Gå til innhold
Arkivverket

[#80722] Hvor og når døde Mekkel Jensen, Vang


Gjest Liv Biseth Berger
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Biseth Berger

Jeg har ikke klart å finne ut når og hvor min tippoldefar Mekkel Jensen døde. Det fremkommer heller ikke i bygdeboken for Vang bind 2.Mekkel Jensen er født 'uægte' på Vesle-Ingvoldseie 26. mai 1822. Hans foreldre var Kari Mortensdtr. og Jens Larsen. Mekkel Jensen giftet seg i 1851 med Marte Gudmundsdtr. født i Åmot 28. september 1821. De hadde 6 barn sammen.8. mai 1845 fikk Mikkel Jensen og Kari Andersdtr. født 19. januar 1825 på Ålstadeie, sønnen 'uægte' Johannes født samme sted. Dette er min oldefar. Se bygdebok for Vang bind 1 side 176. Der står det bilde av ham.Under FT 1865 bodde familien på Granstuen og i 1875 var Mekkel Jensen innerst på Gransveen.Marthe Gudmundsdtr. døde som husmandskone 25. mai 1884 på Granseie. Hun sto ikke oppført som enke i kirkeboken.Jeg har lite opplysninger om min tippoldefars barn, bortsett fra den eldste sønnen Kristian født på Lerberg 27. februar 1852.Mvh Liv Biseth Berger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Gravlagde i Vang ligger søkbare her på Digitalarkivet men jeg finner ingen Mikkel Jensen gravlagt i Vang,1884-1900,som passer.Ble noen av barna bosatt utenfor Vang,slik at han kan ha flyttet til en av den etter konens død? Som forøvrig var 24 mai :-)Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Hei Else KariDødsdatoen til Marte Gudmundsdatter var en feilskrift fra min side. Jeg har riktig dato i basen min.Barna Kristian Mikkelsen og Karen Mikkelsdtr. ble født og døde i Vang. Johan Mikkelsen f. 01.10 1859 Vang, Mathea Mikkelsdtr. f. 22.11.1862 Vang og Gina Mikkelsdtr. f. 26.03.1866 Vang vet jeg ingen ting om. De kan selvfølgelig ha flyttet.Jeg har ikke funnet Mekkel Jensen død i Vang eller Løten. Det har heller ikke vært noe skifte etter han.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Fant en enkemann Mikkel Jensen f 1822 d 1899 i Furnes, men har var født i Furnes av andre foreldre så han er utelukket. Og hvis to av hans barn var bosatt i Vang og døde der er det mest trolig han ikke flyttet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare til info så flyttet pikene Gina og Mathea Mikkelsdøtre Granseie til Christiania,det står reg 19/8 1893,med kommentaren 'utflyttet for et par år siden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Takk for opplysningen Else Kari. Da må jeg lete videre på disse to i Kristiania.I følge bygdebok for Vang bind 2 står boren Johan f. 01.10.1859, konf. Høknes 1874 og tjente på Høknes 1875. Jeg har dessverre ikke bygdeboken nå, slik at jeg vet ikke om han ble i Vang.Min oldefar har antagelig ikke hatt kontakt med sin far. Han fikk stefar rundt konfirmasjonsalderen. Stefaren ble kalt far, og han og moren flyttet til min oldefar i Kristiania i Kongensgt. 10. Der døde de.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det kan jo være at Mikkel har vært på besøk til sine døtre i Kristiania og dødd der ? Jeg finner ham iallefall ikke i Vang,Furnes eller Hamar. Han kan jo være uteglemt,men..mest sannsynlig døde han et annet sted.Er det forresten hans mor som dør på Granseie Kari Martinsdtr(feil for Morten?) 13/10 1883 f 1796 ? Søsteren Karen som dør 14 år gml i 1871?Da begynner det egentlig å bli tynt med familie i Vang så jeg heller nok til at han kanskje dør annensteds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Ja, det stemmer. Morens navn er Kari Mortensdtr.Eldste sønnen Kristian g.m. Anne Evensdtr. bygde Bratli i Vang, og her har jeg mange opplysninger fra bygenboken for Vang og kirkebøker.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her ser du hvor Johan ble av viede nr 11 Lenke feil fødselsår men det er rett i folketellingen 1900 der han bor som gårdbruker på Øverengen Østre Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Tusen takk for hjelpen Else Kari.Jeg ser at det er Mekkel Jensens sønn Johan. Nå blir det å følge sporet på dødsfallet til hans far på Østre Toten.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.