Gå til innhold
Arkivverket

[#80613] NTNUs digitaliserte spesialsamlinger. Et skattekammer!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Flott, da ser det ut til at nesten alle er enige og Genress fortsetter ufortrødent videre som norges største genealogiske lenkesamling, så kan NSF fortsette arbeidet med å få opp sider for portretter som jeg sitter og venter på.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

I tillegg til hva som nå er publisert, så finnes det en rekke enkeltdokumenter ved Gunnerus-biblioteket (også fra Østlandet og andre skjønne områder i Norge utenom Trøndelagen). Disse finnes det en oversikt over om man henvender seg til Spesialsamlingene. Jeg fikk for en 8-10 år siden tilsendt en liste på ca. 2-3 A4-ark med svært mange godbiter.Om denne er planlagt publisert vet jeg ikke, men noen kan sikkert undersøke dette.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det kan verte travelt for dei som skal halde vedlike lenkesamlingar framover....Dei bøkene Lars Ove lenkar til i (1), er registrerte i Bibsys, med lenkje til den skanna kopien. Prøv [url="http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearch>http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearch og søk etter Adeler, Fredrik Georg Då får du eit tilslag merka med ein blå 'e' - for elektronisk materiale.På same vis har Nasjonalbiblioteket lagt inn bøkene i 'Bokhylla' i NBdigital http://www.nb.no/bokhylla i BibsysSpesialsamlingane Are (28) nemner finst her http://www.ntnu.no/ub/spesialsamlingene/ Fleire av samlingane skal vere tilgjengelege som opne basar 'sommaren 2010' (det er framleis sommar i Trøndelag...).Det er sikkert eit mål å legge alle dokument inn i Bibsys, men det er framleis nokre hundretusen uregistrerte dokument berre ved Univ.bibl. i Trondheim.Ei dokumentsamling som berre delvis er lagd inn i Bibsys, er vevbøkene til Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Løchen

Ellen Alm, leder for Spesialsamlingene på Gunnerusbiblioteket, har bedt meg gi dere denne informasjonen:'Gunnerusbiblioteket - spesialsamlingene er i gang med et storstilt digitaliseringsprosjekt for manuskripter. Så langt er 200 manuskript digitalisert og lagt ut på nett - foreløpig i BIBSYS.Vinteren 2010/2011 arbeider spesialsamlingene med å lage en egen presentasjonsside for dette materialet, slik at kunden kan søke samlet på alt som digitaliseres hos Gunnerusbiblioteket. Presentasjonssiden vil bli markedsført når denne er klar.Det som har blitt digitalisert frem til nå er hovedsakelig topografisk litteratur og gårdsbeskrivelser fra 'hvert?' nes og bygd i landet (1700 - t), forfattermanuskript (hovedsakelig 1800-t) og noen få sjeldne bøker.På prioriteringslisten ligger i sin tur en stor mengde reisebeskrivelser i manuskript (1600-1800-t) og manuskriptkart (1700/1800-t).På sikt vil også et utvalg musikkmanuskript, privatariv, brev og sjelde bøker bli digitalisert. Spesialsamlingene regner med å nå målet på 1000 digitaliserte titler innen 2014.'For egen del vil jeg si: Takk for interessante diskusjoner som lærer meg mye om slektshistorikeres behov når det gjelder bibliotekets tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B.Mathiesen

Jeg er enig med Lars Ove. Slekt1 har dessuten ett oversiktelig register for bygdebøker og slektsbøker. Etter hva jeg har erfart er Slekt1 flinke til å oppdatere sine registere med hjelp av oss brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Flott at dere liker Slekt1 sine sider. Da har vi 2 steder med en god del lenkesamlinger allerede. Det betyr at det blir ennå mindre grunn til at NSF også skal starte med en lenkesamling.Tusen takk, Lars Ove (27) og Leif B. (31), som viser oss slike gode sider, som gjør at andre organisasjoner og nettsteder ikke trenger å bruke ressurser på å starte opp egne internettsider med saker og ting som allerede ligger på nettet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Remi (32)Fint at NSF kan slippe å lage en slik. Foreningen har i stedet mange digitale tin på gang, så den kan heller bidra til at de lenkes opp i en eller flere av de eksisterende lenkesamlingene som allerede er etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Remi (32)Fint at NSF kan slippe å lage en slik. Foreningen har i stedet mange digitale ting på gang, så den kan heller bidra til at de lenkes opp i en eller flere av de eksisterende lenkesamlingene som allerede er etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.