Gå til innhold
Arkivverket

[#80746] Marthe Sørine(Serine) Hansdatter /Kristiansand fødd 1810.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

For omtrent fem år siden var jeg inne på debattsiden med denne kvinnen.(20784) Da gjaldt det hennes far som var soldat. Mye vann har runnet i havet etter den gang, og jeg har fått endel opplysninger om dette. Men denne kvinnen sin skjebne, ligger forsatt skjullt. Eller med andre ord, når tid døde hun og hvorhen? Marthe Serine ser ut til å være fødd 1 april 1810, gift 13 juni 1826 med Peder Tønnessen Kristiansand, kirkeboken forteller at hun var 18 år, men om dette er den rette kvinnen, så har hun knappt passert 16. Paret flyttet til Vestre Moland(dagens Lillesand) omkring 1835, to barn finnes døpt der. Peder døde 11 nov. 1838, og begraves ved V.M.Marte gifter seg igjen med en Bertel Gundersen, som kom fra Mandal, med han får hun en datter: Pauline Gurine fødd 28 april 1840. Marte blir enke på nytt i 1846. Jeg kan følge hennes liv i dagens Lillesand til omkring 1872, det har blitt gjort noen eiendomskjøp bl.a. Men etter den tid, er hun og datteren borte vekk. Kjell Rosenberg, som har skrevet om det gamle Lillesand, sier at datteren kom til Kristiansand. Jeg kan ikke finne henne. Store deler av hennes etterslekt, kom kring 1880 til Tvedestrand og Holt i AA. Uten at jeg finner Marte.Noen skal også ha dradd til Amerika, men jeg finner henne ikke. Skulle gjerne ha tettet dette hullet i slektstreet, for der svever endel usikre momenter her. Gode råd, og hjelp mottas derfor med stor takk.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det merkelig i denne saken er også, at bruden i 1826 ser ut til å bare være gode 16 år, jeg tvilte lenge på om jeg hadde riktig kvinne. Ved Marte Severine sin dåp i 1810, er innført som foreldre Gr.af 2 comp. Hans Larsen og Ellen Torgiusdatter. Da Peder og Marte døper sin førstefødde nyttårsaften i 1826 i Kristiansand, er Ellen Torgiusdatter fadder.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.