Gå til innhold
Arkivverket

[#80801] Samland og Eide i Jondal i Strandebarm, Hordaland


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg holder på å kikke litt på familien til min ”svigersønn” i Jondal i Strandebarm. Jeg har der en Jon Nilsen Samland. Han døde 59 år gammel i 1753: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16772&idx_id=16772&uid=ny&idx_side=-21>LenkePå Familysearch fant jeg at han ble gift med Siri Larsdatter. Familysearch operer med to forskjellige datoer: 18.januar 1733 og 14.juni 1733. Det ene kan kanskje være dato for trolovelse, men det er ingen kirkebok jeg får sjekket det opp imot. Jon Nilsen Samland og Siri Larsdatter har jeg funnet 6 barn etter:Vigleik: Permanent sidelenke: LenkeNiels: Permanent sidelenke: LenkeBlantzeflor: Permanent sidelenke: LenkePeder: Permanent sidelenke: LenkeSamson: Permanent sidelenke: LenkeLars: Permanent sidelenke: LenkeDet er Vigleik som er min ”svigersønns” ane av disse. Han ble gift i 1763 (usikker på datoen) med Siri Endresdatter Eide (nr.4): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jondal, Gammel og ny tid av Olav Kolltveit.Jon Nilsson Kvandal 1697-1753, sønnesønn til presten David Petæus i Granvin. g. 1753 m. enken Sigrid Larsdtr. Samland, 1712-levde 1763. (Hennes 3.ekteskap). Hun er datter av Lars Ivarsson Reiseter, Ullensvang 1685-1757 g. 1. 1709 Blansefloor Eiriksdtr. Gravdal 1691-1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk for responsen og din tilbakemelding Kjell Arne :o)Vet du hvor Jon Nilsson Kvandal kom ifra og eventuellt hvem som var hans foreldre?Veldig glad for din tilbakemelding :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ættebok for Kinsarvik, Aam. K. Bu.Jon Nilsson Kvandal`s foreldre er Nils Larsson Kvandal, d. 1748 ?, (skifte etter han i 1749) g. 1693 Ragnhild Sjursdtr. Hamre 1667-1758.Nils Larsson Kvandal, sønn av Lars Davidsson og Kristi Nilsdtr. Medhus, Folkedal.Lars Davidsson, sønn av presten David Petræus i Granvin, f. 1614.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk for deres hjelp :o)Jeg har et lite håp om en spesiell julegave å gi, så jeg er veldig glad for hjelpen :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om det som står i Bygdaboka for Ullensvang. Olav Kolltveit; Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, Bygdesoge 4/1 s.286:Lars Ivarson Reiseter sine foreldre: Ivar Olson Reiseter (Skifte halde 28.05.1706) g.m. Sigrid Larsdtr. Aga. Skifte etter henne halde 13.05.1714Same Bygdabok, s. 482: Sigrid sin far; Lars Oddson (1585 - Unemnd etter 1671)Lars sin far; Odd Larsson Måge br. 1, sit på Aga i 1603. Han er mellom dei som på den tid prosederar om arven etter Torstein Bjørke. Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for ytterligere opplysninger til meg :o)Bare et lite tilleggsspørsmål til innleg 2, hvor det står at det var Sigrid Larsdtr. Samland 3.ekteskap når hun giftet seg med Jon Nilsson Kvandal i 1753. (Det skal vel være omkr. 1733?)Vet du tilfeldigvis hvem hun var gift med de to første gangene?Torstein Bjørke som nevnes i innlegg 8, er kanskje identisk med 'Rike Torstein'?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Du må til Bb for Jondal for å finna ut om Sigrid sine ekteskap.I mi Bb står det om Lars Ivarson d.y. (1680-1739) g 1709 m. Balanseflor Gravdal (1691-1731), g 2. 1732 m. anna Torsteinsdtr. Tufto (1686-1739), fekk gard på samland. (Bb. Jondal s. 457). (Det er komen ny Bb for Jondal etter dette).Balanseflor kan vera eit Galtungnamn, så du må prøva å finna ut om henne. Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for det Ann :o)Da slipper jeg vel ikke utenom lån av enda flere bygdebøker. Har prøvd å lete etter dødsfallet til Lars Ivarson Reiseter m.fl., for jeg liker å ha kildene, men kirkeboka i Ullensvang var helt håpløs for meg desverre, så der må jeg melde pass.Det eneste jeg fant var at presten skriver i kirkeboka i april 1757 at han på sin reise til Qvam, besøkte den gamle sengeliggende qvinde Ragnille Niels Qvandals som da var paa Røen. (tror jeg det står?)Kilde: Ullensvang, Ministerialbok nr. A 5 (1733-1758), Kronologisk liste 1757, side 294. Permanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å kunna hjelpa til med oppklaring!Lars Ivarson d.y. Reiseter (1680-1739) sitt dødsfall er vel å finna i Kyrkjebok for Jondal el Strandebarm. Eventuelt Kyrkjebok for Kvam. Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg skal fortsette å lete og jeg er veldig takknemlig for hjelpen jeg får.Jeg fant ihvertfall dåpen til Blanseflor i 1691 og skulle gjerne hatt hjelp med det som står der, hvis noen har mulighet til å hjelpe.Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1691, side 36. Permanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.