Gå til innhold
Arkivverket

[#80644] Degnefamilien Nielsen (Vendelboe), Holt/Tvedstrand 1600-/1700-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig i at Oddernes må utelukkes - og hadde termen vært brukt i dag, ville man også ha utelukket Valle/Audnedal/Vigeland. Jeg tror likevel vi skal være åpne for at det her kan være snakk om et noe større område enn Lista-landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi må nok inn i skiftetekstene igjen og prøve å avlure dem noen flere opplysninger, selv om de stykkevis er nærmest uleselige (i hvert fall for mine øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En detalj til (11):'Clemmend Lorentz Jørgensøn' var i desember 1709 fullmektig i Christiania for konsumpsjonsforpakter Anders Larsen Smidt. (jfr. RA, Stattholderarkivet, DIV Innkomne brev, pk, 41, C. L. Jørgensen til stattholderen 9.12.1709)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Per (93): Adelus Johansdatters far er ukjent, men hun hadde en søster Clara, som levde som enke i Drammen i 1722, om det nå kan være til noen hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Ole Rasmussen, ser jeg at Lister lens jordebok ca. 1617 (trykt utgave sammen med Odelsmanntallet for Nedenes, Råbyggelaget og Mandals len 1624 (Agder Historielag 1979) nevner en Rasmus og en Ole på Lista-gården Østre Jølle (3h): 'Det eyer Rasmus och Ole med deris Medeyere'.Et skudd i blinde - men kanskje likevel med mulighet for treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden vi fortsetter å dvele omkring Mogens Lind så kaster jeg inn følgende:Er det noen av dere aktører i debatten som har spekulert i om Mogens Lauritzen Lind kan være sønne-sønn av Finnøy-presten (i årene 1614-1650) Samuel Lauritsen Lind. (Omtales så vidt det er i denne debatten [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=88199>Lenke .)Hr.Samuels ektefelle var visstnok ei Ellen MOGENSDATTER.Det forskjellige varianter av slektskaps-forhold rundt denne sognepresten som man kan se på bla.a. på denne hjemmesiden Lenke .Finnøy-prestens sønn var i alle fall en Lauritz Samuelsen Lind, som kom til å bli sogneprest på Bø/Hå på Jæren i årene 1655-1668 (iflg. Prestehistorie – Genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Oppdager brått at det er finnes en NST-artikkel det burde tittes på: Bind 34 (1993) side 34-36 Bjørkvik, Halvard, (1924–). 'Soknepresten Samuel Lauritsen Lind og futen Kristen Andersen, Finnøy i Ryfylke.'IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det ser ut til å være mange LINDer som er prester omkring Stavanger – Reneste dynastiet!En Gabriel Lind er rektor og sogneprest i Domkirken i årene 1613-1633En Peder Lind er kapellan i Hjelmeland i årene 1628-1633En Christen Lauritzen Lind er sogneprest på Bø/Hå i årene 1613-1640Samme sted altså Lauritz Samuelsen i årene 1655-1668På Lye (LYSE) er Peder Christensen Lind sogneprest fra 1633-1643På Klepp er en Lauritz Christensen Lind prest i årene 1571-1611En Samuel Christensen Lind (fetter av Mogens?) er prest i Vikedal i årene 1669-1701. Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå har jo denne tråden begynt å sprike ganske mye - og er etter hvert blitt konsentrert om et 'sidespor', slekta til Jørgen Nielsen Vendelboes hustru. Det er i og for seg greit for meg, bare ikke Vendelboe-sporet blir helt borte.Når det gjelder sokneprest Mogens Linds slektsforhold, kan det kanskje være nyttig med en kort oppsummering av 'grunnlaget'. Det som vel bør være hovedsaken videre, er å prøve å identifisere prestens opphav. Ut fra slik saken står så langt, er vel dette en rimelig oppstilling:I. Lauritz NN (Lind?) g.m. 1) NN; g.m. 2) Barbara Hansdtr.Barn fra 1. ekteskap:IIa. Alhed Lauritzdtr. (Lind) g.m. Sevald NNBarn fra 2. ekteskap:IIb. Mogens Lauritzen Lind (prest i Holt) g.m. 1) Maren Mortensdtr. Holt (Harboe?); g.m. 2) Agnethe Justsdtr. Wolf.IIc. Maren Lauritzdtr. Lind g.m. Christopher BelitzIId. Clara Lauritzdtr. Lind g.m. Johan NNIIe. Barbra Lauritzdtr. Lind g.m. Jørgen Nielsen Vendelboe (degn i Holt)NB! Vi kjenner ikke den helt korrekte aldersrekkefølgen i denne søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lista bygdebok gir en meget interessant opplysning vedr. Hananger (Lista/Vanse).I 1604 finner vi Brynhild Thorsdatter BENKESTOKK busatt på Hananger. Hun var brordatter til Adeluts (Anm: - Benkestokk, død 1607 g.m. Bernhoft) og gift med Hans TEISTE til Bjelland i Kvinherad…….Brynild og Hans hadde barna: Trond, Adeluts (NB:g.m. presten Lauritz Lauritzen Bjerkreim,g2.m. Claus Jørgensen, Marina (g.m. presten Hans Jørgensen Gotzov). De flyttet til Lunde omkring 1610.Lauritz Lauritzen Birkrem var sognepret i Lund i årene 1600-1614. Hans etterfølger var Claus Jørgensen.Mon tro om Mogens Lauritzen Lind har en eller annen familierelasjon her?- Litt dristig ønsketenkning kunne jo gå ut på at han er etterkommer av Brynhild Thorsdatter BENKESTOKK og Hans TEISTE.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(112:)Hr. Lauritz Lauritzen Birkreim (c1575?-c1642) til Lund, RO (fra 1600) var altså g. 2. g. m. Adelus Hansdatter Teiste (c1605?-c1651).Hr. Mogens Lauritzen Lind (c1633-1695) til Holt, AA (fra 1664) var visstnok sønn av Barbara Hansdatter (c1610?-et1684). Kan Barbara være søster av Adelus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(114)Siden Adelus Hansdatter Teiste, overlevde Hr. Lauritz Lauritzen Birkrem er det åpenbart at dersom Hr. Lauritz hadde andre ektefelle® så må de ha kommet inn i bildet tidligere.(114)Det er vel foreløpig ingen holdepunkter for at Barbara kan være søster av Adelus, men jeg ser at når dette kvinne-navnet blir interessant m.t.p. en Teiste/Benkestokk-kobling opp mot Lind.Men denne Hr.Lauritz Lauritzen Birkrem er jo en vi vet lite om. Kanskje også han var en Lind, - eventuelt gjennom sin mor?Per: Sitter du med dokumentasjon på at Mogens Lauritzen Lind, var sønn av Lauritz Samuelsen Lind. Jeg hev dette innpå som en spekulasjon i innlegg 107, og hadde oversett at du hadde ført opp dette far/sønn-forholdet i din utmerkede database.¨IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

