Gå til innhold
Arkivverket

[#80654] Rasmus Schriver og kone Elisabeth Kraus. deres liv og historie


Gjest Harald Linde-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Jeg søker all mulig informasjon omkring Conrector Rasmus/Erasmus Schriver og hans kone Elisabeth Kraus. De ble viet på kongsberg 23-11-1747 Permanent sidelenke: Lenke (nederst til høyre). Hvor kommer de fra, når er de født, evt. hadde de flere barn? All informasjon er velkommenBarn jeg hittil har registrert: - Dina Margrethe Rasmusdatter Kraus Schriver f. 29-08-1765gift 1793 Johan Phillip Bokkenhofer Rasch - Rasmus Schriver f. 17-01-1767. flyttet til Kristiania i 1780 på tallet g.m. Charlotte Amalia Snell - Jens Schriver bl.annet git med Maren Mathea ring flyttet til Kristiania senere på 1780 tallet. - Apoteker Jonas Kraus Schriver f. kongsberg 11-10-1748 fullførte apotekerstudier i København 1780 og flyttet senere til Larvikg.m. Ingeborg Føyen fra TønsbergJeg er takknemmelig for all hjelp mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Litt tillegg:Conrector var fra gammelt av en tittel på lærer, medforstander eller embedstittel på den som i rang fulgte umiddelbart etter rektor.Forstår ikke helt hva dette dreier seg om, men viser dette jeg fant:Kraus, Jonas, best. av 3 dec. 1714 som geschworner ved Kongsberg sølvverk konf. 10 jan. 1733.LenkeDet siste viser sansynlig at navnet Kraus finnes på kongsberg i 1714.Håper noen kan hjelpe meg med mer informasjon.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke stort fra min side heller, men de datoer du oppgir som fødselsdatoer, er dåpsdatoer. De 3 barna med tilknytning til Christiania (Jens, Dina Margaretha og Rasmus) kjenner jeg ganske godt, men har lite å tilføye om Kongsbergfamilien og livet der. En datter Dorothea, døpt 21.03.1752, kan jeg føye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Litt om Krauz på Kongsberg:Jonas Krauz ble født på Røros 16.3.1678. Til Kongsberg kom han før 1700. Han var gift 3 ganger og 'var velsignet med 14 barn', men trolig vokste ikke all opp. Jonas Krauz ble begravet på Kongsberg 4. mai 1756 (da oppgitt å være 84 år gammel) Lenke .Jeg vet ikke om Elisabeth var datter av Jonas, men jeg ville nok starte letingen på Kongsberg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Tusen takk alle sammen for rettelser og tillegg. 'Løse tråder' kan jo være med på å skape et større bilde og alt ser ut til å være med på å bidra til en større sammenheng.Jonas Krauz kom altså til Kongsberg omlag 22 år gammel fra Røros. (Jeg fant ham som fadder til Gierhard Kock, f 1702)De fleste barna til Jonas bør vel da være født i Kongsberg? Da kan jeg bare begynne letingen :-)Så var det navnet Schriver da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (6). Ifølge Huhnhäuser var Jonas barnebarn av Berent. Det passer nok bedre med alderen også. Berent igjen skal så være sønn av pukk-stigeren Caspar Kraus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Harald Linde-Nielsen

