Gå til innhold
Arkivverket

[#80719] zahlkasserer Andreas Schaft og Petronelle Nicoline Green


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Han 1760-1826 iflg. Wikipedia mv, hun 1771-1857.De fikk bl.a. barna Martine Elisabeth 5.8.1799-20.5.1843, Andrea Emilie 25.4.1803-1.12.1847 (begge gift med sogneprest Magnus Andreas Gjør 1801-1874). Samt sønnen Herman Christian døpt 5.feb.1807 - 1878 og Julie Camilla Schaft 15.8.1814 - gift med Christopher Henrik Holfeldt Tostrup 1804-1881.I kb når barna døpes heter moren Petronelle Nicoline Green, men i ft1801 heter hun Petronelle Nicoline de Seue Lenke. Her står det at Andreas er 31 år, men det stemmer ikke med at han skal være født i 1760 (!)Når jeg dessuten ser at Christopher H.H. Tostrup har en datter Louise de Seue Tostrup f. 1843 (som ble gift med Carl Ludvig Plaltou Gjør), må de Seue-navnet kanskje være det riktige, eller er det Green ?Christopher Henrik hadde også døtrene Agnes -1863 som var gift med major Johan Altenburg Paus 1833-1894 og Walborg 1836- gift med Herman Fredrik Arnberg Gjør 1828-1905.Det finnes mye skrevet om Andreas Schaft, Schafteløkken mv, men hvor kom han fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det, Geir.Jeg har forsøkt å finne ham i kb, og når Sel ikke går så langt tilbake må det vel være en av de kommunene Sel grenser til idag (Dovre, Fron, Sør-Fron, Nord-Fron, Vågå eller Folldal som ikke ligger i Oppland). Av disse er det vel bare Vågå som går tilbake til 1760. Folldal 'betjenes fra 1747 av sogneprestene i Lesja og Tynset' står det i sognehistorikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

OBS, når jeg sjekket dette må sent i kveld ser jeg at jeg ikke har skrevet ned kilden (og den er ikke Sigurd Engelstads bok om Schaft og Omejer fra 1938, men muligens er det samme kilde som ble brukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk skal du ha.Jeg forsøker å få tak i boken - og evt. Arne B. Holm. 1987, St. Hallvard, nr 2. ”Zahlkasserer Andreas Jørgensen Schaft”, side 42-47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I St.Hallvard skrives ikke annet enn at han var født i Sel i 1760, ingen kildeangivelse (slikt finnes ikke i artikkelen). Erfaringsmessig må man lenger tilbake i St.Hallvard-årgangene før man finner noe interessant som ikke er resirkulert materiell (tilsvarende også for Byminner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Da sparte meg du for det.Jeg har ellers funnet både faren, bergskriver Jørgen Diedrichsen Omejer (Schaft) og hans hustru Elisabeth Cathrine Fallei (Fallej) og en rekke søsken. I kb (Lesja) er noen konfirmasjoner og da brukes Omejer - ikke Schaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg finner at Jørgen Omejer er vitterlighetsvitne for auksjonsskjøte 4.5.1753 i Trondheim og senere det samme 19.10.1756 i Trondheim jfr. Pantebok 2C 07 1746-1761 for Trondheim by http://digitalarkivet.no/da/pb16011746.pdfDette indikerer, tror jeg, at hans barn Else Marie 1747, Didrik 1751, Marie 1755 bør være født i Trondheim og at han senere flyttet til Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg må dessverre torpedere min konklusjon i (8). Jeg finner at det var to forskjellige Jørgen Omejer som fikk barn på 1750-tallet. Han som var i Trondheim het Jørgen Andersen Omejer gift med Karen Martha Mogensdatter Omejer. [url="http://hatchfamilyhistory.googlepages.com/LennertGabrielDelangeCascadingFamilyGroupsheets.pdf>Lenke (beklager at dette ikke er en direkte link).Jørgen Diderichsen Omejer Schaft gift med Elisabeth Cathrine Fallei, var sønn av Diderich Schaft og Elisabeth Maria Omejer. Disse navn fremkommer via broren Gerhard Schaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.