Gå til innhold
Arkivverket

[#80791] Ole Hansen Sandboe


Gjest Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Øien

Sist i 1770-åra dukker en 'sergeant Sandboe' opp i Soknedal i Sør-Trøndelag. Bygdeboka forteller at hans fulle navn var Ole Hansen Sandbo og skal være født i Vågå omkring 1744 og gift med Kjerstina Jensdatter Tronhus. Sistnevnte var datter av Jens Larsen Tronhus på Sørem i Vågå i hans første ekteskap. Mitt spørsmål er om noen vet noe om bakgrunnen til 'sergeant Sandboe'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Tilleggsinfo fra bygdeboka for Soknedal bd 2 s 72-73:Sersjant Ole Hansen Sandboe, 1744-1804. Gift 1776 m Kjerstina Jensdatter Tronhus av slekta von Aphelen. Barn:1. Karen Margrete, f i Bjørnør 17762. Jens Christian, f 1779 i Soknedal3. Maria Henrica, f 17824. Hans Jakob, 1785-865. Hans Jakob, 1787-91Kanskje noen av navna er oppkalling og dermed kan gjøre det lettere å spore opphav i Vågå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kaptein Jens Tronhus var fra garden Tronhus (Trønnes) i Vang, nå Hamar. Han døde i Vågå. Manslinjen går videre til Kveberg (Hveberg)i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Beklager Kjetil.Dette blev ikke noe svar på dit søk ettersersjant Sandbo.Jeg har fulgt flere resultatløse søk etter hamog håper du nu lykkes.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

(5) Jeg har foreløbig ikke gått gjennom noen primærkilder for Vågå med omegn på søk etter Ole Hansen. Det blir vel å prøve det hvis ingen kommer opp med noen løsning her. Du skriver at du har fulgt flere resultatløse søk etter ham. Vet du hvilke kilder som er gjennomgått, og hvilke teorier som evt er forkastet? Greit å vite hva man IKKE trenger å bruke tida på i et slikt søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

(3)Slekta til Jens Tronhus og forbindelsen til Vang har vært nevnt i et tidligere tema, men nå klarer jeg ikke å finne igjen dette. Tar gjerne imot den informasjon du måtte sitte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

(3) og (7)Etter litt leting i papirer fant jeg utskriften av det tidligere nevnte tema, men det viste seg å stamme fra dis-norges slektsforum, og ikke dette forumet her. Ikke rart jeg ikke klarte å søke opp det da.LenkeI tillegg til den info som fremkommer i lenken over, har jeg følgende fra Furnes bygdebok: Mons Olsen Strammerud f ca 1584 gm Jøa Halvorsdatter som stadig levde 1676. Mons var trolig sønn av Ole Knudsen Gålås, som brukte den garden ca 1612-43Ytterligere info mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.