Gå til innhold
Arkivverket

[#80576] Tromøy 1849: Hvilket sorenskriveri?


Gjest Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Høiset

En person dør på Tromøy i mars 1849. Jeg ville trodd at skiftedokumenter ville finnes i Nedenes, men det ser ikke ut som skanna skiftedokumenter finnes for Nedenes sorenskriveri i perioden 1843-1852.Finnes skiftedokumenter fra Nedenes i 1849? Eller er de lagt til Holt?Jeg har liten erfaring med skiftedokumenter. Noen må gjerne forklare meg kort forskjellen på skifteprotokoll, skifteforhandlingsprotokoll og skifteutlodningsprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilssen

Før 1852 hørte Tromøy til Østre Nedenes sorenskriveri jurisdiksjonsområde, det samme som Holt sorensrkiveri. Vær klar over at det bare er noen få personer av de som dør som det holdes offentlig skifte etter. Omkring midten av 1800 tallet ble det vanlig at sorenskriveren delte inn skifteprotokollene i tre parallelle rekker med protokoller: 1) Skifteregistreringsprotokoller for registrering av boets eiendom, innbo og løsøre; 2) Skifteforhandlingsprotokoller til referat av rettsmøter; og 3) Skifteutlodningsprotokoller til føring av booppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Takk for svar og innføring.Mannen det her er snakk om, overlevde 2 koner med barn i begge ekteskap. Ville det da være naturlig at det finnes et skifte? Eller er det andre faktorer som påvirker sannsynligheten for eksistensen av et skifte mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.