Gå til innhold
Arkivverket

[#80725] Postkort 1904 - Fra fevik, eller?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Fikk et postkort i dag som jeg undrer på om kan være fra Fevik. Det er stemplet på Fevik og også påført stedsnavn Fevik med dato. Men kan dette referere til skrivested? Kjenner meg ikke igjen. Kan det ha vært slike militære eksersisplasser her?

bilete10013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tviler på om bildet er fra Fevik, men det står noe i den 'loddrette' teksten, som jeg ikke helt klarer å lese - et aller annet om at avsenderen har 'været ude og excerceret' (?), men at vedkommende 'er nu paa Fevig igjen'...Spørsmålet blir vel da: Hvor i Grimstad-området fantes det en ekserserplass i 1904?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg tenkte også litt på Hove, men den var kanskje aktuell senere. Og så var jo dette 'nesten' 1905. Kunne det være ekstra mange steder man hadde eksersis da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for gode bidrag, om vi ikke er sikre ennå.Kortet er, om det skulle interessere, sendt til Mr. Harry Eberhardt, Milacca (?), Minnesota, USA. Formuleringen, som Oddbjørn er innom, må være 'Kjænder du mig igjen? Har været ude og exerceret i sommer. Her ser du et billede fra vagten! Haaber du lever bra! Er nu paa Fevig igjen og bygger skibe. Har ogsaa været i Brevik en tid i sommer. / Haaber at faa høre lidt fra dig ved leilighed. Kan hilse fra den unge dama fra barneballet. Mere udviklet nu! Hils familien. Hilsen Nikolay.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne meddelelsen må en vel forstå dithen at eksersisen ikke trenger å ha foregått i nærheten av Fevik (eller i Agder overhodet). Den er avsluttet før kortet skrives, og han er det i august 1904 i arbeid på jernskibsverftet (der han tydeligvis også har vært før eksersisen). Han skriver ellers at han har vært i Brevik i løpet av sommeren, så da kan en vel like gjerne tenke seg at det er snakk om en ekserserplass på Østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det er selvsagt interessant å finne ut hvor dette kommer fra. Men mitt hovedspørsmål er nok besvart; dette er neppe et foto fra Fevik eller det nærmeste distrikt. Takk for vennlig deltakelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.