Gå til innhold
Arkivverket

[#80680] Hvor er Birgitte Tronæs født ? Viet i Buksnes, Nordland 1841


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Her er vielsen: Kildeinformasjon (nr.8) : Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Ekteviede 1841, side 374-375. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2636&idx_id=2636&uid=ny&idx_side=-136>LenkeBirgitte dør i 1860, 63 år gammel og burde derfor være mulig å finne i 1801.Ved datteren Alettes dåp i 1842 står hun med farsnavnet Jørgensdatter (nr. 15): Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Fødte og døpte 1842, side 46-47. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Dette blir litt skot i blinde, men det finst eit Trones i Hemnes sokn i Rana prestegjeld (1801).I Hemnes i 1801 finn vi Berrith Jørgensdtr på Leern Øvre, 4 år gammal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Da hun giftet seg i 1841, står det at hun var enke. Har du funnet første vielse?Hun gifter seg i 1841 Med Bjørn Iversen, men ved barnedåpen du viser til, heter barnefaren Bjørn Nilsen. Er dette bare en skrivefeil i kirkeboka?Jeg finner ingen Jørgen nevnt under verken Troneset eller Øverleiren i Hemnes. Gardshistorien finner du her: http://caolsson.wiki.zoho.com/Gardene.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk for linken, Geir.Jeg stusset også på dette med Nilsen/Iversen, men faren til Bjørn heter Nils Iversen, så det er nok en sammenblanding her.Ved vielsen til Alette står det Iversen (nr. 7) : Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Ekteviede 1872, side 285. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Her er samme vielse i en annen av Fosnes' kirkebøker: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2517&idx_id=2517&uid=ny&idx_side=-42>LenkeJeg legger merke til et par ting ved første vielse: I motsetning til andre bruder, tittuleres hun 'Jomfru'. Videre er etternavnet skrevet Jørgensen, og ikke Jørgensdatter. Det kan derfor tenkes hun var av 'finere' slekt, og at etternavnet var et slektsnavn og ikke patronymikon.Et skudd i blinde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Iflg FS hadde Abraham og Birgitte disse barna.Ane Catrine i 1820.Ole i 1822.Oline Christine i 1823.Elias Didrik i 1825.Else Marie i 1826.Ane Catrine i 1829.Andreas Strand i 1832.Olethe Nicoline i 1835. Jeg har ikke sjekket om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det stemmer det. Har sjekket dåpen til disse for å se om det var noe å hente i forhold til faddere, men jeg fant ingenting.Bosted er Moe, men om det kan hjelpe aner jeg ikke.Birgitte er virkelig en gåte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har kikket litt på dette,siden jeg har endel av disse navnene liggende i databasen . Jeg tror ikke det at Birgithe bor på gården Moe betyr noe for hvor hun kommer fra. I 1801 bodde Abraham på gården Moe sammen med sin mor Anna Katharina Mosling og stefar Christian von DietrichLenke Abraham`s far var sannsynligvis Ole Erichsen Thronæs,han var prost bl.a. i Vadsø. Så jeg vil tro at Birgithe kommer fra en 'fin' familie som det er antydet i (9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Anne.Dersom hun er fra en fin familie, så bør det vel være mulig å finne ut av det.Det ser ut som om ingen fra hennes familie var faddere, så kanskje de bodde langt borte. Ikke enkelt dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Ericha Olsdatter Tronæs (1789-1830) var datter av prest i Vadsø, Finnmark, senere Fosnes, Namdal, NT, Ole Eriksen Tronæs (1745-1791). Om han hadde Tronæs-navnet fra fødsel eller fordi han bodde der som prest vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Erica var datter av tidligere nevnte Ole Erichsen Thronæs,og født på gården Trones i Fosnes NT ifølge mine notater. Men regner med at Litta ikke er ute etter forfedrene til Brigithe`s 1. mann,hun er vel mest ute etter opplysninger på hvem Brigithe var og hvem som var foreldrene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.