Gå til innhold
Arkivverket

[#80705] Hvem var foreldrene til Birgitte Marie Brønlund (1736-1769)?


Gjest Inge M Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik Buch

Per Nermo har foreldrene som Søren Andersen Brønlund (b1692, d1760) og Margrethe Marie Hansdatter Rafn (b1700). Jeg noterer at Karlsøy er er nært Dverberg hvor faren var født, og Myre hvor faren døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Takker. Karlsøy i nordre Troms er vel et stykke unna Andøya. Med Myre menes det vel her ikke Myre i Øksnes kommune men Myre, Dverberg, Andøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Inge, du har rett! Karlsøy kirke er nord i Troms; Karlsøy nord for Bodø er visst et mye mindre sted... Myre må være ved Dverberg (kirke), og ikke på Langøya ved Vesterålen, så de to plassene er et godt stykke fra hverandre. Men folk i Nord-Norge var tøffe! Jeg noterer også at PN har dødsåret for SAB som 1757, ikke 1760. Let's get it right!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Snodig. Søren Brønlund og Margrethe Ravn fikk ei datter i 1727 som de kalte Birgitte, men hun gifta seg med Henrik Kristoffersen på Myre (stemmer, i Andøy) og døde i 1788. Sjølsagt er det mulig at Søren og Margrethe også hadde ei datter de kalte Birgitte Marie, men snodig likevel. Det mangler forøvrig kirkebøker for Dverberg sokn på den tida, så dokumentasjonen er problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(2:) Det er ikke verifisert at Birgitta Maria Brønlund (1736-1769) var datter av Søren Anderssøn Brønlund og Margrethe Marie Rafn, og jeg har derfor anmerket dette på web med noten '(usikre foreldre)' (http://nermo.org/slekt/d0046/g0000098.html#I12604).Ekteparet var foreldre til Johanna f.1725 (g. 1748 m. Søren Eriksen Normann), Birgitte f.1726 (g. 1748 m. Henrik Christopherssøn Myre) og Hans f.1733. Det er kanskje ikke så sannsynlig at det var to Bigitte i samme søskenflokk som vokste opp ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Bror til Søren Brønlund, Jens Brønlund (gift m/Gidsken Trane), hadde også ei datter som het Birgitte Maria, men hun levde så seint som i 1772, iflg. mine opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet den 9. mai 1711 etter Trondhjemsborger med handelssted i Leikvik, Trondenes, Christen Mathisen Thrane (c1639-1709), g. 1. ca. 1662 m. Øllegaard Tygesdatter (1634-1672) og 2. m. Maren Jensdatter Hveding (1650-1721), skal det være opplistet flg. gjenlevende barn: Øllegård (gift), Gidsken (28), Mathias (gift), Maren (21), Riborg (12), Margrethe (12), Jens (10). (Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke selv har sett skiftet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Skiftet etter Christen Mathisen Thrane i 1711 indikerte at Gidsken var 28 år gammel da, så hun må være født i 1687, 53 år før Birgitte Marie ble født. Jeg synes en mor på 53 år er lite sannsynlig...Birgitte tror jeg var oppkalt etter Birgitta Jensdatter Bloch, moren til Søren og Jens. Den andre Birgitta var vel søsteren til Søren og Jens, Birgitte Andersdatter Brønlund. Marie var vel middel-navnet til Margrethe Marie Hansdatter Rafn, Søren's kone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(16/17:) Men hvis man 'tror' at Birgitte er oppkalt etter Birgitta Jensdatter Bloch så må man kanskje også 'tro' at hun er sistnevnte barnebarn. Er det andre potensielle foreldre i BJB's barneflokk enn Jens, mener du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(16:) Det var ikke Birgitte Maria (muligens Sørensdatter) Brønlund f. 1736 som var datter av Gidsken Christensdatter Thrane (f. ca. 1683), derimot hennes kusine av samme navn (se innlegg #10), datter av Søren's litt eldre bror Jens Andersen Brønlund. Denne Birgitte Maria (Jensdatter) Brønlund skal være født ca. 1725, og levde enda i 1772. Å bli mor som 42-åring var vel kanskje litt uvanlig, men det forekom dengang også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.