Gå til innhold
Arkivverket

[#80618] Plasmann Hermund Endres.


Gjest Aud Karin Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

Er det noen som kjenner til en Hermund Endres, f 1816, Ytre-Nesse, Vig, var i 1842 gift med ei Eli Pedersdtr, f 1811. De fikk i 1855 en dtr, Mathe. Det eneste jeg vet er at de skal ha på bodd på gården Sælsvollene, Vig rundt 1865. Det jeg er intressert i er om det er noen som kjenner til hvor Hermund og Eli kommer fra? Jeg kommer ikke videre på den siden? Mvh Aud Karin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Hermund og Eli giftar seg 29.5.1842 og får 3 ongar:Brita f. 11.6.1842 Gjertrud f. 15.4.1847 Marta f. 30.3.1856.Eli Pedersdtr frå Leitet i Sogndal.Hermund Endreson er døypt 24.3.1816 på Nokken. Foreldra er: Far: Endre Hermundson og mor: Brita Knutsdtr.Hermund døydde som ekkjemann 18.10.1894. 'Fandtes død (rud sin bolig). Legal obd. foretaget af drl.'Eli Pedersdtr døydde av gikt (det står so, eg diktar ikkje ) 21.6.1891ALL innfo er frå www.leegenealogy.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være at Leitet lå under Tysse gårde, men ble skilt ut senere. Hvor Tysse gård lå i SF vet jeg ikke. Men familien Landmark skal ha eid Tysse og Leitet. Fant det på nettet, men når jeg prøver å legge inn lenke så finnes plutselig ikke siden lenger. Jeg har også prøvet å legge inn lenke til kart, men den virker heller ikke så godt. http://travelingluck.com/Europe/Norway/Sogn og Fjordane/_3147803_Leitet.html#local_map Her er i hvertfall adressen til kartet.Tror det er lettere om du rett og slett søker på nettet etter: Leitet Sogn og Fjordane. Da burde du få opp begge nevnte lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Dersom ein går inn på Fylkesarkivet i SF, lokale stadnamn, og søkjer på 'Leit' i Sogndal, får ein 2 treff: Gard 66,5 og 81,4.Eg søkte på 'El', 'Pe', f. 1810-1820 i Sogndal, og fekk KUN 1 treff:Eli f.ekte, 4.2.1813. Far: Per Johannesen. Mor: Gjertrud Nilsdtr. Fars bustad: Torstad, gard nr 48, Stedje Sokn.Iflg kartet oppe i Sogndalsdalen, på andre sida av Dalavatnet der vegen til Fjærland går.Dei som bur i Sogndal (og har sove sidan natt til syndag) får retta meg, dersom noko er feil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Randmo

Eli Persdotter har truleg namnet Leitet frå Sogndal sentrum, ikkje frå Fremstedalen. Som ein ser av kyrkjebøkene for Sogndal fekk foreldra Per Johannesson og Gjertrud Nilsdotter mange born. Dei flytta frå Torstad og busette på Leitet under Ål, dvs. Sogndal prestegard. Dei har truleg hatt ein plass eller eit hus under prestgarden. Leite er i dag bustadområdet i bakkane rett bak Sogndal sentrum. Det vart bygt ut frå ca. 1960 og framover.Biletet frå tidleg 1950-tal viser at Leite den gong var slåttemark[url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&db=dbdoypte>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.