Gå til innhold
Arkivverket

[#80603] Hjelp til å finne utvandrede til Amerika


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Anton Severin Jensen f. 1854 og hustru Hulda Mathilde f. Danielsen 1855 - begge Chr.a.a. fikk 3 barn: Aksel Johan Jensen f.10.5.1876 - Valborg Marie Jensen 24.4.1878 og Anna Mathilde Jensen 29.3.1883.Alle barna skal ha utvandret til Amerika.Jeg vil tro at moren også reiste, men far døde ung (iflg. opptegnelser fra en gammel slektning) Jeg har ikke funnet dødsfallet hans. Foreldrene giftet seg-og alle barna er døpt og komfirmert i Grønland Menighet. Den siste komf. var 3.10.1897. Jeg vil tro at de reiste mellom den datoen og 1900 siden jeg ikke finner dem i den tellingen. I 1885 er de bosatt i Nordbygaten på Grønland. Om noen har mulighet til å se når denne familien reiste- og muligens hvor i USA takker og bukker jeg.Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Ancestry har sin immigrasjonsbase åpen og gratis i helgen, så der er det nå mulig å gå inn og søke etter disse menneskene.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hanne. Ja det er slett ikke usannsynlig at det er han - alderen stemmer. Jeg har sett ham før, men ble litt usikker siden det sto at han var fra Drammen. Men dit kan han jo ha flyttet selv om jeg ikke finner ham i 1900-tell.Om det ikke er ham som står oppført som bryggearb.i Drammen. Og, jeg tar gjerne adressen til Ancestry jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Alle barna er døpt og komfirmert i Grønland Menighet (konf.innl.1)Jeg finner dessverre ikke noe fortegnelse om utreise for noen av dem i Grønland krk. Årstallet for syersken passer glimrende, men hun er altså fra Chr.a.a. Nei det skal ikke være enkelt!! Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Emigrasjonen i 1901 (innlegg 4) virker jo som et godt treff, men da skulle han vært i 1900-tellingen i Norge.Ingen av de andre søsknene eller moren finnes heller i 1900-tellingen. Hvor kan familien være i 1900 ? Kan de ha bodd i Sverige i 1900, f.eks. hos slektninger der ?Jeg har søkt etter dem i USA på Ancestry, både før og etter 1900, uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei! Ja jeg er enig i at emigrasjonen i 1901 virker som et veldig godt treff - så sant det er denne karen fra Drammen. I så fall skulle man vel finne kona hans også som utreist, vil jeg tro. Jeg er veldig glad for at du har tatt deg bryderiet med å søke på Ancestry. Jeg fikk ikke helt dreisen på det synes jeg. Når jeg ville åpne for videre undersøking på et aktuellt navn, fikk jeg bare tilbud om 14 dager fri innsikt.(Men nå er ikke jeg top of the pops mht å ta seg fram på PC heller da) Hvorvidt de kan være et annet sted - tja - men svenske aner må man langt tilbake for å finne. Derimot er Nesodden eller Gran aktuellt (langt tilbake det også) - uten at jeg har funnet dem der heller. Litt av en nøtt dette synes jeg - og derfor kjempeglad for alle innspill. Man ser seg litt blind i blandt. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Dessverre ingen ektefeller til noen av barna, det var nærmest for å verifisere hvorvidt det var min Aksel Johan det dreide seg om - ett sted skal man jo begynne.Og jeg begynte å lete i krk.bøker for Drammen for å finne vielsen og muligens farens navn. Men det ser ikke ut til å være riktig fyr. Denne Axel Johan er født i Drammen og bor der med sin mor som er enke i 1885-tellingen. Så, det var det halmstrået. Hvor kan de ha gjort av seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Selv om fødselsåret ikke stemmer kan det være din Hulda Mathilde vi i 1900 finner i Gruegaden 6 med ektemannen Gullik Wilhelm Olsen og datteren Anna M.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Du sier du har konfirmasjonsdata fram til 1897, hva står det der om foreldrene (eksakt skrivemåte av deres navn, adresse, etc.) ?Selv om Hulda skulle ha giftet seg på nytt, så skulle vi funnet familien basert på fornavn og fødselsår i folketellingen for 1900.Jeg har ikke tilgang til Ancestry for Canada, så det gjenstår å lete enten i Sverige eller Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Om du kan tyde kirkebøkene kan det hende at du finner Walborg gift før 1900. Etter hva jeg kan se er det flere nygiftede Walborger født i tellekretsen i 1878 i 1900.Og om fødselsår er feilskrevet/-lest kan den losjerende havnearbeider Axel Jensen (1870) i Havegaden 25 være en kandidat som bør sjekkes nærmere.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusene takk Tom Erik - dette var en spennende innfallsvinkel. Hvis det er den samme Hulda så tyder det på at det er bare Aksel Johan og søsteren Valborg Marie som dro til Amerika. Jeg har sjekket Kampen krk. for dåpen til Wilhelm Wollert Olsen som står oppført som født i 1891 uten å finne ham. Så til det du spurte etter Kurt: Aksel Johan Jensen komf. 5.10.1890 i Grønl.krk.Foreldre oppført som Ungkarl Sømand Anton Severin Jensen og pige Hulda Mathilde Danielsen, bosted Grønlandsleret. Valborg Marie har jeg ikke komf., men hun ble døpt 19.5.1878 i Grønl.krk.Foreldre er oppført som Sømand Anton Severin Jensen og hustru Hilda (feilskrevet for Hulda)Mathilde Danielsen. Anna Mathilde Jensen komf. 3.10.1897 i Grønl.krk. Foreldre er Sømand Anton Severin Jensen og Hustru Hulda Mathilde f. Danielsen. Bosatt Borggade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

grunnen til at jeg peker på Axel Jensen i Hagegata er bl a at jeg ikke finner noen Aksel Jensen født i 1870 i 1885.Og når jeg om Walborg sier tellekretsen mener jeg Grønland/Tøyen. Antar at Grønland er den mest aktuelle kirken.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det er i alle fall sikkert at det er riktig Hulda Mathilde. Vilhelm Wollert er født 23.11.1891 og døpt 27.3.1892 i Grønland krk. der er hun oppført som Hulda Mathilde Jensen/Danielsen. det står at de har trått ut av Statskirken for å gifte seg borgelig (etter hva jeg kan se) Da har vi i alle fall funnet henne. Så var det Aksel og Valborg - jeg leter videre! Tusen takk foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg fant Valborg gift 3.12.1899 i Grønland krk. med Hjalmar Olsen. Bosatt Lakkegade 29.De er bosatt der i 1900-tell. En av forloverne er Aksel Jensen - også bosatt i Lakkegade 29.Han er ikke å finne der i 1900-tell, mens den andre forloveren Otto Iversen fortsatt bor der. Hvis Aksel Jensen er sjømann er det ikke så rart om han ikke er med i folketell. Eller det kan være han som bor i Hagegt. Hvordan jeg nå skal få verifisert det.Dersom det er riktig at Valborg reiste til Amerika, reiste hun kanskje som Olsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.