Gå til innhold
Arkivverket

[#80644] Degnefamilien Nielsen (Vendelboe), Holt/Tvedstrand 1600-/1700-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå sett litt nærmere på skiftet etter Hans Carlsen:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24264/92Det er datert 6/2 1743, og det ser ut til å være et fellesskifte som er foretatt 'udj Tvedestrand under gaarden Biærge i Holts Sogn udj avdøde Hans Carlsøns og Hustrues Clare Ols Datter (deres?) bestaaende Huus...'Det ser dermed ut til at det gamle 'degnehuset' fortsatt sto der i 1743 (og altså ikke var revet før 1740, som vi kan lese i en del sekundærkilder). Interessant er det dessuten å få en oversikt over arvingene ('...i fælleds ægteskab sammenavlede børn og børne børn'):1. Ældste Søn Ole Hansøn 19 aar gl.2. Søn og Tvilling Carl Hansøn 19 aar gl., begge sig opholdende paa arvetomten.3. Datteren Sophie Hansdatter, som var gift med Jacob Christensøn boende i Colbiørnswiigen i Øyestad Sogn, er død og efterladt sig een eeneste Datter, navnl. Maren Jacobsdatter 1 1/2(?) aar (...) hieme hos Faderen.4. Datteren Charen(?) Hansdatter gift med Aasmund Olsøn boende paa Lister.5. Adelus Hansdatter gift med Erich(?) Claussøn(?) i et Huus paa Arvetomten.-------Skriften er ikke av de enkleste, så et par av navnene er jeg usikker på tolkningen av. Det gjelder nest yngste datter og ektemannen til yngstedattera Adelus.Det er interessant å registrere at Adelus og ektemannen - samt de 19 år gamle tvillingene Ole og Carl fremdeles bor på 'arvetomten' i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Husene er beskrevet litt lengre uti skiftebrevet, men jeg har problemer med skriften. Det jeg imidlertid kan se, er at det må ha vært to bolighus på tomta. Et av dem blir bl.a. beskrevet slik: '...et gml.t. forfalden og forraadnet Huus, der tilforn har været beboendes, men nu i den Stand at nu ingen uden .....'. Dette kan jo muligens være det huset Niels Nielsen Wendelboe eide i 1660-årene?Ellers ser jeg nå at Adelus Hansdatters ektemann het Erich Clemetsøn (ikke Claussøn). Han ble oppnevnt som verge for Hans Carlsøns tvillingsønner. Hans Carlsøns nest yngste datter (som var g.m. Aasmund Olssøn på Lista) klarer jeg fremdeles ikke å lese navnet til, men hun het neppe 'Charen' (som jeg i første omgang gjettet på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.