Gå til innhold
Arkivverket

[#80605] Rasmus Rasmuson Høye & hans foreldre - hjelp til videre søk


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Bygdeboken for Karmøy har følgende informasjon: RAUDHOLMSNESET Avaldsnes II side 149.Rasmus Rasmussen, født ca. 1806, død 1865. Sønn av Rasmus Knutsen Høye frå Nedstrand. Gift i 1826 med Brita Einarsdtr., født 1804, død 1858 Datter av Einar Larssen og Ingeborg Knutsdtr. Barn: a) Rasmus født: 1826 Død 1833 b) Siri født: 1829 Ei dotter Ingeborg Susanne Olsdtr. c) Ingeborg Karine født: 1831 Gift med Didrik Jørgensen d) Einar født: 1833 e) Eliasine født: 1836 Gift med Brønla Knutsdtr ” Neste brukar f) Brita født: 1840 Gift med Emmanuel Sjursen g) Knut født: 1844 h) Anna Karine født: 1847 Gift med Egelius Olsen (Datteren Britha er for øvrig nevnt i mitt tidligere tema 42156 innlegg 8).Min 'slektsnotis' av ekteparet ser slik ut foreløbig..: RASMUS RASMUSON HØYE Født .r.1801/1806 Høye i Avaldsnes - Rogaland. Død 11.05.1865 Høye, begravd 18.06.1865 Avaldsnes. Gift Avaldsnes 1826 med BRITA EINARSDT. SLETTÅ. Ifølge kirkeboken var Rasmus 64 år da han døde.BRITA EINARSDT. SLETTÅ Født r.1804 Slettå i Rogaland. Død 1858 Raudholmsneset på Høye. Gift Avaldsnes 1826 med RASMUS RASMUSON HØYE. **** Jeg har letet i kirkebøkene ( skannede) etter dåpen til Rasmus uten resultat. Derav gikk jeg videre et hakk og letet det året han døde (1865). Der finner jeg at Rasmus Rasmuson døde i en alder av 64 år. Han må dermed være født tidligere enn antatt i bygdeboken. Ved flere søk er jeg like klok. Jeg har letet i kirkebøkene for Nerstrand & Avaldsnes foreløbig. Håper mitt med søket, utenom eksakt fødselsår, var å se hva som fantes om moren der. Nå er jeg derimot ikke så god på å tyde kirkebøkene da, så muligens har jeg oversett noe...Videre søkte jeg i FT 1801 for begge områdene.Da med tanke på å finne faren, som i bygdeboken nevnes som Rasmus Knudsen. Kun en person følte jeg matchet søket om man går ut ifra at sønnen er født i perioden 1801-1806. Lenke Altså nevnes det at denne Rasmus Knudsen er 30 år, gift, matros & tjenestekar på gården Øveland. Konen hverken bor her, eller nevnes noe om.Om noen dermed har noe mer om denne familien. Rasmus selv, foreldrene & muligens søsken, så hadde det vært supert med litt hjelp videre her!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I 1801 er det jo også en Rasmus Knudsen, 15 år, i Nedstrand, han tjener på gården Bielland lille.Han er fra gården nedre Helle, født 1785, død 5. mai 1832, skifte etter ham er datert 12. juli 1838. Han ble gift med Kari Jonsdtr. (1791 - 1881) fra gården ytre Kvam. Dette fra boka Nedstrand II, side 625.Så denne Rasmus Knudsen må i tilfelle har fått en 'uekte' sønn (Rasmus) før han ble gift med Kari 24. juli 1827. Kansje det er derfor at sønnen Rasmus Rasmussen (f. ca. 1806) ble oppfostret på Høye hos lensmann Bård Matiassen, hvor han senere fikk bygsle jord og ble bosatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Iflg. Avaldsnes bygdebok så er Rasmus Knutson f.1771 i Nedstrand og sønn av Knut Rasmusson gift 1 g. med NN og andre gang i 1847! med Magla Pedersdtr. 1794 - 1869 datter til Peder og Siri på Høye. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Innlegg 4 kom mens jeg skrev mitt innlegg. Hvis den vielsen er korrekt, blir 'min' Rasmus Knudsen noe ung, da er vi tilbake til din kandidat som var 30 år i 1801. Men han finnes alså ikke i bygdeboka for Nedstrand, han kan da være fra en av de omliggende bygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I flg. bygdeboken for Nedstrand så er Rasmus Knutson f.1771 sønn av Knut Rasmusson f.1747 på Helgøy, Sjernarøy d.21.11.1819 og gift med Berta Asbjørnsdtr. 1771 på Eik, Sjernarøy. De bodde på Nessa store i Nedstrand og giftet seg 16.6.1771 Rasmus ble gift 1800 med Anna Margreta Danielsdtr. fra Amdal indre, Nedstrand f.1762 Kilde Tysvær VII, side 577, nr. 116 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Rasmus Knutson fikk Brita dpt. 1801 på Borgøy i Nedstrand og Daniel dpt. 9.12.1804 i Nedstrand. Kan ikke finne Rasmus dpt. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Innlegg 8: Vi finner en Knut Rasmusen (1747 - 1819) som fikk en sønn Rasmus i 1770 med første kona Berta Asbjørnsdtr. Ifølge Nedstrandsboka ble denne Rasmus Knutsen gift i 1800 med Anna Margreta Danielsdtr. fra Indre Amdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Innl. 10: Rasmus og Anna Margreta bodde kansje hver for seg i 1801, men endte sine dager sammen på Myklebust i Avaldsnes (Avaldsnes II, side 393).Hva kan være kilden til Avaldsnes bygdebok når de sier at far til Rasmus Rasmusen var Rasmus Knutsen Høye fra Nedstrand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Innlegg (10) og (13)At de bodde hver for seg er nok naturlig for sin tid, kanskje nå og? FT-1801 var 1 februar 1801. Deres datter Britta ble døypt i juni s. å. Anna hva nok hjemme hos sin mor i denne perioden av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Dåpen til Britta var på Borgøy ? Var det kirke eller hjemmedåp ?Børgøynå er forresten et godt sted å være, tilbrakte selv et skoleår der (som lærer) i 1957/58. Kun 4 elever (en i hver klasse for sikkerhets skyld), så de fikk 'godt stell' av læraren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Er det i det minste riktig at Rasmus Rasmuson var gift med Brita Einarsdtr., født 1804, død 1858 og at hun var datter av Einar Larssen Slettå og Ingeborg Knutsdtr.?Tusen takk for innsatsen, forresten! Hadde ikke kommet lengre uten dere, det er sikkert & visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja Yvonne, problemet var at bygdboka sa at Rasmus Rasmussen var født ca 1806 og at hans far het Rasmus Knutsen Høye (se innlegg 5 siste del).Det korrekte er antageligvis det som står i innlegg 4, altså fødelsår 1797, og foreldre som vist i innlegg 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Bra jobba Gaute ! Såvidt jeg kan se er lensmann Bård Matiasson Høye også nevnt blant 'foreldrene' til Rasmus Rasmussen ved konfirmasjonen (innlegg 17). Det stemmer med det som bygdeboka sier at Rasmus ble oppfostret hos Bård på Høye hvor han senere bosatte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Så - om Rasmus Rasmussen var født i 1797 istedet for 1806, kan det da være at dødsår også er galt? Jeg fant, som nevnt innledningsvis, en Rasmus Rasmusen Høye død i 1865 i de skannede kirkebøkene. Han var da nevnt med 64 år som alder. Vet jo godt at årene har en tendens til å gå i pluss og minus,men begynner å lure.. Har jeg lest feil? Funnet feil mann?Nr. 16: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.