Gå til innhold
Arkivverket

[#80726] Kong Christian VI besøg i Furesund under Norgesferden sin i 1733?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Kong Christian VI besøg i Furesund under Norgesferden sin i 1733?Det er med en trist baggrund jeg stiller spørgsmålet.Artiklen i BT.no afJan Stian Vold Ane Elisabeth Børhaug Publisert: 09.sep.2010 06:54,Oppdatert: 09.sep.2010 14:10Oplyses det at:”Kong Christian VI og følget hans skal blant annet ha overnattet på stedet under Norgesferden sin i 1733.”Findes der dokumentation for ovenstående og i givet fald hvor kan man søge den?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Egil, tak for lenken.'I modsætning til sin rejselystne fader holdt den tungsindige og religiøse Christian 6. sig stort set hjemme. Bortset fra et enkelt besøg i Norge og hertugdømmerne holdt han sig for det meste til sit arbejdsbord. Han var en sky og indesluttet natur, der holdt sig på afstand af offentligheden, og med tiden stivnede hoflivet da også i kedsommelig ensformighed. Musikken ved hoffet var religiøs, man dansede ikke, og Christian 6. deltog, af både helbredsmæssige og religiøse grunde, kun sjældent i de traditionelle kongelige jagter.' http://www.danskekonger.dk/biografi/ChrVI.htmlDet er underligt at tænke sig, at han skulle gå i land og overnatte på så beskeden et sted som Furesund.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leif Hidle

Reisen er beskrevet i boka 'Norske Reise Anno 1733'. Faksimileudgave af Håndskrift i Hendes Majestæt Dronningens Håndbibliotek København, Poul Kristensens Forlag,1992.Leif H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Mange tak til Leif for oplysningen, den bog vil jeg læse.Mine tip3-oldeforældre ejede gæstgiveriet, og det var barndomshjem for min tip2-oldemor.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hans Falch

Jeg vil lige afslutte temaet ved at vise dokumentationen for det kongelige besøg i Furesund den 11. august 1733. Billederne er fra ovennævnte bog.Jeg kan endvidere oplyse, at de meget fine plancher som viser rejsen i 1733 og den tilhørende tekst er meget spændende læsning.Mvh Hans

bilete10353.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Jo da, jeg har overvejet det, men så kommer alle husene til at stå på enden; derfor valgte jeg at gengive det som det er på planchen.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leif Hidle

Hei Hans Glimrende at du fant det du søkte etter i boken fra 1733. Boken er en nitid dagbok fra hele reisen, og som det tok måneder å gjennomføre med tildels store anstrengelser. Interessant er også de fine plansjene og kartene i boken. Skulle gjerne sett de flotte æresportalene i full størrelse, det må ha vært et imponerende syn for datidens folk.Mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.