Gå til innhold
Arkivverket

[#80688] Medea og Helene Hansdøtre fra Birkeland på Feda, flyttet til Kristiansand


Gjest Petter Svindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Svindland

De var min bestefars tanterHelene var født 25.aug 1857. Hun har jeg ingen flere opplysninger om etter at hun flyttet, men det er snakk om i familien at hun døde på 50-tallet. På grunn av navneloven, antar jeg at hun het HansenMedea Elisabeth flyttet til Kristiansand som ugift i 1884. Hun står oppført sammen med søsteren som 'utflyttet' i kirkeboka for Feda dette året. Den fjerde april 1884 giftet hun seg i Kristiansand med kunstmaler Karl Johan Jakobsen. Hun oppgir Kristiansand som bosted. Dea nevnes i folketellingen for 1900. Da er hun kalt Medea E. Jakobsen, og har som yrke å være 'Hushulderske for Underoffisers-Elever' Hun har tre barn og jeg har gjennom DIS funnet hvor Medea ble gravlagt (slettet grav).Er det noen som kjenner til etterkommere etter Helene og Medea?mvh Petter Svindland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Jeg tror jeg skulle ha det meste av hendelser før de flyttet samt folketelling 1900 for Medeas del. Jeg setter likevel pris på din interesse. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Ft 1900 for Kristiansand er siste sted jeg har funnet Medea (Kronprinsens Gade 38) Ft 1875 for Feda er siste gang Helene er nevnt, men i 'Grannen' (hisoriebilag til Flekkefjordsposten) mener jeg at det stod en plass at hun flyttet til Kristiansand og døde der rundt 1950.mvh Petter Svindland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Hei Denne Helene Marie er nok datter til Medea, og tydeligvis oppkalt etter sin tante. Jeg har navn på Medeas barn fra denne folketellingen, men ikke mer om hvor de ble av. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Konfirmasjon Hans Jacob,se nr 29,her står det en anm om lysning i 1910 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 19 (1893-1904), Konfirmerte 1899, side 101. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5126&idx_id=5126&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-102>LenkeHer er vielsen i mai 1910 , nr 20 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 19 (1905-1914), Ekteviede 1910, side 207. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Konfirmasjon Olaf Richard,nr 5 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 21 (1905-1916), Konfirmerte 1906, side 27. Permanent sidelenke: LenkeHan er også gravlagt i Kristiansand(i 1968)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Kjempeflott ! Dette var et bra spor og jeg sitter med en følelse nå at det er slektninger der ute et sted.Tusen takk! mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.