Gå til innhold
Arkivverket

[#80767] Gina Torgersdatter f. 1878 på Flekken u/ s. Åsmundstad i fron.


Gjest Gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Svendstad

Hei jeg har ei dame her som heter Gina Torgersdatter f. 1878 på en plass som heter Flekken under Åsmundstad i kvikne i nord fron. Er det noen som vet noe om denne dama eller familien hennes? Foreldrene hennes het nok Torger Torgersen og Marit Paulsdatter. Hun fikk en sønn i 1905 som het Trygve Olsen (antar at det er olsen som er etternavn ettersom faren var Ole Olsen Grauphaugen) Denne gutten ble født utenfor ekteskap. Hvor ble han av? Han er halvbror til min bestemor Karen Olsdatter Opsalsløkken. Hennes far var også Ole OLsen f. 1884 Grauphaugen. Denne plassen som het Flekken under Åsmundstad var også i 1875 telling kalt åsmundstadlien. Er det noen som har noe info om denne plassen? Finnes den i dag?mvh Gunhild Svendstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Legger for ordens skyld inn dåpen til Trygve; da har vi en fødselsdato også med tanke på videre søk - Oppland fylke, Kvikne i Nord-Fron, Ministerialbok nr. 5 (1884-1914), Fødte og døpte 1905, side 68. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22478&idx_id=22478&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei Anne.... Jeg lurer mer og mer på om moren til Trygve kanskje giftet seg med noen på gården Brende?Derifra navnet Brende. Jeg har snakka med en kar ifra Kvikne og han vet hvor plassen Flekken lå. Det var en veldig fattigslig plass i kvikne baklia. Huset hadde jordgulv med noen planker å gå på.Det er i dag nedlagt og nesten grodd igjen med krattskog.Men han mente at tuftene var der enda. Han mente også at gården Brende lå i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ja,dette tenkte jeg også,etter å ha funnet Gina`s dåp,og sammenlignet den med Gina Brende som jeg også fant under gravminner. Hun står oppført som født 12.05 1878 og d. 17.11 1956. Dåpsdatoen stemmer. Hun ble gift 27.03 1912 i Kvikne Lenke Hun hadde da allerede 2 barn med Johannes, Anna f. 8 aug. 1907 og Ola f. 23. april 1909. De fikk også Magne 27. juli 1912 og Thorvald 10. juni 1914. Men hun kan jo ha giftet seg til navnet Brende senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei Anne.....Jeg har funnet under tinglyste dokumenter under Brende at Johannes O. Moen fikk skjøte på Brende i 1916.Lenke Da er jommen utrolig mye blitt funnet om Gina Torgersdatter. Takk til deg Anne for mye god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.