Gå til innhold
Arkivverket

[#80704] Nicholas Hansen gift i Victoria, Australia 1884, f. i Norge


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Ja, skulle gjerne sett kva som står i dødseldinga då Benedigte døydde, men det spørst vel om krk. kontoret er spesielt interessert i gjera leitejobb for meg/oss.Men eg kan jo gå gjennom krk.boka for Flekkefjord før eg spør om hjelp(men det vert ikkje no, no er det senga neste ;-), det kan jo vera ho har flytta til 'byn', på sine gamle dagar...Ja, det er klart at dette skulle me gjerne hatt 100% ikkje berre 99...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Godt spørsmål!Eg var i kontakt med krk.kontoret i Fl.fjord forrige fredag og spurde om dei kunne gjera eit oppslag. Det var heilt umogeleg, dei hadde det så utruleg travelt, men eg kunne prøva igjen idag, så kaaanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Idag hadde dei tid til å hjelpa, men ho fantes ikkje verken i Nes eller Flekkefjord! Det var dumt!Så då er me på same stad, bror død i Melborne, Amerika....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ein ting eg kom på no, utflyttarlista frå Nes, kanskje der er noko, men eg kan ikkje leita der no...så dersom nokon har tid, så berre ta dykk ut ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg gikk gjennom utflytterlistene (21), og fant en del som utvandret til Australia, men ikke ”vår mann”.Problemet (som jeg har litt med erfaring med fra Vanse prestegjeld), er at sjøfølk som ”gikk i land” i utenlandske havner bare unntaksvis ble ført i disse listene. Og det er vel overveiende sannsynlig at en mann i 20-års-alderen fra Flekkefjord, som ennå ikke har stiftet egen familie, er av nettopp dette slaget.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har slett ikkje tid til dette idag, men det er som bia til sukkeret ;-))Tusen takk for dette Iver! Men det eg tenkte på var utflyttarlista på jakt etter systera, sidan ho ikkje finnes i bøkene for Nes/Flekkefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Søsteren (Bendikte) ble døpt 26.aug.1849 i Nes som ANNE BENEDICTE: (Nr.64 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=933&idx_id=933&uid=ny&idx_side=-29>Lenke ) Og konfirmert samme sted i 1863. (Nr.53 Lenke ).Hun oppholder seg ikke sammen med familien i 1865, - trolig fordi hun er i tjeneste ett eller annet sted. – Som for eksempel her på Tromøya ved Arendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, det er vel godt mogeleg rett dame, men i dødsmeldinga for mora står ho ført som Bendigte Hansen, Sunde, så ho må nok ha flytta heim igjen, ser det ut for.Tusen takk for engasjementet :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Den som har rask internettforbindelse kan jo ta en titt i 'Panteregisteret' for Flekkefjord-der kan være ting å finne om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sigbjørns forslag bør ikke være uprøvd.Den Bendekte Hans. som vi finner sammen med bror og mor ved FT1900 i Nes Flekkefjord på Sunde Lenke er utvilsomt den Anne Benedicte som vi finner døpt (1849) og konfirmert (1863) i Nes (lenker i innlegg 58) med Hans Ulrik Nielsen Sunde og Anne Malene Pedersdatter som foreldre.Det er jo hele 35/37 år mellom konfirmasjon/FT1865 og folketellinga i 1900, og det er jo meget naturlig at den ugifte kvinnen gjør tjeneste på ett eller flere steder utenom Sunde i løpet av denne tiden. (Hun på Tromøya er kun ment som et eksempel på hva som kan ha hendt i 1865, og er ikke kontrollert)Men jeg tviler på at en eventuell klarhet i hennes bevegelser i denne tiden vil bringe oss nærmere en 100-prosent sikkerhet vedr. identiteten til norsk-australieren Nicholas Hansen (som jeg oppfatter som trådens mål).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Her er dødsattesten. Den viser at faren var fisker og at han hadde vært i Australia 64 år ved død 1942. Da skulle han ha kommet 1878 og ikke 1873 som jeg fant.

