Gå til innhold
Arkivverket

[#80611] Knut Knutsen på Rotøen i Aure, M.R., f.c. 1835 i Østre Slidre.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- Jeg leter etter foreldre til Knut Knutsen, som kjøpte Rotøen i Aure, M.R. i 1875. - Han skal være f.c. 1835 i Østre Slidre i Valdres. -- Denne Knut hadde en sønn som skrev seg for Hegge. - Dette er navnet på både et prestegjeld og på en gård i Ø. Slidre. -- Det er en mengde 'Knut' i området, men jeg klarer ikke selv å finne noen som utvandret til Møre og Romsdal. - Kan noen hjelpe ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk for raske svar. -- Jeg kom frem til av Lenken i innl. 5., at faren kanskje hette Knut Knutsen Bust -- ? - - Noen som klarer å tolke resten av dette ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Alf, har du nokon oversikt over kvar det vart av borna til denne Knut Knutsson Rotøy? Eg hugsar ei nabokone som er avliden for mange, mange år sidan ein gong sat og fortalde om ein Knut Rotøy. Om det er den samme Knut veit eg ikkje sikkert, men etter det eg forstod så skulle denne Knut vera bestefar eller olderfar til svigerdotra til den nemnde kona, - og sidan svigermora lika svigerdotra like så dårleg som motsett, så fall det og nokre negative ord om bestefaren (oldefaren?). Men som sagt, eg veit ikkje sikkert om det er den same Knut.Eg vaks forresten opp på eit bruk tvers over sundet i høve Rotøygarden og er sjølvsagt godt kjend på staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Til Finns spørsmål; Den eneste av barna jeg har noen videre opplysning om, er sønnen John, f. 1762. - Han flyttet først til Lurøy i Nordland, senere bos. i Nesna kommune. --Til dere andre får jeg si takk så mye. Jeg skal forsøke å finne denne gården i bygdeboka som jeg nu fikk lånt. Den er jo litt sparsommelig med opplysninger, men kanskje (?) -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her eit detaljkart frå Rotøya (Rottøya) og Mjosundet som ligg mellom Ertvågsøya og Rottøya. Staden eg kjem frå er Gnr 7/5 som ein ser i nærleiken av staden som er kalla Tømmerberget på kartet. Bruksnr. 5 av gnr 7 heiter altså Oldervika, men det står ikkje på kartet. Rotøya er gnr 6 og busetnaden der ligg tvert over for Oldervika.No har Rotøya fått vegutløysing, men slik var det ikkje i min ungdom, - då måtte ein ro både til og frå. Skuleborna frå Rotøya rodde ofte tvert over Mjosundet til Oldervika og gjekk saman med borna der til Giset litt lenger nord der skulen låg.Knut Knutsson frå Slire i Valdres kjøpte opphavleg halvparten av Rotøygarden, men selde ganske tidleg halvparten av denne igjen slik at han sat att med ein firedel av heile garden. Så vidt eg hugsar, så fortalde den tidlegare nemnde kona at Knut Knutsson Rotøy dreiv noko med spekulasjonar i skog og at det var difor han kjøpte Rotøygarden som var ein god skoggard.Etter kvart hamna denne delen av Rotøygarden i ætta til ein ganske kjent senator i USA ved namn Jackson (Isaksson). Kvar det vart av Knut er eg litt usikker på, men kanskje flytta han til Mæle i Stemshaug?

bilete9995.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kor vidt Knut Knutsson hamna på Mæle i Stemshaug veit eg ikkje, men han hadde ei dotter som vart gift der, nemleg Karen som vart gift med jordkaren på bnr 3 av Mælan, Ola Olsson. (Det er frå denne matrikkelgarden investoren og grynderen av Bik-bok har ættenamnet sitt. Dei fleste hugsar sikkert også broren, Harald Mæle med sine 'forviklingar'. Dei var likevel ikkje i slekt med etterkomarane til Knut så vidt eg veit).Elles må eg få takka Alf for opplysningen om at den eldste sonen til Knut til slutt vart busett i Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk til Finn for opplysninger og kart. --Ellers har jeg ikke klart å finne noen gård i Valdres med navn Bustebakke eller noe som ligner. - Ant. må dette da være et underbruk av en større gård, eller så må denne ligge utenfor det området som omfatter de to bind jeg fikk på fjernlån. -- Som sagt; Det er en mengde Knut-er på gårdene her, men ingen som kan kobles sammen med den Knut som flyttet til M.R. -- Kanskje kan noen ha nærmere kjennskap til denne gården 'Bustebakke', evt. i Østre Slidre ? -- Jeg mener det må være et viktig spor, at eldste sønnen skrev seg for 'Hegge'.-- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Faren, Knut Knutsson f. 1804 kom fra gården Haugen, i dag 26/10, og ble gift med Marit Jonsdatter Hegge (22/1) eller Langedal. Det finnes mye om familiene i bygdebok for Valdres Vol. 1, gardar og slekter i Øystre Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja nu fikk jeg endelig litt oversikt. -- Jeg forstår det da slik at 'gamle' Knut Knutsen, f.c. 1804, var sønn av enke Ingeborg Torsteinsdr., på Haugen, og hennes 2, make, Knut Torsteinsen fra Skammestein. -Denne Knut, f.c. 1804, flyttet så i 1838 med sin kone Marit Johnsdr., og barna, til Kristiansund. --Sønnen Knut, f.c. 1835, blev så også g.m. en Marit Johnsdr., fra Edøen prestegjeld og familien kom til slutt til Rotøen. --Korriger meg, dersom jeg har missforstått. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det ser vel så nokolunde rett ut etter det eg kan sjå. Om du følgjer den vedlagde lenka vil du få opp eit kart som viser plasseringa av Bustebakke. Garden ligg vel litt sørom Beitostølen om eg ikkje tullar. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Bustebakke er noen gårder som ligger i det vi lokale kaller Robølsbygda langs et sidevassdrag kalt Vindatn. Disse gårdene har vært mye på salg og i bytter. Jeg vil derfor foreslå at du ikke leter for mye etter Bustebakke, men heller følger linjene på Haugen under Vølé og Hegge og Langedal. Knut og Marit bodde nok ikke lenge i Bustebakke. Hun hadde jo slekt i Langedal som ligger på andre siden av elven Vinda for Bustebakke.Om du går inn på Lenke vil du kunne følge slektene langt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk til dere. - Det er jo greit med kart, slik at det er mulig å anne seg et bilde om beliggenheten. --Kona / enken på Haugen fant jeg og likeså hennes forfedre på Melby. -- Jeg fant også Skammestein, hvor hennes 2. make, Knut Tostensen, skulle komme ifra. - Jeg formoder at han da er sønn av Torstein Nilsen, f.c. 1744, fra Melby, som før var på Dale. -- Bare korriger meg om jeg er på 'ville veier'. --Mon tro det er spor i Kristiansund etter Knut Knutsen, f.c. 1806, som skulle ha flyttet dit i 1838 ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (23)Det er vel ikke utenkelig at Knut (d.e.) fikk flere barn etter at de flyttet til Nordmøre. Da Knut (d.y) kjøpte Rotøygården kalte han seg for Knut Sørvik. Sørvik er gård som ligger på Averøya, Bådalen i Bremsnes sogn. Trolig bodde familien der en tid. Men det kan også være at de holdt til i Kristiansund den første tiden etter at de flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Til siste innleg; I 1865 tellingen er Knut Knutsen oppf. som gårdbruker og selveier på Sørvik. -- Hva jeg forstår, skal fam. ha oppholdt seg en tid på Halse i Stangvik, før de kom til Rotøy. - Vel, vel. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.