Gå til innhold
Arkivverket

[#80803] Bergens-rådmannen Tomas Tomasson


Gjest Kjetil R. Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil R. Arntzen

Noen som kan hjelpe meg med informasjon om Bergens-rådmannen Tomas Tomasson, Hvem er hans sønner, foreldre, søsken og kone?Noen som kjenner til hans nordnorske gods? eiendommer?Har han slektsforhold til Byskriver Hans Tommesen Ruus? eller rådmann 1593 Jens Tommasøn? eller Borgermester Jon Tommesen 1540-1555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Vil anta han fungerte medio 1500 tallet. Han kjøper eiendom bla på Hoset i Salten/Skjerstad.På Hoset finnes en Beret Michillsdatter, som mulig er datter av Michill Tommesen. Beret er gift med lensmann Rasmus Asgautsson (Asgodtzenn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du også identifisere ektefelle og/el. barn til Rådmann (i Bergen ?) (1593) Jens Tommasøn, og Borgermester (i Bergen ?) (1540-1555) Jon Tommesen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1/4:) Sistnevnte er kanskje 'Litle-Jon' Jon Tomasson (c1510?-c1566), g.m. Magdalene Tørrisdotter (foreldre til Thomas og Carsten) ?Var 'Litle-Jon' også g.m. en Sjursdatter ? Og var han bror av Magdalene, g.m. Didrik Ulfartsen Friis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Usikker på familieforhold. Jeg fant navnene i Bergen bys historie og lurte på om de hadde en link til denne Tommas Tomassen - men jeg finner ikke noe mer om han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Edvardsen nävner en rådmand thomas thomasen crommetius, (cromerty), borger 1599, rådmand fra 1617. Hans far hed det samme, borger 1572. Om han også var rådmand er usikkert. Muligtvis er far og sönblevet forvekslet. Se tema 73218: Cromerty i Bergen. Artikel hos Wangensteen: http://wangensteen.net/ LMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Der står en del om ham i min artikel på wangensteens side. Logga in på den og sög på ordet cromerty. Der står bl a att han kom fra Walls, Orkney, havde ejet jord på S Ronaldsey, som hans sön solgte ca 1640.En dokumentafskrift i Orkney archives antyder at han måske var sön af en Thomas Cromerty i Kirbister, Walls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg har ingen oplysninger om hans barn andre end sönnen Thomas Thomasen (rådman 1617, d 1647) og måske Daniel Thomasen borger 1612. Har ingen oplysning om ejendomme nordpå.Kilden til Fossen (bergen bys historie) er, såvidt jeg kan se, Norske Magasin bd II, hvor der i registret står Thomas Thomassen rådmand i Bergen. Af kildeafskrifterne i NM ser man p.g.a. tidsangivelserne (1586-1641) at det er to personer,(Far (bsk 1572) og sön (bsk 1599). Thomas Thomasen Cromerty iflg andre kilder, se min artikel kap 2 og 3). NMII: s 115 og 117 er TT d äldre, s , 305, 316, 320, 328 er TT d y (kun han er dokumenteret rådmand i nästen samtidig kilde, dvs Edvardsen ca1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.