Gå til innhold
Arkivverket

[#80644] Degnefamilien Nielsen (Vendelboe), Holt/Tvedstrand 1600-/1700-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror det navnet jeg har hatt problemer med å tolke, må være Ristroph. I så fall kan Alhed Larsdatter Linds dattersønn muligens være identisk med den Michael Ristroph som 10. juni 1745 gifter seg i Lund i Rogaland med Johanna Magareta Friis (se nederst, høyre side):LenkeForsøk på transkribering:'Capitain Michael Ristroph copulerit i Lunds Kirke med min elskelig værsøster Johanna Margareta Friis'.Det må være presten som har skrevet dette, og det ser altså da ut til at bruden er hans svigerinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Presten som har ført vielsen i kirkeboka for Lund, bør da være Søren Jonassen Schanche, som var gift med Johanna Margareta Friis' søster - Karen Sophie Sørensdatter Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Korreksjon av en opplysning i innlegg 71: Den Niels Nielsen det var skifte etter i Tvedestrand i 1743, var ikke sønn til Niels Nielsen Vendelboe - og det har jeg jo allerede avvist i innlegg 23!Det er imidlertid svært sannynlig at han var Niels Nielsen Vendelboes dattersønn - og i såfall identisk med eldste sønn til Niels Nielsen Vendelboes datter Guri og hennes mann Niels Jensen Smed (se innlegg 14).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(75:) Det ser ut for meg som (den ca. 32 år gamle og vel forholdsvis nygifte) offiser Michael Steensen Brods Pristroph (1691-1774) fra Trondheim i tillegget til skifteprotokollen etter mormorens halvsøster Barbara Larsdatter Lind lister sin mor og mostre i motsatt kronologisk rekkefølge, idet hans mor Maren (el. Ane) vel må være eldst (g. 1687) og Giertrud yngst (g. 1700). Giertrud bor (i 1722) tydeligvis i Vestre Moland, de øvrige 'ved Trondhiem'. (Bodde Sevald og Alhed der ?)Dersom Michael's mormor Alhed Lauritzdatter Lind var barn i Lauritz' første (?) ekteskap, dvs. før han ble g.m. Barbara Hansdatter (som ennå levde i 1684), så må altså Alhed senest være f. ca. 1630, hennes (eldste ?) datter (Maren/Ane) med Sevald ikke f. senere enn ca. 1667 og Gietrud (yngst ?) ikke etter 1680 (antakelig ca. 1670).Har du noen kommentarer til dette, Oddbjørn ? (Eller forsåvidt til mitt innlegg #59 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Foreløpig har jeg ikke så mange kommentarer, utover at Michael Pristroph ikke nødvendigvis har nevnt sin mor og søstrene hennes i omvendt kronologisk rekkefølge. Hvorfor skulle han det? At Giertrud har giftet seg lenge etter Michaels mor, er i og for seg ikke et argument for at hun var yngst. Hun kan vel ha giftet seg sent, eller kanskje vært gift en gang tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(84:9 For Michael kan det vel ha vært like naturlig å nevnte sin mors søsken med den yngste først og eldste sist ? 'Hvorfor skulle han ikke det' ? (Bare et forslag fra min side ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Som passiv medfølger i denne debatten har jeg en detalj som muliens er uviktig men jeg tar den likevel:Helge (37): Jeg finner ikke den tråden der Clara Olsdatter fra Lista (gift med Hans Carlsen) med ei mor med navn ADELUS er omtalt. Kan du lenke den opp?(Denne Adelus Johnsdatter, - er altså søsterdatter til Mogens Lauritsen Lind. Hun hadde som nevnt Ole Rasmussen fra Lista til ektefelle )Er det Trond Benkestoks datter (ADALIS, - gift med Kristoffer Erikson på Hananger på Listalandet) som gjør Adalus-navnet interessant i denne sammenheng, drøyt 150 år etter Herr Trond.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Per, i #85 sier du at Alhed Lauritzdatter må tilhøre Lauritz NNs første ekteskap - og det er det jeg i #88 finner rimelig. Men det har vel i og for seg ingenting med aldersrekkefølgen på hennes barn å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Per: Nei, vi gjør vel ikke det!Men selvsagt ville det vært artig om man kunne plassert denne Joh(a)n på en gård der eiendomsforholdene kan refere seg til f.eks en Benkestokk-historie. (som f.ex. Hananger, Lunde, Sunde eller Huseby i Vanse prestegjeld).- Brukte forresten en times tid i går for å finne spor også etter Hans Carlsen eller Ole Rasmussen på disse gårdene i Lista-boka til Rudjord, - men uten hell.Vi må nok ta høyde for at ”Lista” er mye mer en Vanse. Det være seg i Audnedal eller Oddernes nærhet. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skiftetekstens term er vel 'Lister i Lister Lehn', og jeg er enig med deg, Iver, i at dette nok dekker et større område enn Vanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Oddbjørn/94:) Beklager, jeg trodde i farten at #87 refererte til #86, og ikke til #85. Men 'Ceterum censeo Carthaginem esse delendam' (forøvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges). (84/84/86)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg er mao. fremdeles interssert i kommentarer ang. kronologien i leveperiodene til Alhed Lauritzdatter og hennes fire omtalte døtre (innlegg #83).(Og selvsagt til innlegg #59, to siste avsnitt !).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Oddbjørn:Termen: 'Lister i Lister Lehn' ville jeg i utgangspunktet trodd dreide seg om Vanse Herad og Spind, og neppe Oddernes.Men hva med området: Valle/Audnedal/Vigeland ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.