Gå til innhold
Arkivverket

[#80627] Er det noen som kan hjelpe ang dette maleriet?


Gjest Jan Egil Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Egil Larsen

Hei. Maleriet jeg viser til har vært i slekten i mange mange år. Min Mor (70) kan fortelle at bildet har tilhørt hennes bestemor osv. Saken er at en Onkel kom over en fin ramme en gang på 40 tallet. Rammen var litt for liten, men det løste han ved og kutte ned maleriet. Ergo så forsvant navnet til kunstneren. Må le over handlingen hans, men ifølge min Mor skal det være riktig. Er det noen kyndige brukere her inne som kanskje kjenner igjen 'stilen'- eller kjenner igjen landkapet?Takk. Hilsen Jan Egil.

bilete9996.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hehe..Ja, Jeg vet ikke hva du legger i 'trommelmaleri' Johan. Men at det er ekte maleri er det ingen tvil om. Altså ingen 'print' eller 'valsetrykk' men att det bodde en underlig gråsprengt en på den ytterste nøgne ø, som hadde dette som hobby,det kan vel kanskje være. Ikke vet jeg. Har forøvrig ett foto fra Bestemors hjem som er tatt på 30 tallet, der henger maleriet i stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

I staden for å bruke ord som 'trommelmaleri' vil eg seie norsk folkekultur. Når folk like etter krigen (vil eg tru) begynte å få nokre kroner til overs, og det dessuten ikkje lenger vart sett på som jålete å pynte med malerier, vart det marknad for omreisande seljarar.Dersom nokon vil innreie ein autentisk norsk 1950-tals småbrukarheim, høyrer eit eller to slike bilete med.Motivet, tømra hus på nes eller holme, går att. Det er neppe nokon verkeleg stad som har vore modell for motivet. Når du ser fem slike bilete, ser du at dei same elementa går att på tre av dei.Er det nokon som veit kven som selde desse bileta? Og kor vart dei måla? Og kva betalte folk for dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Jeg legger ut ett bilde til. Jeg tinga forøvrig til meg begge disse bildene i 15 års alderen- Altså ganske mange år siden. For meg ligger verdien at Oldemor født 1855 har tørket støv av det første bildet. Dette som jeg legger ut nå, er noe yngere. Noe jeg også kan se på patinaen på baksiden.Jan Egil

bilete9997.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Begrepet trommelmaleri stammer visstnok fra måten de blei laga på. Papp-platenene blei festa på en trommel, og så blei malinga påført etter samme motiv på alle platene mens trommelen blei dreid rundt. Maleriene er altså ikke reproduksjoner, kanskje seriemalerier er et bedre ord.Det er mulig de kan kalles folkekultur, men de var neppe et produkt av folkelig kreativitet eller folkelig bildekultur. Trolig var det ei forholdsvis lita gruppe som produserte dem. Det hang langt mer forseggjorte bilder på veggen, også i den småbrukarheimen jeg vokste opp i, for eks. raderinger av kongelige personer.Det siste maleriet er ikke noe trommelmaleri, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette var forseggjorte og ordentlige malerier! Trommelmalerier er nevnt, og har sett bilde i et gammelt blad fra en malerifabrikk, tror det var i Belgia, og maleriene ble malt og masseprodusert etter samlebånd-prinsippet, det er vel slike malerier som blir frambudt for salg på martna`er, div.salgsmesser etc., tror det var ca. 60 malere som satt og malte, èn malte f. eks, himmelen, en annen skog, enda en annen malte f. eks. vann, enda en annen hus, osv, osv. I dag blir antagelig slikt produsert i Østen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til 11: Jo, det er vel en listerbåt. Artig kombinasjon, for de var ikke så vanlige nordpå. Fjellene og færingen ved kaia peiker absolutt mot Lofoten, og det er ikke noe dårlig maleri. Snodig forresten med ei brygge med kai foran, det blei vanlig nokså seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.