Gå til innhold
Arkivverket

[#80729] Noen som har problemer med Aftenpostens elektroniske arkiv?


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Er det bare meg og min datamaskin som slår seg helt vrang, eller er det flere som har problemer med Aftenpostens elektroniske arkiv?I første omgang tenker jeg på søkermotoren. Dersom jeg søker i arkivet og får treff kan jeg stort sett ikke lenger klikke meg direkte inn på aktuell side. Gjør jeg dét skjer det ingen ting på år og dag. I stedet må jeg manuelt skrive inn den aktuelle datoen, huske noenlunde hvordan siden så ut, og deretter bla meg frem til aktuell side. Får jeg så mange treff at de fordeler seg ut over mer enn én treffside (det er vel 10-15 treff som vises av gangen) kan jeg ikke lenger forflytte meg til treffside 2, treffside 3 og så videre uten at hele søket nulles ut og jeg enten får beskjed om at det er 0 treff eller får se bare det aller siste treffet.Ellers er det jo en del sider som er blitt svarte i skanningen og tilsynelatende også noen utgaver som mangler noen sider, og som jeg håper kommer til å bli ordnet opp i etter hvert. Akkurat dét har jo heller ikke noe her på brukerforumet å gjøre, men er noe jeg eventuelt må ta opp med Aftenposten. Derimot har jeg opplevd ved et tilfelle (noterte meg dessverre ikke datoen) at avisen som kom opp slettes ikke var Aftenposten med en lokalavis fra Trysil eller Glåmdalen eller liknende! – Noen andre som har hatt slike opplevelser?Da jeg nå i morges skulle logge meg inn på kontoen min kom jeg, med mitt eget brukernavn og passord, inn på kontoopplysningene til en mann som heter Thomas Kragh og ser ut til å bo i Danmark i stedet for inn i nyhetsarkivet. Slå den! Dog fikk jeg ikke tilgang til nyhetsarkivet som sådant, bare abonnementopplysninger, adresse, e-post, ordrenummer med videre til denne fremmede mannen.Jeg kommer nok til å gjøre en henvendelse til Aftenposten om alt dette, det er jo der dette mest naturlig hører hjemme, og vi snakker jo tross alt om en betalingstjeneste her, men nettopp derfor er jeg litt interessert i å høre om det er noen andre enn meg som har gjort seg liknende erfaringer. Det kan jo være at noe skyldes sikkerhetsinnstillinger og hva vet jeg her hos meg? Dog synes jeg det er litt pussig at dette plutselig skal skjære seg så til de grader, for meg bekjent har jeg ikke forandret noen innstillinger på datamaskinen – og å klare komme inne på en annen konto enn min egen er jo ikke en feil som ligger her hos meg.Andres synspunkter, råd og opplevelser mottas med takk!Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Marius :o)Jeg har ingen problemer med arkivet, alt går som det pleier. Helt underlig det du beskriver. Du bør kontakte Aftenposten snarest.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Rigmor!Takk for svar. Ja, dette er merkelig og upraktisk på alle sett og vis. Jeg tolker innlegget ditt dit hen at du søker i vei i vilden sky, får lange trefflister og klikker deg mellom trefflistebilde nr. 1 og 2 og 3 som du vil, går direkte inn via lenken du får frem i trefflistene og i det hele tatt?Kom på en ting som kanskje kunne være interessant i sammenhengen: Hvilken nettleser bruker du?Jeg skal ta kontakt med Aftenposten, det er helt sikkert, men drøyer litt utover dagen og håper at noen andre også henger seg på med erfaringer og synspunkt.Kan jo fortelle at jeg selv også kommer meg inn i arkivet som meg selv og har tilgang nå, men selve søkermotorproblemene er som skissert over fortsatt. Og dét har de vært en stund uten at jeg helt har orket å ta tak i saken. (Har nemlig vært igjennom en runde med Aftenposten før også hvor jeg etter å ha begynt med et abonnement for en måned ville ha et årsabonnement. Men dét var ikke så lett å få til, og når det endelig var i boks lå det tilgang til TO ulike abonnementer i kontoen min i lengre tid, men dét skulle jeg jo ikke ha - enn si betale for. Tjenesten er fantastisk nyttig den, men ikke så nyttig at jeg trenger både et løpende månedsabonnement og et løpende årsabonnement på den samtidig...).Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, MariusJeg har hatt de samme søkeproblemene som du beskriver. Som deg har jeg tenkt at det må være noe med oppsett/sikkerhet på min maskin, men kan ikke finne noe feil. Har foreløpig ikke tatt kontakt med Aftenposten om dette.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Marius :o)Jeg har hatt tjenesten noen måneder nå og har aldri vært borti det du nevner. Jeg søker opp og klikker i vei på det jeg er interessert i og det kommer opp uten problemer.Klikker enten direkte på avissiden som kommer opp eller den blå skriften over.Det skal jo være helt kurant dette og ikke slik som du beskriver.Jeg aner ikke hvilken nettleser jeg har, eller hva jeg gjør for å sjekke det:o)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takk for innspill!Jeg tilhører dem som bruker Microsoft-produkter mer eller mindre ukritisk til alt datamskinrelatert jeg foretar meg, og nettleseren er følgelig Internet Explorer. Nå lastet jeg imidlertid ned Safari. Det som skjedde når jeg da logget meg inn på Aftenpostens e-arkiv var dels at jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde siste utgave av FlashPlayer på PC-en min (noe jeg ikke var klar over) samt en intrikat melding om et eller annet valg som ikke var stilt riktig for at sidene skulle virke skikkelig, og som skulle finnes under fanen avansert. Alle setningene var ikke leselige fordi halvparten av ordene av en eller annen grunn stod under selve søkebildet med tilhørende tekst, så jeg så ikke ordentlig hvilket valg det dreide seg om.Jeg valgte å ta det enkleste først, og lastet ned FlashPlayer, men dessverre uten å tenke på at den andre meldingen kanskje ikke kom til å dukke opp igjen. Dét gjorde den nemlig ikke.Nå er status som følger: Jeg kan BÅDE med Safari og med Explorer søke i arkivet og følge de treffene som kommer opp på første side med treff direkte til den angjeldende avissiden (enten ved å trykke på siden eller ved å trykke på den blå lenken), men jeg kan fortsatt ikke bla mellom de ulike sidene med treff dersom det er flere enn én. Da nuller systemet ut og sier at jeg ikke har noen treff overhodet.Noen datakyndige som har en idé om hva feilmeldingen jeg fikk, men ikke la skikkelig merke til om innstillinger under fanen avansert (som jeg for all del finner, men det er jo 'tusen' ting å endre der), kan ha vært? :-)Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.