Gå til innhold
Arkivverket

[#80582] Ingeborg P.dtr Lønnum,fra gårdmannsdtr til lægdslem


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg holder på å samle etterkommere etter Ole Hovelsen Lønnum og Ingeborg Pedersdtr Drogseth.Deres sønn Peder Olsen overtok Lønnum etter sin far, han fikk 6 barn Ingeborg f 1771,Ragndine f 1774 Ole f 1775 dør,ny Ole 1776 død før 1786? Klara f 1779 og Erik f 1782Ragndine ble gift med enkemannen Peder Thomesen på Ulven i Skapals,Ringsaker og er min tipp-tipp oldemor.Klara ble gift med Ole Olsen Mo Ringsaker.Erik tok over Lønnum.Men Ingeborg den eldste datteren ble gift med husmann Lars Jensen f Kvisgård?De er 1801 husmannsfolk under Lønnum, deretter drar de over Mjøsa og havner på Brøttum. Har ialt funnet 11 barn,Ingeborg dør som legdslem på Sørlibakken i 1853.Finnes det noe skifte som kan bekrefte at eldstedatteren ble gift med Lars Jensen ? Ingen av søstrene er faddere for Ingeborg sine barn, selv om de bor i Ringsaker alle tre.Skiftet etter faren er i 1786,da er hun ikke gift ennå. Moren dør 1822.Har ikke funnet noe skifte etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Om jeg ikke har funnet noe bevis på at det er Ingeborg Pedersdtr Lønnum som gifter seg med Lars Jensen så har jeg iallefall fått bekreftet hvem Lars Jensen var, han var som det sies f på Kvisgård, foreldre Jens Larsen gift med enken på Kvisgård Ragnhild Madsdtr, hun var først gift med Tollef Anstensen Kvisgård.Ragnhild Madsdtr enke etter andet ekt bor 1801 som føderådskone på Snartum bruker er sønnen Ansten Tollefsen. Lars Jensen kalles Snartum når han dør på Alms eie på Brøttum 29/5 1822. Ved datteren Ragnhilds vielse i 1832 kalles faren Lars Snartum.Desverre ser det ikke ut til at enken Ingeborg Pedersdtr gifter seg igjen.Da hadde jeg kanskje fått en bekreftelse på hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Magne Sveen

Hei. Jeg er etterkommer etter Karen Larsdtr. som ble gift med Lars Olsen Rustaden/ Røstad. De får to gutter, 1.Ole 23.08.1830-04.05.1892, gift 02.04.1870 med Elise Haraldsdtr. Grythe( Vardal)27.07.1836-23.04.1923, 3 barn, Karen Agnethe 1871, Lina 1873, Harald 1877. 2.Johannes 21.05.1833-21.12.1904,Ugift. Karen 1803-04.02.1884, gift 19.10.1829 med Lars Olsen Rustaden 1790-27.07.1867. Dette er bare noe av det jeg har samlet om denne slekt. Det er nok bedre om vi tar kontakt pr. mail eller telefon, for mer opplysninger, Vennlig hilsen Roy Magne Sveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk skal du ha Roy Magne, Karen og Lars Rustaden sine etterkommere sto akkurat for tur så nå sparte du meg for noen timers leting! Har du en mail adresse ? Eller vil du helst sende mail til meg, isåfall er det vili_4krøllalfamsn.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Det er riktignok ikke noe skifte etter Karen Nilsdtr. Lønnum i 1822, men det fins en dødsfallmelding datert 1.7.1822 der følgende barn er nevnt: Erik Pedersen Lønnum, Ingeborg Pedersdtr. gift med Lars Snartumeie, Ragnhild Pedersdtr. gift med Peder Andersen Ulven og Klara Pedersdtr. gift med Ole Moe av Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk skal du ha, det bekrefter at Ingeborg var gift med Jens Larsen Snartum. Ellers blir det litt feil på Randine Pedersdtr hun var gift med Peder Thomesen Ulven, hans stefar het riktignok Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.