Gå til innhold
Arkivverket

[#80613] NTNUs digitaliserte spesialsamlinger. Et skattekammer!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er utrolig morsomt å se at noen virkelig tar tak i, og forstår at digitalisering av gammelt materiele er framtiden, noe Gunnerusbiblioteket (NTNU) helt klart har gjort.Se bare på alt dette spennede materialet her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Utfordringen er at etterhvert som flere og flere kommer på banen med digitalt materiale, blir det vanskeligere og vanskeligere å holde oversikten over hva som ligger hvor og hvilken institusjon som har lagt det ut.Det er virkelig bra at Gunnerusbiblioteket, Nasjonalbiblioteket, Riksarkivet og private legger ut informasjon....kanskje noen burde lage en side hvor så mye som mulig av dette lenkes opp i en lenkesamling slik at gjenfinningen ble enklere?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 5. Det er godt mulig at det er en oppgave for NSF.For en stund siden vedlikeholdt Arnfrid Mæland en slik oversikt, jf. tråden 59624, Lenke, men det ser ikke ut til at lenken til pdf-filen fungerer lenger. Det må legges til at det å opprette og vedlikeholde en slik lenkesamling medfører mye arbeid.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (6) - Ja, det medfører nok mye arbeide både å opprette og å vedlikeholde en slik lenkesamling. Nettopp derfor bør en slik oppgave tilligge Norsk Slektshistorisk Forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

NSF kan gjerne ha en slik lenkesamling hos seg, men det betinger frivillige til å bistå med å holde den vedlike og oppdatert til enhver tid. Slik situasjonen er for tiden, har NSF mer enn nok med de prosjektene foreningen allerede har i gang.Frivilligheten er betinget av at folk stiller opp og gjør en innsats, og det gjelder NSF like mye som andre foreninger.NSF tar gjerne imot henvendelser fra folk som ønsker å hjelpe til, både på dette området og andre. Det er ingen mangel på mulige prosjekter, bare på hender og hoder som utfører.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hvorfor skal NSF lage en ny lenkesamling når samlingen allerede finnes. Den heter Genealogiske ressurser og ligger på DIS-Norge sine sider: http://www.disnorge.no/genress/Forslag til nye lenker er der muligheter å legge inn forslag om på høyre side der det står: Foreslå ny lenke.Det er ingen vits at lenker ligger flere steder, la oss prøve å få samlet dem på ett sted og DIS sine Genealogiske ressurser har definitivt kommet lengst med dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Remi (10). Det høres godt nok ut for meg. Så lenge den arbeides seriøst med og oppdateres både på nye lenker og 'døde' lenker så er det selvsagt ingen ide å lage en ny en.Og...siden Gunnerusbiblioteket tydeligvis ikke lå inne har jeg nå foreslått en ny ressurs ;-)mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lenkesamlingen til DIS er jo absolutt ikke bra nok, så jeg forstår ikke hvorfor Remi 'reklamerer' for den. Alle ser jo at den er veldig mangelfull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Er det noen bedre lenkesamlinger enn DIS sin?Jeg har i hvert fall hatt kjempegod nytte av den samlingen.Ingen ting er perfekt, så den kan sikkert bli bedre og derfor oppfordres det til å si fra om døde og manglende lenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er en 'død' lenke hos DIS http://www.wangensteen.net/Han Far.htm, boken er for et år siden overført til genealogi.noOg undertegnede har jo skannet en del de to siste årene som ligger på min hjemmeside, men ingen ting er linket opp fra DIS (bortsett fra noe heraldikk). Men det har kanskje sin årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Dette var bare noen stikkprøver, men det viser hvor mye innsats og frivillig arbeid som må legges i en slik lenkesamling om den skal være oppdatert til enhver tid. Det er en stor og krevende oppgave, ikke minst nå som det digitale materialet legges ut i så stort tempo. Og .....forsvinner igjen like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det er mye fint og interessant i lista, men det er tydeligvis behov for finpuss for att det skall fungere helt som tenkt. Jeg klikket på lenken til Coldevin slekten Lenke slekten og får ett sökeresultat som 'svar', med 82 treff. Den ene blandt de ti første som omhandlet Coldevin var ikke skannet.Døde lenker er det store problemet i alle slike oversikter. Om jeg ikke tar feil så kan man kjøpe/laste ned program som tester om det fungerer. Jeg hadde ett for mange år siden, men har ikke oversikt over vad som er på markedet nå. DIS (og andre9 burde ha noe slikt å kjøre en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hei! Det er håpløst for oss få å følge opp lenkeråte hele tiden. Selvom vi uten problem kan finne de lenkene som råtne, er det en enorm jobb å finne nye og korrekte lenker eller plasseringer. Dersom man har tips om råtne lenker, kan man sende en epost til lenker@disnorge.no - og da gjerne med informasjon om NY eller korrekt plassering.Rune, du la inn en lenke til Gunnerusbiblioteket, den er nå godkjent og lagt inn.Man kan også gå til kategorien man synes ressursen skal ligge under, og legge inn forslag der. Dette gjør at vi kan få inn mange flere lenker og ressurser på kortere tid. Dette gjelder også lenker som erstatter råtne lenker.Dette gjelder også f.eks Lars Ove Wangensteen, det er ingen 'grunn' til at wangensteen.net ikke enda er lagt eller fulgt opp i Genress, vi jobber med DAs bøker, databaser, og også det som ligger på NSF sine nettsider. Kari Thingvold sine avfotograferte kilder er heller ikke lenket inn enda. Dette har ikke med vond vilje å gjøre, men med tid. Vi jobber med sakene, og håper at vi kan være noenlunde ajour når året går mot slutten.Som Rune påpeker, dette blir gjort av frivillige som fra før har et stramt budsjett når det gjelder tid.Så istedet for å bruke tid på å måtte lete fram lenker, hadde det vært fint å fått informasjon også fra dere som legger ut nye ressurser. Og da gjerne til 'foreslå ny lenke'. Evt. en oversiktlig mail med lenker til ressursen, og en liten tekst hva ressursen gjelder - geografisk, tema eller annet. Ofte kommer informasjon om nye ressurser i et debattinnlegg her - og da drukner de i hundrevis av innlegg. Derfor, dersom man mener at ressursene bør inn i Genress, meld fra til oss, enten via 'foreslå...' eller lenker@disnorge.nopå vegne av lenkegjengen i Genress Laila Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