Jeg har desverre ikke funnet fødselen til Elisabeth Kraus..... og evt. om hun er datter av Jonas Krausmen har funnet en artikkel av Av Harald Horten og Stig Nyberg der Jonas kraus er omtalt. sølvfunnet i Tron. Usedvanlig spennende lesning. Året i artikkelen er 1722. [url="http://www.slektentax.com/Arbeidets_Rett_20112009.pdf>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Apoteker Jonas Krautz Schriver i Larvik er barn av Rasmus Schriver. Han har med stor sansynlighet fått navn etter sin morfar.Jeg trenger å få bekreftet denne koblingen ved å finne Elisabeth Kraus fødsel. Det er merkelig at Elisabeth ikke er nevnt i skifter fra kongsberg fra denne tiden.Desverre finner jeg ikke navnet Elisabeth Kraus i kirkebøkene... Jeg kan tenke meg at hun ble født - 1720mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Dåpen var 1. august 1727.Permanent sidelenke: Lenke Høyre side'Geschvorner Crausis datter Elisabeth. Fad. OberBerghauptmand Gabel, JustitRaad Rosencrants, hytte?? Svabe, Madame Jochum(?) Jurgens, Madmoiselle Bomhof'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Ja tusen takk til Gunn for denne hjelp. Og takk til Bjørg som gjorde at jeg måtte bli tydeligere på spørsmålsstillingen min:-) Har prøvd å lese igjennom dette selv, men må nok øve mer på 1700-talls 'presteskrift'.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg mener at Jonas Kraus står nevnt i skiftet etter Berent Kraus (Kruse), så jeg tror han er hans sønn. Jonas Kraus står sikkert i sølvverksmanntallet av 1711, og der står vel hvor gammel han mente han var. Det er sikkert noen som har en kopi av dette og kan slå opp. I et vitneprov på Kongsberg 19.09.1741 fortalte han at han hadde gått på skole på Røros sammen med barna til Johan Georg Tax. Det å ha vært i 1687/1688. Når disse barna var født, er ikke helt klart, men trolig i perioden 1668 - 1678. Det peker nok mest i retning av at Jonas var født rundt 1672, og i så fall trolig på Kvikne. Berent Kraus flyttet til Røros med sin familie kort tid etter, trolig 1673.Bjørg, hvilken kilde sier at Jonas Kraus ble født på Røros 16.03.1678?Jonas Kraus begynte i 3. bergmåned 1697 ved Reichentrost gruve på Kongsberg. Jeg har ikke sett ham før det. Han ble til slutt geschworner, altså driftsleder for et større gruveområde. Av og til måtte betjenter fra Kongsberg reise ut på oppdrag andre steder, og geschwornerne Jonas Kraus og Anthon Tax besøkte det hadelandske blyverk i Lunner både i 1737 og i februar 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Stig (19): Kilden for Jonas' dåp på Røros er Huhnhäuser. Hvor han har datoen fra vet jeg ikke, men han kan vel ikke ha tatt det ut fra tomme luften. Her er teksten:Kraus, Beret, Steiger, Sohn des Pochsteigers Caspar Kraus, verh. mit Malene Prydtzer, vermutlich eing. 1624 mit seinem Vater, zunächst am K.S. tätig, 1657-62 Steiger am Kvikne-Kupferwerk.Ein Enkel von ihm war Jonas Kraus, geb. 16.3.1672 in Röror, gest. 1756, begr. 4.5. im K., zunächst Lehrjunge am Kvikne-Kupferwerk, 1696 Hauer am K.S., 1698 Untersteiger in der Grube Segen Gottes, 1706 Obersteiger, 3.12.1714 Bestallung als Geschworner am K.S. Jonas Kraus war dreimal verheiratet und hatte 14 Kinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Ved begravelsen til Jonas Kraus den 04.05.1756 skrev presten et langt avsnitt om ham i kirkeboken. Der står det at han var født på Røros ved Indsett jernverk eller kobbergruver. Det vil si Kvikne kobberverk, som også ble kalt Indset kobberverk. Så står det at han levde i '84 Aar ringere 7 uger'. Disse 7 ukene, omgjort til 49 dager, har Huhnhäuser (eller kanskje bergingeniør Ragnvald Støren) trukket fra begravelsesdatoen, og vips fremkommer fødselsdagen 16. mars. Ikke bare har man da gått ut fra at dødsdagen er lik begravelsesdagen, men man har også trukket fra istedenfor å legge til de 49 dagene. 'Ringere' må jo bety at han ble mindre enn 84 år gammel og dermed født på forsommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei StigJa, selvfølgelig er fødselsdatoen regnet utifra det som er skrevet ved begravelsen :) Godt tenkt!Du nevnte skiftet etter Berent Kraus. Hvor fant du det? Vil du legge inn en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.