Gå til innhold
Arkivverket

[#80794] Ermegaard Alexandersdtr Lyche og Tore Rasmussen ofstad


Gjest Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Øien

Tore Rasmussen Ofstad og Ermegaard Alexandersdatter Lyche/Løche giftet seg 1797 i Trondheim Domkirke. Han lar seg oppspore i Meldal, men hennes herkomst har det ikke latt seg gjøre å fastslå. Hun skal være født omkring 1768. Noen som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Det er riktig Magne. Jeg hadde ikke notatene foran meg da jeg skrev innlegget, så det stemmer nok at det står Arentzdatter ved giftermålet. Imidlertid nevnes hun også med Alexander som fasrnavn andre steder, så vi får la det stå åpent om farens navn var Alexander eller Arentz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

En mulig kandidat; - Ermegaard døpt 18 des 1768 Svorkmo, far er Aren Lovitsen. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1768, side 169-170. Permanent sidelenke: LenkeAud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Aren Lovesen døper sønnen Anders 22 feb 1761. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1761, side 71-72. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16192&idx_id=16192&uid=ny&idx_side=-39>LenkeMor til Anders, Alexander f. 1763 og Ermegaard finner vi her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Brikkene faller på plass! Ermegård og Tore hadde ei datter Agnete, og ei mor/svigermor med samme navn bekrefter at vi er på rett spor. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Jeg får dessverre ikke tid til åp følge opp dette nærmere i dag, men kanskje linken nedenfor forteller oss om Ermegårds slektninger på far-leia? Iallefall er både navnene Lovits og Ermegård med, samtidig som også Alexandernavnet kommer inn. Kanskje en årsak til at 'vår' Ermegård i noen kilder feilaktig er kalt Ermegård Alexandersdatter?www.pergjendem.com/?p=935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Prøver å sette opp en oversikt:1. Ermegård Arentsdatter, 1768-18222. Arent Lovitsen, ca 1725-før 1801. Gm Agnete Andersdatter, ca 1732-etter 18013. Lovits Andreassen Grutseter, 1706-79. Gm Ermegård Alexandersdtr Nyplassen, f 17064. Andreas Johansen Grutseter, ca 1662-1745. Gm Karen Simonsdtr Grutseter, ca 1661-17275. Johan Olsson Swan, ca 1629-1705. Gm Lisbet Lovitsdtr Sveg, ca 1630-17076. Ola Olsson Swan, ca 1604-ca 1660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Hei !Leiv viser til at Lovitz Arntsen Grutsæter født 1706 og at hans far var Arnt Joensen. Kan da dette bli om han i 1701-mantalet for Meldal ? Aren Joensen Grutsetter Hytteplatz 32 år Hytteknegt.http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe slag=visbase&sidenr=9&filnamn=mt16361701&gardpostnr=372&personpostnr=911&merk=911#ovreMvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Til (13)Det faktum at Lovits var gift med ei Ermegård tyder nok på at det høgst trulig er rett at han er faren til Arnt Lovtsen. (oppkalling)Når det gjelder den videre slektsrekka, er det altså nå to teorier om hvem som var far til Lovits Arntsen/Andreassen. Se innlegg 10 og 13. Noen tanker om hva som taler for at den ene eller andre av disse er den riktige sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(16). Det var skifte på gården Grutseter etter Arn Jonsen den 28/11 1742. Han etterlot seg tre barn:Lodvig Arnsen som bor på gården Grutseter.Friderich Arnsen myndig, bor på hyttepladsen Svorkmo.Kiersten Arnsdatter gm Peder Anfindsen Seter.Ludvig og Lovits (m. fl. skrivemåter) er samme navn. Etter min mening er det ingen tvil om at Arn Jonsen er 'din' Lovits' far. Så jeg er enig med (13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Mange gode innlegg her. Jeg vil drfeie fokuset litt tilbake mot Ermegaard Arntsdatter, f 1768. Ved sitt gifte og de første barnefødslene omtales hun med etternavnet Løcke. Se f.eks dåp nr 129 i 1797 Domkirka: Lenke.Likedan ved sin død omtales hun i Adresseavisen den 11. januar 1822 med fødenavnet Lykke:Det blev min tunge Lod, i Dag at see mig min kjære Kone Ermegaard Ofstad, født Lykke, ved Døden berøvet i hendes Alder 53½ og vort Ægteskabs 24¼ Aar, efter ½ Aars Svagelighed og tilsidst 15 Ugers Sengeliggen. Dette for mig og fem Børn saa bittre Tab maa jeg, dybt nedbøiet i min svage Tilstand, bekjendtgjøre, forvisset om Venners Deeltagelse i min tunge Sorg.Trondhjem, den 7de Januar 1822 Thore OfstadDa blir spørsmålet: Kan navnet Løche/Lykke på noen måte knyttes til hennes familie? Jeg mener også å ha sett i boka 'Dødsfall i Norge' at en Alexander Løkke, ca 40 år gammel om jeg ikke husker feil, døde i Trondheim sist i 1700-åra. Kanskje dette var den Aleksander f 1763 som er nevnt i innlegg 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Kan forøvrig ta med navna på Ermegaard og Thores barn. Disse er nevnt ved arveoppgjøret 19. mars 1822. Det kan tenkes at det var flere barn i ekteskapet, men at disse var døde tidlig.1. Rasmus Andreas f 1797 (dåp nr 129, Domkirka)2. Agneta f 1799 (nr 124)3. Alexander Ludvig f 1802 (nr 150)4. Birgitte f 1804 (nr 98)5. Ernestus Mandaus? Wensell f 1807 (nr 160)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I mit Register har jeg:Ernst Laurentius Lydersen Wensell f 1719. Kjøpmann i TrondheimMed sønn:Ernesthus Magdanus Wensell f 1764 d 1838g m Elisabeth Coldevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

... og alderen passer perfekt med Alexander f 1763. Da var det vel rett over 1800 at han står innført i Gløersens oversikt over dødsfall i Norge da. Skal se om jeg finner boka på biblioteket og få slått det opp. Ting tyder uansett på at denne familien fra Meldal brukte Løkke som slektsnavn. Kan det ha sammenheng med stedsnavnet Løkken, eller er det en annen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Hei ! Den lenken din virker nok ikke, men det er muligens denne barnedåpen som du mener på ?Orkdal/Svorkmo.1730-1755. Ministerialbok. Døpte 13 post Trinit. 7 septemb. 1732. Anders Nielsens p b. N. Angnette. Navn på fadderne blir heller ikke så vanskelig å tyde, ser det ut som ? LenkeMvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.