14: Enig i at DIS' lenkesamling bør være mer brukervennlig for meldinger om døde lenker! Da regner jeg med at 22 har fått med seg den. Jeg har tidligere meldt fra om døde lenker og retting er blitt foretatt.Ja, det er en stor og krevende oppgave, nesten umulig, derfor er det som nevnt viktig å få tilbakemeldinger. Hadde det gått an å kjøre en lenkesjekk som 21 nevner, ville det ha vært et stort bidrag til forbedring.Likevel, som jeg har nevnt, har jeg hatt et stort utbytte av DIS' lenkesamling.Jeg har ingen ting i mot at andre overtar driftingen av lenkesamlingen, gjerne av NSF eller andre, så lenge det er gratis og er mer oppdatert enn det DIS klarer. Det er bare å sette i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Laila (22) og Jan Erik (23)Når omfanget av digitale kilder øker med den hastigheten det gjør i dag, er det tvilsomt om lenkegjengen klarer å ta igjen forspranget.Det er likevel verdt å forsøke å holde en slik side ajour, da den som Jan Erik sier er nyttig for å finne frem i jungelen av sider.Kan man få til at mange nok sender inn nye lenker og melder om lenkeråte, vil det være et bidrag til å få disse sidene mest mulig up-to-date.Laila...hvorfor ikke søke blant DIS-medlemmer og andre etter påfyll til lenkegjengen, slik at dere hvertfall ikke er underbemannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.