(81)Er Anne Nilsdtr, datter til Nils Jensen Smed den som ble gift med Gunder Olsen Fosstveit og mor til bl.a. Søren Gundersen Eidet i Sannidal.En del ting tyder på dette, men kan være feiltolking fra min side om hva som er beskrevet i Holtsboka. Det nevnes dog at hun gifter seg fra Laget, men der ser det ut til at hun er nevnt som datter til smeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Da er nok henvisningen om at Anne var søskenbarn til smeden Lars Christensen Laget (1662-1730)det beste tipset om Annes opprinnelse. Lars kjøpte 1,5 geiteskinn i Birkenes (Laget) av arvingene etter Peder Cortsen. Skiftet etter Lars skal ha blitt holdt 18/3-1730 (ikke kontrollert av meg). Hans enke eide da 9 ksk i Birkenes ? Igjen et sidespor til Vendelboe-debatten, men interessant i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

(120): Nå var det vel ikke uvanlig at piker giftet seg i 15-års alderen den gangen, men isåfall ville vel ektemannen Gunder Olsen også ha vært nevnt, og da ville vel heller ikke Anne bli benevnt 'umyndig' ? Og det er vel ikke en Anne til blant barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I bygdeboka for Mykland i Aust-Agder (Myklands historie) av Knut Mykland er en Christian Nielsen Wendelboe nevnt i bind 2. Han er der geografisk plassert i Kristiansand, men nevnes fordi Jørgen Torbjørnsen Mjåland måtte avstå sitt bruk i Mykland til ham i 1683. Mer står det ikke.Er denne Christian Nielsen Wendelboe, som altså knyttes til Kristiansand i 1680-årene, en person noen her i tråden har vært borti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Christen Nielsen Wendelboe er nok et blindspor i denne sammenheng. Jeg ser av Borgerrulle for Kristiansand 1641-1820 (skannet her i DA) at han drev trelasthandel og rederi, samt at han i perioden 1687-1690 var rådmann ('Oberraadmand' i 1689) og borgermester 1690-1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.