Gå til innhold
Arkivverket

[#80757] fogd William Lembach og 2.hustru Birgitte Marie Fabricius


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg håper noen kan hjelpe med Birgitte Maries opphav. Jeg hadde notert at hun var datter av prest i Rudkøping Hans Sørensen Fabricius 1696-1755, men bortsett fra riktig tid, kan det heller se ut som hennes familie kom fra Norge. Dette oppdager jeg når jeg forsøker å sjekke ut William og hennes barn i kb for Lier. Der dukker det opp flere Fabricius som faddere og senere gift der.Jeg vet ikke når de ble gift, men første barn er vel Sophia Magdalene født 15.des.1767. William var før gift 8.apr.1758 med Margarethe Madsdatter Wiel som døde straks etter den 7.mai.1758 (på Norderhov).Kan William ha vært gift enda en gang ? Han dukker opp på skiftene i Lier først i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har funnet noe selv.Ved nevnte barn Sophia Magdalenes dåp var bl.a. inspektør Fabricius fra Laurvig fadder. Han kan identifiseres som sønn av controlleur Johannes Fabricius i Strømsø, Jacob Fabricius f. 1739 i Strømsø.Controlleuren får flere barn, bl.a. Hans døpt 5.jul.1726, Mads døpt 7.feb.1729, Birte Maria døpt 19.jul.1730, Jørgen Christian døpt 31.mar.1738 og Jacob født 1739 - alle på Strømsø. En Anne Helene Fabricius er også fadder i 1767 og er nok søster av Birthe Marie (Birgithe Marie).Jacob finnes i ft1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=18723&personpostnr=299932&merk=299932#ovre>Lenke 62 år gammel.Johannes Fabricius begraves 5.sep.1758 LenkeHustruen til er Catharina Emitz .... (siste navn er utydelig for meg) se 31.mar.1738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Etter mye jobb, må jeg gi Knut (2) rett. Det er mest sannsynlig at Birgithe Marie Fabricius er datter av tollinspektør Laurs Sørensen Fabricius i Larvik og 1.hustru Birgitte Marie Christiansdatter Humble.Begrunnelsen for dette er følgende:1) Det er ikke funnet noen konfirmasjon for Johannes' datter Birthe Marie f. 1730 i Strømsø (men barn før og etter). Hun døde derfor trolig ung.2) Ved William Lembach og Birgithe Marie Fabricius første barn i 1767 er fadderne Anne Helene Fabricius og inspektør Fabricius. Anne Helene Fabricius er også datter av Laurs og trolig ca 1 år eldre enn Birgithe Marie. Ingen av tollkontrollør Johannes Fabricius' barn i Strømsø er faddere for William og Birgithe Maries barn.3) Ekteskapet til William og Birgithe Marie er ikke funnet i Strømsø, og er vel mest trolig inngått i Larvik.Da kb i Larvik/Hedrum ikke dekker hverken aktuelle dåp, ekteskap eller konfirmasjon, kan disse ikke sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om denne (Lenke) Lauritz Fabricius (1695-1761), g.m. Sophie Magdalene Brinck ? Var han altså gift tidligere, med Birgitte Marie Christiansdatter Humble ? Hvem var hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har kilden: G.E.C.Gad, København 1937 Fabricius, Faaborg-slægten, se også en utmerket webkilde: [url="http://www.genealogy.fabricius-slaegt.dk/family.php?famid=F1390>LenkeJa, byfogd i Larvik mm. Laurs Sørensen Fabricius 12.2.1695-23.12.1761 var gift først (11.4.1730) med Birgitte Marie Christiansdatter Humble 10.2.1696-19.3.1740, men hennes foreldre er usikre. Nevnt er Christen Rudbechsen Humble og Karen Winther, men Christen døde vel før 1696.Laurs ble 11.9.1740 gift med Sophie Magdalene Brinch ca1719-11.6.1761.5 7 barn. I nevnte link opererer en med at Birgithe Marie Fabricius er født i 2. ekteskap, men ut fra alder må hun trolig være født i 1. - 88 år i 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.