bilete10126.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk til Iver for nytt innlegg i denne debatten, eg trur heller ikkje at hennar tidlegare arbeid har noko å sei. Men det eg har eit håp om er å finna dødsdatoen hennar, den trur eg kanskje kan gje eit svar om Melborne, Australia ikkje Amerika :-)Berit: Takk til deg også :-) Det som står om kva tid folk kom til Amerika, har eg sett mange gongar har vore feil, vil tru det gjeld det same for folk som kom til Australia. Det hadde sjølvsagt vore supert å fått det svart på kvitt at Nicholai er Nicholas. Kanskje svaret ligg i dødsmeldinga til systera, men det var å finna den då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, det er mange ting som stemmer her, men det manglar liksom den siste avgjerande beten, for å kunne vera heilt sikre.Eg har forresten nettopp sendt eit spørsmål om oppslag i Sjømannsrullane, har tenkt på det tidligare i denne leitinga, men så har det fore frå meg.Men no er det iallfall gjort! Spennande å sjå kva som vert svaret derfå :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Berit og Mariann:Dødsattesten (innlegg 62) sier altså at Nocolas bosted i Victoria/Australia er MELBOURNE. Dette matcher med innlegg 48 vedr. Anne Malene Hansen sin død. Utskriften fra immigrasjonslista-passager-lista i innlegg 8 tror jeg neppe har feil ankomst-år, siden alderangivelse matcher.. Dødsattesten i innlegg 62 mantcher også med et fødselsår ca. 1853.Om noe er feil så tror jeg heller dødsattestens tidsangivelse på antall år i Victoria/Australia er feil.Likeledes er det grunn til å merke seg at farens (Nils Hansen) sitt yrke er ”fisherman”. Niels Ulrik Hansen har ingen yrkesangivelse ved dødsfallet i november 1896 Lenke , og ved FT1865 er han Husmand med lidt jord…arbeider ved reberbane. ”Fisker” som yrke er ikke nevnt, men på den annen side, så vet vi svært lite om hva slags profesjon han hadde fra 1865 og utover.Ut fra bosted er jo fisker-yrket meget nærliggende.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Fekk svar frå Statsarkivet allereide idag :-))Ja, ka ska me sei?Dette er berre så bra!! sjå her:I annotasjonsrullen 1868-1896 for Flekkefjord mønstringskrets (Kristiansand mønstringsarkiv Æ-2) er Nicholai Hansen oppført under patent nr. 526. Ifølge rullen mønstret han på 'Eacharis' (?) den 10.04.1869 fra Arendal til stersjøen og mønstret av i Arendal igjen den 20.11.1869. Den 28.09.1870 mønstret han på 'Harmoni' fra Flekkefjord til England og mønstret av i London den 12.02.1873. Flere innførsler på ham finnes ikke i annotasjonsrullen.Fra annotasjonsrullen er han overført til hovedrullen under patent nr. 958. Her finnes ingenting innført om hans karriere som sjømann, ut over hans avmønstring i London i 1873. Det eneste vi har funnet, er en anmerkning i hovedrullen 1868-1900 (Kristiansand mønstringsarkiv N-5) hvor det står: '1886 opgivet bosat i Australien'.No har eg snakka med den hjelpsame mannen på Stasarkivet, han kunne opplysa at denne Nicholai Hansen var f.09.11.1852 :-)) Alt stemmer!!Tusen takk til alle gode hjelparar!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Veldig spennande! og kjempegøy at me klarte å finna ut av det!Det er mange år sidan eg fann spørsmålet frå Vini og forsøkte å hjelpa, men lukkast dårleg med berre namnet hans og ingen andre referansar.Dette var heilt topp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Veldig moro! - Utrolig bra at Mariann fikk en slik skikkelig bekreftelse!(Men jeg må jo samtidig si at jeg ville blitt veldig overrasket om det ville blitt et annet resultat)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.