Gå til innhold
Arkivverket

[#80611] Knut Knutsen på Rotøen i Aure, M.R., f.c. 1835 i Østre Slidre.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Det er vel ikke mulig at noen har funnet foreldre til kona til Knut Knutsen Rotøen, altså Marit Johnsdr., f. 1836 i Edøens prestegjeld ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Truleg er det rett det som Bjørg har kome fram til. Storsetra ligg på Tustna som var ein del av Edøy prestegjeld (opphavleg anneks under Aure prestegjeld). Nabogarden til Storsetra i sør er Innersetra og sørom der er Hals.Bygdeboka for Tustna seier at Jon Paulsson Storsæter (f. 28.01. 1801) vart gift i 1835 med Brit Larsdotter Reiten f. 1795 (1799?) i Halsa. Ekteparet hadde tre born der Marit var nr. 2 f. 31.10.1836. Framleis i følgje bygdeboka, så vart Marit gift med Knut Knutsson Hals født i Valdres. Vidare seier bygdeboka at dei vart inderstar i Gjengstøa, Halsa og hadde sonen Johannes f. 20.06.1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk igjen til dere. - Dette hørtes rett ut. -- Hvis jeg skulle fjernlåne denne bygdeboka, ville jeg da finne noe mer om familien tro ? -- Hvis så er, hva heter denne bygdeboka, evt. hvilket bind ? -- Takk igjen for god hjelp. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, du vil finna litt meir bakover i tid for Jon Arntsson si slekt i; Roaldset, O. Tustna Bygdebok B II. Skal du finna noko om kona si slekt må du innom Halsabøkene. Etter kvart må du til Rindal (framleis på Nordmøre) og også til Meldal/Orkdal i Sør-Trøndelag.Tidlegare var Tustna eigen kommune, men er i dag samanslege med Aure kommune under namnet, Aure kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. -- Jeg er nu kommet til Karlsvika på Stabblandet. - Rikkert Christensen kjøpte da gården der. - Det sies at han er sønn av Lensm. Christen Sørensen Hals og Gjertrud Henriksdr. -- Rikkerts kone skulle være Anne Augustinusdr., fra Rognskog, Halsa. -- Har noen forsket noe ytterligere på denne slekten ? - Noe sier meg at disse må ha vært rimelig velstående da Rikkert kjøpte sin gård i 1697. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Vel, jeg var vel litt inne på tanken vedr. denne 'Rikkert' da dette navnet jo ikke var så vanlig på denne tiden. - Jeg får se igjennom dette når jeg får litt ro på meg. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg er av slekt Hals på Tustna via Fuglvåg/Fugelsnesslekt. Det er to forskjellige slekter Hals som antagelig ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg er av lensmannsslekta Hals som man også finner på Smøla og Veidholmen. Har ikke funnet noen kobling til Rognsskog. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vel, det jeg har er fra det jeg fant gårdskistorien. Jeg mener da det sto at Rikkert Christensen, f. 1667, fra Hals og som kjøpte Karlsvika, var g.m. Anne Augustinusdr., fra Rognskog. -Slik det fremgikk, skulle denne Rikkert ha overtatt som Lensmann etter sin far. - Hva som er skrevet om denne slekta på Halsa vet jeg ikke, da det ikke er med i bind II eller III. --Det jeg har notert fra før om Rochert Petersen, (g.m. Margrete), er at han er antatt å være stamfar til slekten Hagerup. Denne Rochert er vel kanskje litt yngre enn søsteren Margrethe som er f.c. 1556. - Ellers var jo denne slekten ganska aktiv i M.R. -- Skulle det være noen forbindelse må det jo mangle minst et par slektsledd her. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Har noen funnet ut om det var slektskap melleom den gamle slekta på Hals (g.nr. 25) og evt. kona til Rikkert Christensen fra Halsa - som kjøpte Karsvika og var g.m. Anne Augustinusdr. ? - Det var jo nevnt noen Augustinus på Hals. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- Er det noen som vet hvilken gård Lensmann Christen Sørensen Halsa bodde på ? - Altså far til Rikkert Christensen f.c. 1667, som kjøpte Karsvika. - Evt. hvilket bind av garsdshist. denne gården er omtalt ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Lensmann Christen Søfrensson Halse el. Halsa budde på garden Halsa i Halsa kommune på Nordmøre (Sjå den blå sirkelen på vedlagde kart!). I den lokalhistoriske litteraturen er Halsa av og til samanblanda med Hals på Tustna (den raude sirkelen). Karlsvik ligg inst i Imarsundet på sørausthjørnet av Stabblandet (sjå den grøne sirkelen!)I dei gamle bygdebøkene for Halsa er garden Halsa omtala i B I. Dei nye har eg ikkje så om det er det same for dei veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kan jo som ein kurositet nemna at tvert over fjorden for Karlsvika ligg Taknes der den ikkje heilt ukjende delfinen, Keiko er gravlagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha igjen. -- Vel, jeg hadde vel i grunnen kommet frem til at det måtte være både et 'Hals' og et 'Halsa', men litt usikker på hvor. - Skal nu få tak i anbefalte bok. -- Artig med Keiko, som vel egentlig var Spekkhugger. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Skal ikkje laga noko stor diskusjon om Keiko og det er rett at han var spekkhoggar. Men samstundes er spekkhoggar den største av delfinartane. Difor har både eg og du rett ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. -- Forsøker med et spørsmål vedr. evt. feil i Halsboka Bind 1. - Vedr. gården Halse br. 12., side 276 m.v., vedr. etterslekt til Augustinus Halse; På side 278 dukker det opp en Isak Danilesen, f. 1640. - Spørsmålet er da om han er sønn av Daniel Augustinusen, f. 1610, evt. fra dennes 1. ektesk. m. ukjent ? - Han måtte da bli 1/2 bror av Daniel Danielsen f. 1658. - Dette er det eneste jeg får til å rime. - Takknemlig for avklaring. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk igjen. -- Ser at det er flere som har tenkt som meg. -- Slik det er satt opp i Halsaboka blir det noe uklart. -- Men takk igjen. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Vedr. Larsstuen av Reiten i Halsa; Knut Fredrichsen fra Grindal blev br. her ca. 1766. -Hans datter, Malene Knutsdr., f. 1759, blev g.m. Lars Svendsen Rommundstad, ant. fra Rindal. - De blev brukere på Larsstuen / Reiten. - Har noen funnet ut noe nærmere om hans opphav ? -- Kanskje ville man finne noe dersom man fant hans ektesk. med Malene, som jo må ha vært inngått ca. 1786 -87, da eldste barn, Knut Larsen er f. 1788. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.