Gå til innhold
Arkivverket

[#80600] Bøen og Corneliusseteret i Aremark


Gjest John B. Gautestad
 Del

Recommended Posts

Gjest John B. Gautestad

Ole Tordsen, sønn av Tord Arilden Søgård, og født ca 1660 bodde på Nordre Bøen i Aremark. Han er beskrevet av Martha Østensvig, Gamle slekter i Marker B II, s 40 og 41En innføring i panteboken for Idd og Marker 1754, f. 229, beskriver et kjøp Lars Ahlsen Søgård gjør av noen jordeparter i Søgård. Dette må være arveparter etter Ole Tordsen Nordre Bøen. Men av denne innføringen forstår jeg også at Ole Tordsen må ha hatt to døtre i tillegg til de barna Martha Østensvig nevner i sin bok, nemlig Kari og Anne Olsdøtre.Anna Olsdatter var gift med Ole Andersen Corneliussteret. Han døde i 1752. og han utmerket seg i krigen med svenskene, se også innlegg 79739.. Corneliusseteret tilhørte etter det jeg forstår Bøen SøndreEtter at hun ble enke kjøpte Anna Olsdatter gården Omvik i Øymark (bl.a. panteboken f. 778)Hvor lenge hun bodde på Omvik er jeg ikke sikker på, det ser ut til at hun dør på Corneliussteret i 1796.Det hadde vært interessant å få vite noe mer om dette Corneliusseteret. I 1711 er det oppført en Anders Corneliussen på Bøen Søndre. Det er mulig han kan være far til Ole Andersen, som var født ca 1686. Ole Andersen og Anne Olsdatter døper i 1747 tvillingene Anders og Cornelius..Er det noen som har synspunkter på dette, og kanskje vet noe mer om hvem denne Cornelius kunne være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har ingen synspunkter om disse Aremark/Øymarkslektene, men Korneliussæter er tatt med i boplassregistreringen av Gudbrand Mellbye. Plassen lå under Bøen Nordre (1/5). Dette var et av de større plassene med ca 40 mål dyrka mark da den ble fraflyttet.Siste bruker P. Gunneng flyttet derfra i 1953, og det står i boka til Mellbye (1991) at husa allerede er forfalt, og jorda gjemt og glemt. For lenge siden ble det ved Korneliussæter tatt ut klebersten. Det fortelles at sten ble bl.a. fraktet til Trondheim for å nyttes til utsmykking av domkirken.På Kari Thingvolds sider ligger det en millitærrulle for Aremark og Øymark 1697. Der kan vi finne under Bøen nordre en Søfren Corneliusen, husmand 36 år og født i Aremark.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

I skattematrikkelen for Østfold 1647, er for Aremark under 'Backesiddere' oppført en Cornelius som er påboer på Bøhnssetter.Hva som menes med en bakkesidder er jeg ikke sikker på.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Kan en 'Backesidder' være noe av det samme som dette ? http://sv.wikipedia.org/wiki/Backstuga I Sverige finner en ofte folk på backstugor i husforhør. Det var nok de laveste i samfunnet som bodde i disse stuene, og de hadde ikke jord.Det kan vel være at Cornelius i 1647 var noe tilsvarende, en husmann uten jord. Husmenn hadde vel en annen betydelse på den tiden, men allikevel.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backsidder er trolig det samme som Husmand.Cornelius som er nevnt på Bøen 1647 er nok identisk med Backsidder Cornelius Bøen Sæter i i 1660 og Husmand under Søndre Bøen i 1664 Cornelius Pedersen.I Skoskatten 1711 Husmand under Søndre Bøen : Anders Sætret, qvinde 2 børn og 1 tienestepige.Anne Olsdatter flyttet til Omvig i Øymark som du nevner i (1)I 1762 på Omviig : Selveier Bruker : Anne - Barn over 12 år : Ole, Berthe, Anne og Johanne - Dreng over 12 år : Cornelius - Andre boende på gården : Kari ( kan være Annes søster )Din Anne Olsdatter er søster til mine 2 aner Anders og Lars Olsen.Jeg tar med dette : Ole Tordsen f. ca 1660 - ca 1729 sønn av Tord Arildsen Søgaard og Anne Olsdatter Skjørtorp. Gift med Berthe Christensdatter f.ca 1676 - 1737 datter av Christen Thoresen f.ca 1654 - 1723 Tjernes i Rakkestad og ?Barn som er nevnt og funnet :Anders Olsen f.ca 1707 - 1751 g.m Ellen Gautesdatter Ytre Bøen.Lars Olsen f.ca 1709 - 1784 g.m Kari Aslchsdatter DybvigAmund Olsen f.ca 1714 - 1742Aase Olsdatter f.ca 1702 - 1761 g.m Henrich Tøgersen S. BøenKari Olsdatter f. ca 1706 - ? ( 42 år i 1748 )Anne Olsdatter f.ca 1710 - 1796 g.m Ole Andersen Corneliussæteret u/BøenRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

I Skattematrikkelen Østfold 1647 er det for Aremark skilt mellom Backesiddere og husmenn. Bakkesitterne betaler 1 rdr i skatt, mens de oppførte husmennene slipper med en ½ rdr.Det kan vel tyde på at bakkesitterne driver en eller annen virksomhet som gir dette skattegrunnlaget.. De kunne muligens være håndverkere. Så det kan tenkes at den svenske definisjonen har noe for seg.Den oversikten Rita kommer med er flott, og den stemmer med mine antagelser.Det eneste jeg lurer på er Berthe Christensdatter, og hva begrunnelsen er for at hun kommer fra Tiernes i Rakkestad.Ellers er det sikkert riktig, for i skifte etter Ole Andersen sitter han med en part i Tiernes.. Det må da være en part han har fått på sine kone Anne Olsdatters vegne, og som hun har arvet etter sin mor.Kari Olsdatter kan jeg ikke finne som gift. I 1743 (Panteinnførslen oppgitt i (1) er i 1743, ikke 1754) er hun broren Anders Olsens myndling, så det er trolig at det var noe som feilte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.