søke videre ...,men hvor ligger Herstad på Hedemarken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg må nok skuffe deg ang. din uttalese om datoene fra FS. Riktignok kommer opplysningene som ligger der fra folk som f.eks. deg og meg og bygdebøker, men er ikke oppdikta av den grunn. Det ikke alltid at opplysningene der er helt riktige, men ofte. Det samme gjelder f.eks. bygdebøker. Det er derfor man alltid skal kontrollere slike opplysninge mot kirkebøker.Dåpen til Anne i Nes 28/6 1763, nederst v.side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9084&idx_id=9084&uid=ny&idx_side=-279>Lenke Marthe 4.p.trin.(18/6) 1769, h.side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK da..Guri døpt 4/3-1761 Herstad, Anne døpt 28/6-1763 Hougen, Torchild ca. 1766 (står ikke i klokkerboka men er nevnt i skiftet etter faren, han fikk skjøte på Berg etter moren i 1797. Torchild solgte gården etter to år og kjøpte sitedet Dueenger.)Marthe døpt 18/6-1769 Berg, Erich døpt 1/2-|772 Berg og Jørgen døpt 4/12-1774 død f.før 1798. Fremdeles ønsker jeg da å vite hvem av disse barna som er din ane Rolf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det er vel ikke sikkert at dette er Rolfs slekt i det hele tatt? Kanskje han leter for andre? Det angår ikke oss hvem han eventuelt leter for!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jøss... Det er ikke alle som jobber til langt på natta med slektsforskning Hans.., men tidlig oppe om morgenen er jeg derimot.Ingen av barna er mine aner, men Maren Torkelsen Søndre Berg i Odalen er en slektning i 7 generasjon og 'på lik linje' med deg Hans, er jeg interessert i de som flyttet ut av Odalen.Dueenger var jo artig da mitt barnebarn gikk i klassen til sønnen av han som bor der i dag. Slekten min er ikke utflytter, men innflytter til Nes.Takk for den gode responsen, men hvis du Hans vet hvor og når Jørgen Eriksen Herstad er født, hadde det vært fint om du opplyste om det.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har sett noen nytte Gaustad på Jørgen Eriksen, men vet ikke mere. Dersom han er fra Gaustad, så finner vi slike garder både i Stange og Romedal.Hvem er forresten foreldre til Marie Torkildsdatter? Jeg har sett noen har sagt at faren var Torkild Nilsen Opstad, men selv tror jeg det er feil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Maren (gift Maria) Torkelsdatter Søndre Berg er døpt 22.04 1736 og datter av Torkel Bergersen Søndre Berg (dpt 14. jan. 1694) ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9140&idx_id=9140&uid=ny&idx_side=-77>Lenke) og Anne Aslaksdatter Schøyen(dpt. 30. jan 1698 - 1765) (Lenke) som giftet seg i Oppstad 3. juli 1721.(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Birger Kirkeby benytter forøvrig navnet Jørgen Eriksen BERG i N-Odal V, 257 og jeg ser at Hans i innlegg (12) benytter Berg på Marthe og Erich i 1769 - 1772, så kanskje Hans vet mer om dette hvor der er en gård Berg på Næs...?Når han giftet seg i 1760 (innlegg 1)var det i alle fall Herstad som er benyttet, så hvorfor Birger Kirkeby hadde notert Berg, vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, og arthe er gift 2) 1802 med Lars Andersen, Berg fra Furnes.Har disse i basen min. Er usikker på opphavet til Jørgen Erichsen.Det er mulig han er gra Goustad i Romedal. Må se hva det står i panteboka da han kjøpte Berg på Nes, kanskje det er mer fakta der. Kirkebøkene i Romedal før 1785 er brent så noe fødsel er ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans, vet du hvor det ble av Jørgen Eriksen f p Sund ca 1728? Kan dette være ham?En ser jo både titt og ofte at adressen da man giftet seg er til forvirring. Eks en samtidig Jens Larsen Busvol gift til Mengshol, slettes ikke romedøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.